Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: de havilland beaver

  1. #1

    Standard de havilland beaver

    Jag har just suttit och kollat på en massa bilder på DHC beaver och undrar om någon av skala 1:1 piloterna som vet vad skillnaden är mellan originalvingen och den nya moddadevingen? http://www.dhc-2.com/id864.htm Där ser man två olika vingar.

    Jag är så sugen på en bäver på tofflor och har till och med en nästan träfärdig kropp till en 180cm bäver men inga vingar. Så nu blev jag ju lite fundersam, dom har nog ändrat vinge av någon aerodynamisk anledning så kanske det finns någon som sett ritningar på 6fots moderna bävervingar

    Här är länk till förstasidan http://www.dhc-2.com/current_cover_page.htm

    Åhh vad jag längtar till sjöflygsäsongen, kanske det kan bli sjöflyg på genlanda meetinget i sommar Jag ska försöka ta mig dit oavsett sjöflyg, för Wesse live kan ma ju inte missa

    Nä nu ska jag försöka sova och kanske drömma om en fin sjökärra på en blank vattenyta PDT_Armataz_02_23

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  2. #2

    Standard

    Är det ingen som har nån idé om varför vingarna blir moddade på bävrarna?

    Jag fick en idé idag då jag pausade från golvläggandet, Det kan ju vara så att medelvikten på fisketurister i alaska har ökat så mycket sen 50:talet att sjöarna började bli för små och då blev det att modda vingen på denna klassiska fågel.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  3. #3
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard troligvis bättre lyftkraft

    Den beaver som var på sjöflygträffen i galhammarudden svenstavik kom aldrig ur vattnet den hade en aning för lite lyft se gärna www.omfk.org bilder 2007 sjöflygmeeting galhammarudden. Kan vara en förklaring till att det finns två vingar på land så fungerar den bra.
    Flightlight

  4. #4

    Standard

    Snygga bilder och det ser ut att vara ett perfekt ställe att sjöflyga från.
    Nu är jag ingen expert på sjöflyg men det ser ut som att någon vinkel mellan pontonerna och kroppen skulle behöva justeras på storbeavern, Det var det tipset jag fick då min lilla E-starter inte ville upp så där snyggt smygande som man drömmer om . Minns jag rätt så minskade jag planets anfallsvinkel, Höjde kroppen i bakkant så att det blev neutral anfallsvinkel då kärran stod på steget. Sen var det bara att gasa o balansera med höjdrodret så smög den upp från vattnet, sådär snyggt nästan som på film (nu längtar jag ännu mer till sjöflygsäsongen ).

    Kanske nån kan ha en aerodynamisk tanke om varför endel fullskalabävrar får nedåtsvepta spetsar?
    Eller det kanske finns nån generalregel om varför man använder nedåtsvepta spetsar?
    Här hittade jag en till som fått ny vinge och nya fönster i kroppen.
    http://www.dhc-2.com/id916.htm

    Kanske någon har en galen rolig idé så vi får skratta litegrann (Wesse?)

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  5. #5

    Standard

    Hej Mats, kul att du bygger DHC-2, det gör jag med.

    Vingtipparna är en såklart en aerodynamisk up-grade av en design som är 50+ år gammal. Effekten är förbättrad prestanda och sänkt soppaförbrukning. Det finns många olika typer av tippar/winglets som har till syfte att på olika sätta hantera och miska förluster från tip-virveln som uppstår när vingen rör sig genom luften.


  6. #6

    Standard

    cool bild och tack för förklaringen.

    Jag såg något liknande en sommarkväll för några år sedan då en kompis flög sin 2m cub genom dimman, ingen rödfärg förstås men virveln fanns där.

    Kul med fler som bygger beaver. Blir det gamla vingen på din Tom?

    Jag kanske ändå måste göra den modernare vingen, för annars lär jag inte kunna sluta grubbla över hur det skulle ha kunnat funka .

    Påverkar det lågfartsegenskaperna mycket också tro?

    Kanske det finns nån som har en länk till beaverns flygbok (eller vad det heter) där det står stallfart så kunde man ju enkelt se om det blir nån skillnad på gammal o ny vinge.

    Många frågor blir det men "frågar man inget så får man inget veta" som dom sa på hjärnkontoret

    Lägger in en länk till Bosse Hs bilder från våran sjöflygträff http://actionfoto.blasmark.nu/tranutr/index.html

    Tänk er en Beaver som kliver upp på steget och sen mjukt släpper från vattnet och speglar sig i vattenytan plus att smådroppar faller från pontonerna, ohhh vad jag längtar

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  7. #7

    Standard

    Jag lär nog bygga gamla vingen tror jag, eventuellt ordnar jag spetsarna demonterbara så att jag kan labba lite. Jag brukar bygga droppade spetsar på mina sportkärror och upplever definitivt att det ger resultat.

    Du får googla lite på DHC-2 performance enhancement, STOL, dropped wing tips osv. Hitta firman som gör modden så hittar du säkert info'n där. Droppa ett mail till adminnca@dhc-2.com, han som sköter www.dhc-2.com han vet säkert.

    En film (70mb) på prototypen till den jag bygger

    http://box.net/public/Closterman/dfiles/Beaver/MR1.avi

  8. #8

    Standard

    Jag kan inte se filmen, det står att dom inte hittar den .

    Men nu jag har googlat men bara hittat nå visserligen coola deltaformade pryttlar som dom stoppar på framkant av vinge http://www.nwlink.com/~blrweb/civili...generators.htm Plus nå grejor närmare spetsen. Men dessa pryttlar är tydligen till för dom tillfällen man ska flyga med full last o lite baktungt o det kanske jag inte ska göra i modellen .

    Jag ska googla vidare men nytt ryggskott (ej pylonkärran) gör det lite tungt att köra dator just nu PDT_Armataz_02_31 .

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

Liknande ämnen

  1. DH-2 Beaver?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 11:59
  2. De Havilland DH88 Comet
    Av lundgren i forum Skalamodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 11:59
  3. Mitt andra skala plan en De Havilland Beaver.
    Av tore i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 12:02
  4. Byggtråd: De Havilland 71 Tiger Moth
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 12:57
  5. KMP Beaver
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •