Reklam

 
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 81 till 97 av 97

Ämne: Tullavgifter....

  1. #81

    Standard

    Tjenare Jaka...
    Jag skapade denna tråd just därför...

    Jag köpte en modell.. värdet var skrivit till $150
    jag fick betala 885:- då jag löste ut Paketet å jag trodde först att tullen hadde kollat i paketet å värderat om det men då borde dom ju ha medelat eller iaf tejpat igen med nån form av tull tejp...

    Så va ja kan förstå så har dom värdet om paketet efter hur stor/lite kartongen var..??? å det e förbannat om det e så.



    Jag skall ta å ringa dom om just det men jag har jaft att stå i under veckan så ja skall försöka ta det i morgon ...
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  2. #82

    Standard

    Robinhood metoden..

    Ta från dom rika ge till dom fattiga... så gör alla i denna värld..

    Se hur Politikterna Fuskar å klipper hit o dit med kvitton o kreditkort..

    det e fan i mig förjävligt det därimot.
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  3. #83

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Robinhood metoden..

    Ta från dom rika ge till dom fattiga... så gör alla i denna värld..

    Se hur Politikterna Fuskar å klipper hit o dit med kvitton o kreditkort..

    det e fan i mig förjävligt det därimot.
    Åke, ge dig nu....
    Ser ärligt talat ingen moralisk skillnad på en Marjasin klippt representation eller en Åke Olofsson/Peak models fejkad fraktsedel......gör du verkligen det själv?

    Fiffla hur mycket du vill, det gör halva Sverige, men spill sedan inte galla på forumen om hur synd det är om dig för att du fick betala moms på ditt inköp, Tillika ej tillräckligt med moms.

    Läs gärna vad du skrev ovan en gång till om Robinhood metoden, får inte till hur du menar........är det bra eller dåligt med Robinhood?

    Jaka,
    Att se dig som är en företagare vara så totalt oförstående till skillnaden på avgifter, tull och Moms gör mig minst sagt riktigt orolig. Hur kan du klara en normal affärs verksamhet när du inte förstår det mest basiska gällande handel :?

    Skärpning gnäll spikar, Sverige är ett fantastiskt beskattat land, men tro inte att det är så mycket bättre någon annanstans. Och tar ni inte mitt ord för det så flytta gärna någon annanstans för att själva se.

    Ne hepp, både Åke o Jaka, vi vill se mer bilder på era Peak Yakar.

    // Nyroth

  4. #84

    Standard

    Tjena...


    ja visst ja kan betala e ju inte himmla farligt 800 hit el. dit bara man få ha skoj...


    Men just detta av min av 150 dollar vart det 855 kronor i moms.. hur kommer det sig då dom inte har sett vad som e i paketet...

    om jag fick betala tull/moms på 150dollar sa ja inget men nu då dom har *hittat* på vad det kan vara där i..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  5. #85

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Nyroth!!
    Det jag köpt via eBay har varit till mig personligen (Cox motorer och COX flygplan ,samalr på sådana), från privatpersoner i USA och Canada. Inte varor som jag köpt till min frima.
    Man blir då lite överraskad när tullen /postverket debiterar en "avgifter" för en vara som är skickad som "gåva" eller "varoprov" och dessutom betingar ett pris på under 500:-

  6. #86

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Nyroth!!
    Det jag köpt via eBay har varit till mig personligen (Cox motorer och COX flygplan ,samalr på sådana), från privatpersoner i USA och Canada. Inte varor som jag köpt till min frima.
    Man blir då lite överraskad när tullen /postverket debiterar en "avgifter" för en vara som är skickad som "gåva" eller "varoprov" och dessutom betingar ett pris på under 500:-
    Jaka,
    Jag har inte kommenterat huruvida dina inköp vart för personligt bruk eller vidare försäljning, det är självklart inte min ensak.
    Men att hävda att avgifter, tull och moms är sak samma eller att kalla skillnaden oviktig var det som fick mig att reagera.

    Men om du nu tycker att du blivit felbehandlad av tullen så kanske det hjälper att ta en diskussion med dem?

    // Nyroth

  7. #87
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Det måste ju finnas roligare saker att diskutera på ett RC Forum och om ni nu tycker att det är så hemskt att ni inte lyckats lura tullen,
    så handla i Sverige så slipper ni sådana "överraskningar" PDT_Armataz_02_43
    //Tobbe

  8. #88

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ja fick min nya kamera idag

  9. #89

    Standard

    Jag beställde min Servon igår... får se om det blir nån Skattesmäll vid överfarten... PDT_Armataz_02_23
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  10. #90
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Ja vem trodde inte det eller iaf Småland.... fast detta med skåne det finns ju dialekter runt om i vårat långa fina land.. fast skånska det e ingen dialek det är ett läte.. :supz:
    Jaja, gnäll ni på Skåne, vi har iaf ett ordentligt modellflygfält http://www.ahusmfk.net/galleri/index.php.

  11. #91
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    vore kul med film där någon tokskrattar det skulle då ja bli glad av..yehh


    att våga skratta offentligt är en gåva få klarar av....


    fram med kameran filma när ni ser glada ut o visa modellflygarsverige att vi är ju inga surputtar

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #92


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Iofs riktigt kul att läsa denna tråd.

    Men.. kan inte begripa varför man blir så upprörd
    över att man fått betala moms på grejer som
    man köpt utanför EU.

    Har man köpt på ebay från exvis USA får man man väl
    för tusan inse att man får betala moms,
    att tullen skulle tro att det är en gåva när man
    köpt en vara på auktion är väl att vara lite väl naiv?

    //Kent

  13. #93

    Standard

    Så här var det då det gällde mitt paket...

    Har pratat med Posten Arlanda nu..

    Jag har betalat Moms på .. Värdet på Modellen $150 sedan har jag betalat Moms på frakten som var 2680 Kina stålar och som omräknat är 2439 svenska kronor

    Så jag har Momsat för frakten o Modellvärdet å det e ju inget att diskutera en gång.. skall man ju gör.

    Men det var lite luddigt med frakten men nu då människan förklarade i telefon så gick det upp ett :idea:

    ja sa det att det var fraktfritt jag har då inte betalt frakt.. men det var som inget att göra åt det.. står det frakt på sedeln så e det bara att betala..

    Fast man kan se detta momsande som en frakt..

    För 2439:- i frakt e rätt mkt. fast vägde ju 17kilo med...
    så tack Peakmodel.com för ni betalade det.. :wave:
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  14. #94

    Standard

    bra att du fick en förklaring men är välldigt tveksam te att frakten skulle kosta så mycke... isåfall varför betalar peakmodel frakten?

    vare combon med DL50 du köpte? de kostar 849$ ca 5200kr kostar då frakten 2400kr så säljer dom ju planet för 2800kr inkusive motor???

    motorn lös säljer dom för 370$ ca 2250kr
    planet löst för 539$ ca 3300kr

    antar att frakten kostar lika mycke ifall du hade köpt planet löst.

    alltså 3300kr-2400kr = 900kr säljer dom planet för... kan det verkligen stämma??? dom måste ju betalat något för det?
    finns ju en del andra som säljer liknande plan i kina men absout inte för 900kr!!!

    låter lite konstigt i mina öron...

    äre jag som är välldigt trött eller?

    kunde inte hålla mig

  15. #95

    Standard

    jo det låter otroligt men det står att frakten kostade så mkt. på följesedeln 2684 KNY å det betalar man moms på samt värdet i lådan..


    Dom måste ju ha nått form av Trp. stöd eller liknande finns många företag i sverige som har det..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  16. #96
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Planet kostar 849$ och det är "free shipping" på hemsidan.
    Plötsligt kostar planet 150$ och frakten är 405$.

    Peakmodel verkar ju vara en seriös firma :?


    Harmon, du skriver tidigare i tråden att det verkar vara en trevlig firma (mejl m.m.) Får jag fråga vilken e-postadress de har använt? Jag har skickat en fråga till Peakmodel från webbformulär på hemsidan och inte fått svar. Sedan har jag skickat samma fråga till de tre e-postadresser de anger på sin hemsida utan att få svar. (En adress antar jag var helt fel då de skrivit "mial" istället för "mail"). Frågan jag ställde var om de kan sälja en undervinge till TWM Ultimate 40S. Tycker att den frågan skulle gå att svara på med ett enkelt "yes or no".

    Du kan ju skicka PM åt mig med den e-postadress de har använt så slipper de en massa spam.

  17. #97

    KGs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    50
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    ÖMFK / Bergs RC

    Standard

    Bra att veta

    Frakt på större modeller räknas i volymvikt m3

    Ett exempel på hur PNL (Pan Nordic Logistic) räknar.
    LxBxHx0,000280= Vikt i volym
    Ex. en modell med vikten 10kg Längd 160cm x bredd 55cm x höjd 45cm
    blir volymvikten 110,88kg oavsett "verkliga" vikten på paktet.
    Detta är vad man tar betalt för + moms
    //KG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •