Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem med raxxas T-maxx

  1. #1

    Standard Problem med raxxas T-maxx

    Hej

    Min bil är ganska svårstartad men när jag väl får igång den så går den bra men efter ett tag så blir den slö och dör fast jag har soppa kvar. Och sedan går den inte att starta igen.

    Vad kan problemet vara??

    mvh//Erik

  2. #2
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    skruva in blänslenålen lite hade samma problem med grannens bil

  3. #3

    Standard

    Då blir det vell så att dilen går för fett och inte orkar växla upp på 2an?
    Eller vilken bränslenål menar du?

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Prova skruva ut nålen,

    jag tycker det låter som att den får för lite och blir överhettad, då får man det fenomenet du beskriver. eftersom den inte vill starta efteråt.

    får den för mycket så brukar man inte ha problem att starta den efter, men ingen regel utan undantag.

    Kolla i manualen och gör en grundinställning av motorn, köp nytt stift också.

    rycker den mycket när du fått den att gå eller ryker den välldigt lite? ryker den mycket är det ett tecken på att den får för mycket, ryker den lite är det ett tecken för att den får för lite.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Prova skruva ut nålen,

    jag tycker det låter som att den får för lite och blir överhettad, då får man det fenomenet du beskriver. eftersom den inte vill starta efteråt.

    får den för mycket så brukar man inte ha problem att starta den efter, men ingen regel utan undantag.

    Kolla i manualen och gör en grundinställning av motorn, köp nytt stift också.

    rycker den mycket när du fått den att gå eller ryker den välldigt lite? ryker den mycket är det ett tecken på att den får för mycket, ryker den lite är det ett tecken för att den får för lite.
    Tack för tips!
    Men det är såhär att bilen lägger av när den blir för varm jag har har provat många olika inställningar men samma sak händer. Och sedan efter ca 10 minuter när motorn är så gått som sval så är det ändå ett ******* att få igång denbatterierna i elstarten hinner ta slut. Så jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Funderar på att sätta in traxxas 3.3 motor för börjar bli trött på denhär bråkiga 2.5an.

    Vad tycker ni jag ska göra??

    //Erik

  6. #6

    Standard

    Att byta motor kommer inte hjälpa om du inte kan ställa in dem, kanske elakt att säga så men spar dig pengar. Lär dig ställa in motorn å bli ett med den så kommer den ge mer "puff" än du trott...

    Börja med att gå till start läget för nålarna för du har säkert fibblat med dem? Vanligaste felet (du är inte ensam). En nyttig lärdom är att rör inte nålarna om bilen går bra, nöjd dig så leta inte efter de sista 50varven för de kommer bara paja skiten istället



    När nålarna är tillbaka starta upp å låt motorn bli varm, ha gärna en tempmätare med (ca 100-110grader är lagom). När motorn är varm börjar du iakta vad som händer... Lyssna, kolla avgaser...

    När du nu troligen skall borja fippla med nålarna börja med att dela in ett helt varv i 8, du skall nu aldrig skruva mer än 1/8 varv. Börja nu med att gas ur den ordentligt, iakta sedan hur motorn arbetar. Boggar den (dör, minskar i varv) är du troligen fet, ökar den i varv samt att avgaserna avtar är du snål. Justera 1/8 in om du är fet, 1/8 ut om du är snål.

    När du fått den att gå hyfsat på fullrakorna så kan du kolla transitionen från mellan till fullgas, vad händer? Boggar, ökar i varv dör? Hur går den från stilla till full gas? Boggar, ökar i varv dör? Dör den prova 1/8 in på låg nålen, forstätt 1/8 till den svarar på gasen utan att dö.

    När du nu fått den att gå utan att dö eller tokvarva utan rök så kan du börja finlira... Ett tipps är att låta den gå lite mer åt "feta" hållet, risken finns att ställer du den för exakt kommer den behöva trimmas varje gång du kör beroende på väder, ute temp mm så att ställa den lite mer åt "fet" hållet gör att den blir mindre känslig.

    Stift kan vara värt att kolla samt ev byta, stiften gillar i allmänhet inte att gå för snålt eller för rikt. Kanske värt att börja nya inställningen med ett nytt stift?

    Lycka till!! PDT_Armataz_02_43
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    Att byta motor kommer inte hjälpa om du inte kan ställa in dem, kanske elakt att säga så men spar dig pengar. Lär dig ställa in motorn å bli ett med den så kommer den ge mer "puff" än du trott...

    Börja med att gå till start läget för nålarna för du har säkert fibblat med dem? Vanligaste felet (du är inte ensam). En nyttig lärdom är att rör inte nålarna om bilen går bra, nöjd dig så leta inte efter de sista 50varven för de kommer bara paja skiten istället

    *bild*

    När nålarna är tillbaka starta upp å låt motorn bli varm, ha gärna en tempmätare med (ca 100-110grader är lagom). När motorn är varm börjar du iakta vad som händer... Lyssna, kolla avgaser...

    När du nu troligen skall borja fippla med nålarna börja med att dela in ett helt varv i 8, du skall nu aldrig skruva mer än 1/8 varv. Börja nu med att gas ur den ordentligt, iakta sedan hur motorn arbetar. Boggar den (dör, minskar i varv) är du troligen fet, ökar den i varv samt att avgaserna avtar är du snål. Justera 1/8 in om du är fet, 1/8 ut om du är snål.

    När du fått den att gå hyfsat på fullrakorna så kan du kolla transitionen från mellan till fullgas, vad händer? Boggar, ökar i varv dör? Hur går den från stilla till full gas? Boggar, ökar i varv dör? Dör den prova 1/8 in på låg nålen, forstätt 1/8 till den svarar på gasen utan att dö.

    När du nu fått den att gå utan att dö eller tokvarva utan rök så kan du börja finlira... Ett tipps är att låta den gå lite mer åt "feta" hållet, risken finns att ställer du den för exakt kommer den behöva trimmas varje gång du kör beroende på väder, ute temp mm så att ställa den lite mer åt "fet" hållet gör att den blir mindre känslig.

    Stift kan vara värt att kolla samt ev byta, stiften gillar i allmänhet inte att gå för snålt eller för rikt. Kanske värt att börja nya inställningen med ett nytt stift?

    Lycka till!! PDT_Armataz_02_43
    Har följt dina instruktioner in i minsta detalj, köpte nytt stift och jag får den att gå bra, men! Den lägger fortfarande av efter en tids körning och särefter omöjlig att starta. Kan ju tillägga att jag köpt bilen begangnad och att den varit så sen jag fick den så det kanske är motorn som har blivit sliiten.
    Hur ska jag gå vidare?

    Har en 1/8 buggy också som jag ställde in efter dina råd och den går klockrent.

    ///Erik

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Då tycker jag nästan att det låter som att din motor är utsliten. Nytt kolv/foder kommer bota den i så fall. Du kan ju skruva isär motorn och kolla hur kolven ser ut.

    Men innan du testar de så måste jag bara fråga hur du startar din motor? Min å brosans revosar (både 2,5 och 3.3) är svårstartade om vi inte chockar dom, alltså vi kör startmotorn sammtidigt som vi sätter fingret för utblåset i ljuddämparen, håll fingret där i 5-10sek å släpp (du hör ofta att startmotorn kommer orka varva motorn mer).
    Alternativt att du släpper när du hör den tänder.

    Det ända som händer om du håller fingret för länge är att motorn kommer få för mycket soppa och då kommer den till slut att dränka motorn invändigt. då kommer startern inte orka, skruva ut stiftet och kör startern några sek så skvätter överflödet ut. stoppa i stiftet och prova starta iden. dock utan att hålla fingret nu för nu finns det redan soppa i motorn.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9

    Standard Jag gör exakt så som du säger att jag chockar

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Då tycker jag nästan att det låter som att din motor är utsliten. Nytt kolv/foder kommer bota den i så fall. Du kan ju skruva isär motorn och kolla hur kolven ser ut.

    Men innan du testar de så måste jag bara fråga hur du startar din motor? Min å brosans revosar (både 2,5 och 3.3) är svårstartade om vi inte chockar dom, alltså vi kör startmotorn sammtidigt som vi sätter fingret för utblåset i ljuddämparen, håll fingret där i 5-10sek å släpp (du hör ofta att startmotorn kommer orka varva motorn mer).
    Alternativt att du släpper när du hör den tänder.

    Det ända som händer om du håller fingret för länge är att motorn kommer få för mycket soppa och då kommer den till slut att dränka motorn invändigt. då kommer startern inte orka, skruva ut stiftet och kör startern några sek så skvätter överflödet ut. stoppa i stiftet och prova starta iden. dock utan att hålla fingret nu för nu finns det redan soppa i motorn.
    Jag gör exakt så som du säger att jag chockar men tyvärr så startar den lik förbannat inte. Det blir 5minuters körande innan den lägger av sedan 20minuter innan den bråkar igång och kan köra 5minuter till.
    Ska skruva lite kolla kolven imorgon.

    uppskattar er hjälp grabbar!!

  10. #10

    Standard

    Den rovan är smått omöjlig att stälal in... vet inte om det är alla men.. en polare hade samma problem.. lessnade och sålde den.. vi skruvade flera dagar.. provade allt.. orkade sällan växla till 2:an..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag tycker den motorn går fin fint.

    Brosans gick ca 30l innan kolv/foder va utslitet å vi bytte, nya motorn går lika bra den.

    Men traxxas orginal stift tycker jag är KASSA, det är som att köpa en lott var 5'e stift fungerar bra typ. OS A3 fungerar däremot bra i dessa motorer.

    När jag hjälpt till på ÖMH å ställt in traxxas bilar åt folk så åker orginal ut å ett A3 in det första jag gör.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  12. #12

    Standard

    kul att det fungerade, nu har det ju gått en tid så nyfiket undrar man ju hur det gått?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13

    Standard

    Inte alls svårt att ställa in den motorn, går knappt att misslyckas. Dock måste den vara i bra skick annars kommer problemen som du beskriver.

    Dock så ÄR din motor slut. Den saknar komp när den är varm och därför startar den inte.

    Ta ut kolven och fodret. Stoppa upp kolven i fodret och för den uppåt med ett svagt tryck. Kommer kolven upp till fodrets kant så är motorn sliten. Kommer den upp ÖVER fodrets kant så är den sjukt slut. Den ska nypa ca 2-4mm under fodrets kant när den går bra.

    (Fodret expanderar när det blir varmt och passar då kolven perfekt, eller som i ditt fall blir för stort)

  14. #14
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    tja länkar till en kompis som har butik i skövde .. han e "kung" på bilar å hur man skall bete sig och har även skapliga priser på delar till dom .. bil grejjerna har han det mesta hemma på hyllan
    http://www.rc-butiken.se/
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. problem med ESC
    Av Baua i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 09:34
  2. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  3. Problem med YS 63
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 00:38
  4. Problem med Traxxas T-maxx
    Av kirreno i forum Bilar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 13:12
  5. Problem med ARF:er ??
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •