Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Tullavgifter....

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Tullavgifter....

    Hej..

    Ja jag undrar om detta med tullavgifter å skador osv...

    jag köpte en modell från Kina värdet var skrivit till $150 ja tänkte det att
    finemang blir ett par hundra kanske då man löser ut det ...

    855:- fick ja betala hur i fanken går det ihop..??

    Sedan var det en liten skada på fenan på modellen halmåne format som en halvcola burksbotten ca.. trasig klädsel å trasigt trä bakom..

    Jag fotade å mailade dom jag hadde köpt det av.. å dom hadde ju i sin tur mailat innan dom skickade pkt. till mig så fick ja bilder.. å där ser allt ok ut..

    Kartongen e idiotsäker så den håller för allt å inga synliga skador på den heller...

    Dom sa det att Tullen e nog mest trolig boven i det hela.. å eftersom ja fick betala 855.- i tull på ett paket som e värdet är skrivit 150$ så kan man ju verkligen tro att dom har öppnat å kollat å värderat det själva, gör dom så..??

    Men iaf så fixade jag skadan e ju inte hela världen å så fick ja en 4" spinner av företaget som plåster på såren... men detta med tulen .. ja skall ringa dom bovarna i morgon ...


    Nån som vart med om liknande.?
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Tullavgifter....

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Hej..

    Ja jag undrar om detta med tullavgifter å skador osv...

    jag köpte en modell från Kina värdet var skrivit till $150 ja tänkte det att
    finemang blir ett par hundra kanske då man löser ut det ...

    855:- fick ja betala hur i fanken går det ihop..??
    Är paketet stort och värdet lågt är det väl inte så konstigt om tullen tar sig en titt på innehållet.

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Sedan var det en liten skada på fenan på modellen halmåne format som en halvcola burksbotten ca.. trasig klädsel å trasigt trä bakom..

    Jag fotade å mailade dom jag hadde köpt det av.. å dom hadde ju i sin tur mailat innan dom skickade pkt. till mig så fick ja bilder.. å där ser allt ok ut..

    Kartongen e idiotsäker så den håller för allt å inga synliga skador på den heller...

    Dom sa det att Tullen e nog mest trolig boven i det hela.. å eftersom ja fick betala 855.- i tull på ett paket som e värdet är skrivit 150$ så kan man ju verkligen tro att dom har öppnat å kollat å värderat det själva, gör dom så..??

    Men iaf så fixade jag skadan e ju inte hela världen å så fick ja en 4" spinner av företaget som plåster på såren... men detta med tulen .. ja skall ringa dom bovarna i morgon ...
    Om paketet är värt 150 $, är det väl inga problem med att ringa tullen och be om en förklaring till skadan och den felräknade momsen. Är värdet nerskrivet och man inte har betalt riktig moms är det knappast att rekommendera att ringa "dom bovarna".

  3. #3

    Standard

    Men säg så här då..

    Att det är en vinst tex å jag har betalat en del av värdet så att säga eller köpt den på ebay eller vad som helst köpt den av en kompis i utlandet å fått betala 150$...

    Lixom man kan ju köpa saker billigt ....
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  4. #4
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Du kan ju ringa och säga att det blivit fel på deklarationen och uppge rätt värde på paketet PDT_Armataz_02_32

    Och kräva lite pengar för skadan.
    //Tobbe

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Som tidigare sagts:
    Är varorna värda $150 så har du väl ett kvitto på betalningen som bevisar detta? Isåfall är det inga problem, kontakta tullen och begär en korrigering. Det brukar inte vara några problem. Har du totalt betalt mer än $150 för varorna och tullen upptäckt det, ja då har dom helt enkelt gjort sitt jobb.

    Jag har aldrig råkat ut för att tullen haft sönder saker, men kan du göra det troligt genom att exv. kartongen är helt oskadad tycker jag du ska ta kontakt med dem om detta.

    Antagligen har du inte betalt tull utan moms. Momsen är 25% av priset på varorna plus fraktkostnaden. Dessutom är det säkert så att företaget som genomfört tullbehandlingen (Posten, Schenker, DHL...) tar ut en avgift för detta. Varning för att vissa speditionsfirmor tar bra betalt för detta.

    Gränsen för en gåva från utlandet går såvitt jag minns vid 500 SEK. Är varan värd mer än så får man betala moms och eventuellt tull.

    /Michael

  6. #6
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Välkommen i klubben :cry: !

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Men säg så här då..

    Att det är en vinst tex å jag har betalat en del av värdet så att säga eller köpt den på ebay eller vad som helst köpt den av en kompis i utlandet å fått betala 150$...

    Lixom man kan ju köpa saker billigt ....
    Inga problem, med ett PayPal-kvitto eller hänvisning till sitt kontoutdrag går det att rätta till den felaktiga momsen och diskutera skadan på modellen.

    Har man t.ex. betalt 849$ för en modell och den är nerskriven till 150$ kan man visa verifikat på den riktiga transaktionen i tullen och betala ca 1300 SEK moms när man löser ut modellen. I detta fall går det antagligen också att reklamera ev. skador som tullen har åstadkommit.

  8. #8

    Standard

    Lixom.. i detta fall har ju bara Tullen höftat till.. ja vi tycker att Olofsson skall betala 855:- ?? hur kom dom fram till just den summan ... man kan ju inte påstå den e jämn o fin iaf...
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Lixom.. i detta fall har ju bara Tullen höftat till.. ja vi tycker att Olofsson skall betala 855:- ?? hur kom dom fram till just den summan ... man kan ju inte påstå den e jämn o fin iaf...
    Roligt att leka detektiv och se hur tullen tänker Det tar inte mer än 30 sek att få reda på värdet när de ser lådan och vet firmans namn.

    Antagligen har de skrivit in vad modellen heter i hemsidans sökruta.
    Svaret de har fått är 539$ vilket motsvarar ca 3300 SEK. Momsen på detta är ungefär 825 SEK och så kanske det tillkommer en administrationsavgift på 30 SEK. Och se - där har vi summan 855 SEK. Helt korrekt, inget överpris. Vid sökningen missade de kanske att det var ett dyrare alternativ

  10. #10

    Standard

    Tullare har för lite å göra...


    Finns Våltäcksmän mördare å en massa annat löst skit springande... sätt åt dom å låt vi usla hobby flygare vara...

    Medan dom hadde skoj med att bryta sin in i mitt pkt. paja Fenan osv.. så slank det nog igenom nått annat betydligt värre..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  11. #11
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    jag har en gång fått ett paket från usa öppnat och det syntes direkt då det var igentejpat igen med en tejp som det stod något typ "tullverket" på så det borde nog synas om det varit öppnat, syntes det inget om någon öppnat på paketet?
    Dessutom så om jag vore handlare så skulle jag öppna en kartong fota den och sen skicka samma bilder åt alla som vill se för då kan man ju skylla på någon annan sen.

    du sitter och kastar skit på någon du försökt lura..

    /Nik

  12. #12

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard



    Tull, Tull!!

  13. #13

    Standard

    skit o skit...


    herregud...

    oj ojdå..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  14. #14

    Standard

    hahaha...

    Nicke..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  15. #15
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Och passa dig för skrytbling.... det kostar tull ska du bara veta!
    //Tobbe

  16. #16
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jäkla tull dom beslagtog hela mig en gång när jag skulle hem från danmark dom tyckte jag såg skum ut sa dom o ändå va ja nykter just den gången... hmm undrar vad dom säger i tullen i amerikat när jag ska ha med mig både en kvinna o ett tjogotal motorer hem 8)


    denna tråd börjar bli kanon helt min smak yehhh

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #17

    Standard

    Yaapp.. skulle jag oxå ha gjort om jag var handlare.. fast i detta fall var det skrivit men svart penna.. ett nummer som jag oxå hadde på *fraktrsedeln samt på motorkartongen* så det var mitt plan dom fotade..

    som sedan tullen i hadde sönder för att dom där småfjollerna till tallefjantarna skulle kunna få in några usla kronor för att få upp nån liten klen statestik..

    jag tycker inte att dessa extra kronor som dom nu vill eha e hela grejen e ju nästan värre att dom var tvungen å ligga i kartongen på sin JAKT efter Modellbetekning på planet så dom kunnde fastställa priset..

    Så att modellen blev skada å sedan tejpa ihop å hoppas på att den där norrläningen inte skulle märka det ...
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  18. #18

    Standard

    hahaha... ja jäklar Tobbe...

    nästan så ja Ångrar mitt skryt bling utal där... nu när jag har en så snygg yak på bordet ..

    fast bara nästan..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  19. #19
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Allvarligt, ta och kontakta tullen imorrn och förklara ditt missnöje.
    //Tobbe

  20. #20

    Standard

    Lustit detta.. har en tråd angående nå servon lite längre ner här vart uta 2 dar ca.. omkring 300 träffar..

    denna tråd har omkring 300 träffar på ca 2 timmar...


    Sitter i rubriken Grabbar..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •