Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Drivlina från UH

  1. #1

    Standard Drivlina från UH

    Kan nån pretty please hjälpa mig att beställa motor,esc,batteri & propeller till mitt bygge?
    Den ska bli ungeför 75cm lång, 100m spännvidd... Nån form av elseglare/cruiser.
    Vill ha Turnigymotor och set-up för att glida runt med, behöver inte rätt-upp kraft.

    Eftersom man är så noob på el behöver jag en shoppinglista från UH.
    Tack gänget!


  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har du någon uppfattning av slutvikten utan setup ?

  3. #3

    Standard

    Nej jag har inte det, tyvärr. Jag hade tänkt skära en tunn foamvinge och förstärka den med ett kolrör, sen klä med oracover light.

    Den kommer bli lätt, men det här är mitt första el-bygge och jag har ingen uppfattning om hur många gram eller vilken motorcombo som passar.

    Jag antar att en outrunner för park-flyers tex E-starter borde funka, men jag behöver hjälp att sätta ihop paketet.

  4. #4

    Standard

    Jag skulle gissa att du hamnar på runt 300-400g flygvikt med setup, och på en höft skulle det kunna funka med 2S LiPo på 1000-1800mAh, en motor med ca 1300KV och en passande ESC (kanske Turnigy TR 28-26B 1350Kv och Turnigy Plush 18A). Proppen blir väl ca 9x6SF. Flygtid runt 20-25min med 1800mAh.

    Mvh,

    /Fredrik

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej T5 och alla andra intresserade,
    Kan inte tänka mig att en sån elsegel-liknande kärra blir så speciellt tung. Min Softik 1,4 "elmoddad" väger runt 290 g flygklar (kanske t o m lite mindre) - och det är drag i den kärran kan jag lova. Men den är ju också avsevärt större än den som T5 avser bygga.
    I Softiken har jag en Axi Silverline 2208 - 45 g rova alltså - tillsammans med en Kokam 3S740-ack. Jag skulle bedöma att en rova i 25 g-klassen är lämplig till T5:s nya kärra - en större ger bara mer vikt i onödan.
    Skall jag spåna lite mera så bör ett 3S460 LiPo rimligen räcka väl om du matchar det med en rova med ett KV runt 1000--1300. Alternativet är en 2S-acke men då bör du nog höja KV till 1600--1800.
    Några tänkbara prylar från HC:
    * http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2050
    * http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5208
    * http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4204
    Sen måste du ha en folding-propp som passar motoraxeln - kanske en runt 8*5" - men här måste du nog kolla lite och anpassa till hur mycket "stryk" acken tål.
    Sen är frågan om du mest vill segla eller om det framförallt är en vanlig elkärra du vill ha - men känner jag dig rätt T5 så ligger nog seglaren dig nämast om hjärtat..
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Jag har hittat det här som jag tycker verkar ok:

    Den här motorn: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4699

    +
    12a esc / 3s 1000mah LiPo och en 7" propp?



    ...Allt baserat på vad som finns i lager för omg. leverans.

  7. #7

    Standard

    jag har byggt en liknande med balsapinne som kropp http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6388

    med en 23grams 2805kv motor och 3cell och 2cell. 18amps fartreglage. Motorn har högt kv bara för att jag skulle använda den tilll en f22 raptor.

    men har beställt en ny motor.

    /Matte

  8. #8

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min "korta" uppfattning - för tungt !
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Möjligt, vi får se hur det blir. Får väl mata ut vingen några extracentimeter

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du ställde ju samma fråga på SMF och där låg nog svaret närmare min rekommendation.
    Även jag har den rova du länkade till och om man säger så - det finns bättre. Och inte minst lättare. Skall du ha kropp av kolfiberrör så borde väl den rova jag rekommenderat passa rätt bra du - kanske t o m kan pressa in rovan - lagerröret alltså - i kroppsröret. Sen om du vill köra lite större snurra så kör på 1300 KV-utförandet - vill du ha mindre med högre pitchspeed finns ju såna varianter också av samma motor. Du skall veta att den rovan är faktiskt riktigt bra.
    Större fartreglage än 12A behöver du inte till en sån liten kärra. Visst kan du gå upp i ackstorlek med det väger...Jag kör som sagt Kokam 3S740 i min Softik och det är verkligen en kanon-ack i sin storleksklass. Kör den i en Vinge också där jag maxar på 300W utan några problem. Men i din 1 m-kärra är min rekommendation 3S460--640 (ungefär) eller 2S800 med högre KV på rovan. Håll vikten nere. Du klarar dig säkert också med 5g-servon men de få gram du sparar på 2 servon kan det kanske vara värt...
    Foldingpropparna från UH har jag ingen erfarenhet av. Jag har mest kört MP Jet och Graupner alu-nav samt Graupner Cam-blad. I Softiken sitter dock en komplett folding-propp från Jamara som faktiskt fungerat bra.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    75cm lång, 100m spännvidd....Blir en väldigt bred kärra =P haha

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stuff
    75cm lång, 100m spännvidd....Blir en väldigt bred kärra =P haha
    ...njaa...segelkärror är ju inte direkt kvadratiska - så det blir nog fint.
    Men bygg lätt - och lätt utrustning.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Citat Ursprungligen postat av Stuff
    75cm lång, 100m spännvidd....Blir en väldigt bred kärra =P haha
    ...njaa...segelkärror är ju inte direkt kvadratiska - så det blir nog fint.
    Men bygg lätt - och lätt utrustning.
    Hälsningar
    Roger
    75centimeter lång och 100meter spännvidd ja den blir rätt bred antar att T5 glömt ett "c" framför "m"

  15. #15

    Standard

    Haha, jo det blev fel, men det här blev ju bra iaf:
    Får väl mata ut vingen några extracentimeter

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hehe...ja, där ser man hur uppmärksam man är..
    //Roger

Liknande ämnen

  1. El-Oldtimer behöver drivlina...
    Av Thomas i forum Elmodeller
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 22:53
  2. Nybörjarfråga-räkna drivlina
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 12:23
  3. en film från HHMFK, lite från i lördags och söndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •