Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: värsta skadorna i flyget

  1. #1

    Standard värsta skadorna i flyget

    fins säkert liknande trådar, men hittade ingen.

    hursomhelst som rubriken lyder; vad är era värsta skador inom flyget?

    mitt bidrag kom igår, då jag skulle ut å taxa lite men de vart inget taxande utan en proppeller i genom tummen.
    tillbringade hela kvällen på Huddinge sjukhus, fast dom sydde ihop det bra, utom det att bedövningen inte hade börjat värka så ja fick 2 stygn med lite halvdan bedövning sen fick ja 2 sprutor till

    blev lite långt och offtopic.

    /Patric

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    83
    Jobb
    Data
    Klubb
    BusyBee Bålsta

    Standard

    Jag var inte så van vid 4-takt, min första.... Metanol brukar man ju få nöta lite innan de startar.

    Jag stod bakom min OS 70 4-t, tog tag i bladet (vassa delen) och skulle slå igång den.... kan ju säga att den tände direkt och skar in rejält i fingret.

    Funderade om jag skulle lämna allt på fältet och dra in till akuten eller om jag skulle packa ihop först :-) Det blev dock inte så djupt som det verkade... =)

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Det var i höstas, hade precis gjort färdigt min flygandevinge.
    Vädret var mycket bra men det höll på att bli mörkt, så det var mycket bråtom.
    Humm hur ska jag kasta iväg den. jag vet jag sätter en liten depron bit under den :headwal: .
    Jaha sagt och gjort vi var en liten grupp som skulle se premiären.
    När jag kastar iväg den hör jag att propellern går emot något och min hand domnar av.
    Jag landar genast och tittar ner på handen och kan se två väldigt djupa jack. Jag är vid det här stadiet så chockad att jag inte känner något alls.
    Så jag vänder mig om till kompisarna och säger "titta vad som hände"
    går fram till dem och innser vad som har hänt, och då kommer yrseln.
    Satt mig på huk för att inte svimma och satt där en stund medans en annan kom med förband.
    Det började aldrig att blöda (konstigt nog) så vi åkte aldrig till sjukhuset.
    Det skulle igentligen sys fick jag veta av skolsyster nästa dag men då var det försent.

    Dagen efter


    PS kanske skulle nämna att det var en Nippy 7A som gjorde det här.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har gjort något liknaden din nippy skada fast ute på fingarna men man såg varje varv propellern gått fram. kollade stigningen på propellern men de stämde inte riktigt hihihi..

    Hände när jag skulle programera ett fartreglage och jag trodde att den stod i programerings läge men tydligen gjorde den inte det och därefter programerades det utan propeller på kan jag säga

    /Martin

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ha alltid CA-lim i toolboxen! Bättre och snabbare än plåster...

    Limmar igen såret, minskar blödnigen och skyddar från bakterier...

    Mvh
    Ove

  6. #6

    Standard Röda korset!

    På mn hemsida finns en artikel som heter "Kan du hjälpa en svårt skadad kamrat?"

    http://www.gardstad.se/rk/rk.htm

    Läs den och ring sedan Röda Korset och ordna en kvällskurs. Ring gärna mig också så kan jag tipsa om kursvillkoren - jag har ordnat två kurser för klubbar.

    Minst tre personer har varit mycket nära att få sätta livet till i Sverige sedan 90-talets början.
    I en smålandsklubb fick en flygare en F3A kärra i huvudet. Räddades av en snabb helikoptertransport.

    I Norrtäljetrakten skenade en stor modell och piloten fick ena handen sönderskuren och var nära att förblöda. Också här helikopterräddning.

    I Upplands Väsby välte en helikopter och tuggade sönder vaden på piloten med rotorn. Nära förblödning innan han kom till akuten.

    Var förberedda, det kan hända när som helst. Ha första förband i en brevlåda i depån, inte inne i en låst klubbstuga.

    Bosse Gårdstad

  7. #7

    Standard

    Ett rejält jack i långfingret blev det i dag . ovana av 4t och en erfarenhet rikare PDT_Armataz_02_37
    Är huvudet dumt får kroppen lida.
    PDT_Armataz_02_37
    Klubb: MFK-hudik

Liknande ämnen

  1. dji qaud 450 med hk kort med värsta programvaran(KUUUUUUL)
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 09:00
  2. Värsta flygolyckan i Finland
    Av sundqvistjohan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 22:56
  3. De värsta du kan säga till polisen
    Av POD i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 19:51
  4. Värsta krashen hittills ?
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 22:44
  5. 3D flygning med jet! Det värsta jag sett!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •