Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Propellerguide?

  1. #1

    Standard Propellerguide?

    Hej

    Finns det någon som vet om det finns en sida där man kan läsa om alla olika propellrar :?: . Det är ju en djungel när man skall välja propp!
    :?:
    /Jesper

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Till de flesta motorer finns en rekomendation om vad för propeller man bör använda. När de gäller elmotorer så kan man ju mäta upp strömstyrkan med olika propellrar och testa så man inte överbelstar motorn men en tångamperemeter.

    Är de någon speciell motor du undrar över så är det bara att fråga så får vi försöka hjälpa dig. skicka gärna med en länk om sådan finns där du köpt motorn.

    /Martin

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Hittade detta häromda´n, på Slofly´s sida, så det gäller ju bara små elkärror: http://www.slofly.com/

    (jag håller på med ett Slofly 22-bygge.... )


    "In Sloflys humble opinion 7in to 9in props are the choice.

    10in for casual crusing but it isn't good for quick loops and hard turns and works against precision in axial maneuvers. The torque is quite high for these 1inch diameter motors. The torque starts to work against the efficiency of the motor at this size with single stator motors in the hex range.

    7in for super precision rolls but it lacks in the lower throttle umph department. Great for smaller planes.

    6in and less are not good for 3D unless you are under 3oz or so.

    8040 prop is great balance of low speed umph but lacks torque so you can roll your plane both ways in hover.
    8047 is nice for slower quieter flight and a lower prop speed means less damage on what it hits.
    9050 is a bit steep. the 50 means it goes 5 inches forward for every revolution.
    The 9050 is good for when you want to go fast with your 3D and try to make the elevons flap or just show how fast you can go 0 to 29mph!
    0947 spins slower because it is SF (Slow Fly)

    GWS has various props.
    DD and HD stand for direct drive and hyper drive
    7035,8040,9050 are DD-HD props
    They have thinner blades and spin faster.
    They act as a gear compared to the SF props because they spin faster to produce
    the same amount of thrust.

    SF props stand for Slow Flyer
    7060,0847,0947

    Switching the first digit sometimes shows it is a SF prop- you learn to remember from the numbers anyway. 9050 is DD and 9047 or 0947 is the same SF prop.

    When outrunners came out Slofly tested each wind from 13 winds to 25 on a thrust scale with each GWS prop. Also other magnet configs were tried and all the GB thrust database was checked as it appeared.
    The motors were not just blindly tested but the battery market was analyzed to show a 6A max draw on the lightest 12v batteries.
    So Slofly spent months to make the best motor for the best battery, esc and light weight plane setup. LensRC made motors to our spec including the Lens 17 turn.

    At the lens time it was a hard choice to go with 7035 prop or 8040s on our models.
    Komodo had a heavier motor and Slofly requested a lighter motor which they made to our standard. No being business nice they gave better deal to a competitor on the motor we created. So we booted them and at the same time evil hobbycity came out with slave labor 9 dollar motors.

    Because the 7035 cuts skin easier and makes more noise I went with the 8040.
    The 7035 prop is actually the most efficient of the GWS props! Making the plane 18-22 inches for this prop is a wise choice considering the physical weight of the comprable components."
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Tackar för svaret. Det var en sådan lista jag letade efter. Alla propellrar ser ju olika ut och olika siffror, men funkar det så spelar det väl ingen roll vilken propp man har...


    /Jesper

  5. #5

    Standard

    det spelar roll, om du har för lång eller för hög stigning på proppen så överbelastar man motorn och det blir skrot.

    /Matte

  6. #6

    Standard

    ..men då funkar det ju inte... å då spelar det givetvis roll.

    Det jag menar är, flyger planet som du vill utan att något brinner upp, då spelar det väl ingen roll om det är SF, apc-e, 1047, 5-5 osv.

    Men hur är det, en lång propp med låg stigning, vad kan man göra med den. Med andra ord ökar man stigningen ökar farten då? Om man jämför en kortare propp med högre stigning med en längre med lägre stigning t.ex 1038 mot 9060, vad blir det för skillnader?

  7. #7
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Helt rätt högre stigning ger högre fart. Större propeller ger mer dragkraft.

  8. #8

    Standard

    så om man vill flyga sakta så är en större propp med låg stigning att föredra? Vill man speeda upp kärran går man ner i storlek o upp i stigning och får ut samma belastning? (Givetvis teoretiskt)

    (har vi inget bättre för oss än att sitta okristligt tidigt o skriva på forum )

    /Jesper

  9. #9
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Än en gång helt rätt

  10. #10

    Standard

    Detta är motorn som jag skall stoppa in i en liten depron cessna

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5431

    Proppen jag kommit över står det Super Nylon 15-10/6-4". Kan det fungera.

    Batteriet är ett 3s 360mAh o esc 12A. Borde väl ge nog flygtid mellan tumme o pekfinger.

  11. #11

    Standard

    detta förklarade lite sista siffran

    the 50 means it goes 5 inches forward for every revolution.
    Är det rätt för alla sista siffror i proppspecen?

  12. #12
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    I specifikationen på motorn står det att du kan köra den med en 5x3 propeller dvs en propeller som är 5 tum lång = ca 12,5cm och den drar sig framåt 3 tum/varv den roterar = ca 7,5cm

    Med en sådan propeller drar motorn runt 7amp med en 3 cells acc. Har du då en 3 cells acc på 360mAh och den klarar 20C urladdning så är de precis på håret att den klarar 7 ampere

    1C = 360mAh
    20C= 360mAhx20 = 7,2A !!

    Så din ack är nog i minsta laget om du ska köra full gas , men det går nog bra om man inte ska göra det hela tiden.

    /Martin

  13. #13

    Standard

    Om man kör 2-cells med samma mAh, får man ner Ampen då eller? Såg att batteriet var på 350 så jag landar i underkant.

    Detta batteri, LiPo 0360mAh 2S 7,4 Volt 25C/50C borde ju funka bra?

  14. #14
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Här är en kommentar direkt från hobbycity


    Søren Nielsen
    Very nice little motor. Good value for money.

    I my setup. GWS 7035 and hextronik 2S 360mAh Li-Poly the motor draws 5.2A. That's just below 15C. :O)


    Så svaret på din fråga är väl : ja
    Han kör ju dessutom men en 2 tum större propeller 7.x3,5

    /Martin

  15. #15

    Standard

    Tackar att du läser det jag borde göra ops:

    Tackar för hjälpen

    /jesper

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •