Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 97

Ämne: Tullavgifter....

  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr stämmer inte det! Visserligen är gränsen 500:- men ser tullen att du får flera/många paket från utlandet så lägger de på 25% tullavgift i alla fall.
    Har råkat ut för det när jag köpt från eBay!

  2. #62


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Tyvärr stämmer inte det! Visserligen är gränsen 500:- men ser tullen att du får flera/många paket från utlandet så lägger de på 25% tullavgift i alla fall.
    Har råkat ut för det när jag köpt från eBay!
    Tullavgift??? :roll: :roll: :badgrin:
    Har själv handlat mycket från ebay,
    både ebay tyskland o ebay USA, även ebay england.
    Nån speciell tullavgift har jag då inte utsatts för.
    Från USA där har jag fått betala moms på priset inkl frakt
    plus en mindre expedititionsavgift.
    De inköp inom EU, England o Tysklan som jag gjort
    där har tullen intet att skaffa.
    //Kent

  3. #63
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Tullen sitter säkert och kollar och säger "nu har den där Jaka fått flera paket från e-bay den här veckan så nu tar vi och straffar honom med lite tull o moms" tror inte det
    //Tobbe

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Tyvärr stämmer inte det! Visserligen är gränsen 500:- men ser tullen att du får flera/många paket från utlandet så lägger de på 25% tullavgift i alla fall.
    Har råkat ut för det när jag köpt från eBay!
    Har du köpt grejorna på eBay är det ju knappast fråga om en gåva.
    Det är för gåvor som gränsen 500 kr gäller för varor som köps utanför EU. För köpta varor finns om jag förstått saken rätt inte längre någon formell undre gräns där man slipper moms. I praktiken kanske tullen låter mindre värdefulla försändelser slippa igenom ändå.

    Här kan du läsa mer: Tullverket

    Dessutom du blandar samman begreppen tull och moms. Det är 25% moms du fått betala, inte tull. Tull kan förekomma vid import av vissa tullpliktiga varor och läggs ovanpå momsen.

    /Michael

  5. #65

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Det är lite kul detta att Moms det betalar vi som bor i Sverige varje dag på precis allt som vi köper (ja ja i stora drag). Men så fort det skall köpas ett flygplan eller motor eller gudförbjude ett par rediga servon, nepp då är det tvärstopp. vill inte vara med längre. Nix pix till Moms.......ha ha blir bara så full i skratt.

    // Nyroth som även han hatar skatter, men lever med det då man inget annat kan göra.

  6. #66


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tullverket - Att handla på Internet - http://www.tullverket.se/download/18...la+p%C3%A5.pdf
    Tullverket - Gåvor från land utanför EU - http://www.tullverket.se/sokordao/g/...280005731.html
    Det finns som sagt mycket mera att hämta om ni letar på Tullverkets hemsida.
    Men generellt är det som flera redan sagt - det finns ingen formell nedre gräns när man måste betala moms - vilket är den vanligaste "avgiften" vi betalar vi import. Tull är nog rätt ovanligt inom vårt intresseområde.
    Likaså - för gåvor till en person gäller normalt max 500 kr - men detaljerna kan ni läsa i dokumentet ovan.
    Och handlar vi från EU-land så betalar vi vanligtvis moms i avsändarlandet.
    F ö håller jag med Nyroth - vi är ju vana att betala moms på det mesta vi köper inom landet så vi bör ju inte bli förvånade om vår "egen-import" också beläggs med moms. Dessutom vill Posten eller Speditionsföretaget ha en liten hacka för glädjen av att ta emot momsbetalningen av oss - för Posten brukar det vara runt 60 kr för mindre paket.
    Hälsningar
    Roger

  7. #67
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Tillhör Gotland EU?

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #68
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Tillhör Gotland EU?
    Självklart Gotland är i sverige med EU

    vad annars ? hehe

    MVH steve


    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  9. #69
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Gotland! Sverige?
    Jag som var så säker på att den lilla ön tillhörde Skåne
    //Tobbe

  10. #70

    Standard

    Ja vem trodde inte det eller iaf Småland.... fast detta med skåne det finns ju dialekter runt om i vårat långa fina land.. fast skånska det e ingen dialek det är ett läte.. :supz:
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  11. #71

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Tillhör Gotland EU?
    Gotland ÄR EU = Enväldig Union.

    // Nyroth Unionit.

  12. #72

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Gotland! Sverige?
    Jag som var så säker på att den lilla ön tillhörde Skåne
    Redan 1555 kände Magnus Olaus till att Gotland så som namnet gör klart är ett riktigt Gott-land. Ett par hundra år senare känner snart Magnus Westrin samma sak.



    "det är också i många hänseenden ett godt land; godt är folket, goda och trygga äro dess hamnar rundt om kusterna, god och utsökt är åkerjorden, godt är där om hästar och nötkreatur, fiske, jakt, vatten, skogar, betesmarker, den härligaste kalkstenen och allt sådant som är nödvändigt för människans behof. I dess norra del ligger den berömda staden Visby, i hvilken finnes en väl befäst borg. Denna stad var fordom götarnas och många andra folks handelsplats, och den var så uppfylld med rikedomar och handelsvaror, att en näppeligen ansågs äga sitt like i Europa."

    Välkommna!

    // Nyroth

  13. #73
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Gotland! Sverige?
    Jag som var så säker på att den lilla ön tillhörde Skåne
    Redan 1555 kände Magnus Olaus till att Gotland så som namnet gör klart är ett riktigt Gott-land. Ett par hundra år senare känner snart Magnus Westrin samma sak.



    "det är också i många hänseenden ett godt land; godt är folket, goda och trygga äro dess hamnar rundt om kusterna, god och utsökt är åkerjorden, godt är där om hästar och nötkreatur, fiske, jakt, vatten, skogar, betesmarker, den härligaste kalkstenen och allt sådant som är nödvändigt för människans behof. I dess norra del ligger den berömda staden Visby, i hvilken finnes en väl befäst borg. Denna stad var fordom götarnas och många andra folks handelsplats, och den var så uppfylld med rikedomar och handelsvaror, att en näppeligen ansågs äga sitt like i Europa."

    Välkommna!

    // Nyroth
    Det var en vacker karta!
    Har du ritat den alldeles själv? 8)
    /M
    Och även jag stämmer in i kören om det "något i överkant tilltagna skattetrycket" i Svea Rike med omnejd... :evil:

  14. #74

    Standard

    Gotland e JÄDRANS vakert... har vart där några ggr..

    fint där fast kanske inte på vintern..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  15. #75
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm det är ju detta med dessa raukar eller hur de stavas !! med tanke på en del av wesses alster så kan man undra om han hämtat inspiration till dom från gotland å deras raukar ....... ops:
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Avgift eller moms kvittar lika!
    När jag kontaktade postverket varför jag skulle betala avgift/moms på de grejer jag köpt via eBay från USA och Canada (Coxflygplan i plast från -60 talet) så sa de, citat: Eftersom vi lagt märke till att du tagit emot flera paket från utlandet så registrar våra tulltjänstemän det och lägger på 25% avgift på köpebeloppet oavsett om beloppt är under 500:-.

    Hälsningar!
    Jan K

  17. #77

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Avgift eller moms kvittar lika!
    När jag kontaktade postverket varför jag skulle betala avgift/moms på de grejer jag köpt via eBay från USA och Canada (Coxflygplan i plast från -60 talet) så sa de, citat: Eftersom vi lagt märke till att du tagit emot flera paket från utlandet så registrar våra tulltjänstemän det och lägger på 25% avgift på köpebeloppet oavsett om beloppt är under 500:-.

    Hälsningar!
    Jan K
    Men det är väl trots allt saker du Köpt från E-bay.

    Om Wesse köper och skickar ett paket stearinljus till Bokis i ett paket från USA så är det väl en gåva, men om Bokis köper ett paket stearinljus så ska momsen betalas, det är väl rätt enkelt? Eller jag kanske fått det hela om stabben. Förutsatt att värdet på gåvan understiger 500:-

    (Wesse och Bokis heter egentligen något annat)
    Lars Jonsson

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Allt handlar om värdet på varan. Kan man få leveratören att uppge ett lågt värde (eller inget värde alls) så klarar man sig från tull eller behöver bara betala en låg summa.

  19. #79

    Standard

    Skämmes på ge'!

    Tänk på att nästa gång ni smiter från tull och moms så kan det innebära att de måste stänga en skola eller ett äldreboende pga det inte finns några pengar i statskassan...
    ja kanske tillochmed stänga en pylonbana ops:








    Nåla in!

  20. #80
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tack för det inlägget damaen, nu vågar jag också moralisera litet

    Jag kom att tänka på att de flesta stora RC-forum modererar bort inlägg om hur man kringgår kopieringsskydd på simulatorer, men tips om utländska firmor som skriver ner värdet, eller skickar varorna som "gåva" funkar hur bra som helst. Men det är kanske fult att lura software-företag och fint att lura staten – vad vet jag?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •