Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Inställningar för ny heli (E-Sky Belt CP)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Inställningar för ny heli (E-Sky Belt CP)

    Tjena!

    Jag har precis köpt en e sky belt cp och undrar om ni har några tips på hur man ställer in den? (De skriver att den skall komma förinställd men jag litar inte hundra procent på det utan vill säkerställa det själv.)
    Jag läste någonstans om att tyngdpunkten ska vara något framför rotorn. Finns det något bra sätt att kolla det? Ska man smörja rörliga delar också? Vad för typ av olja och är det något man ska akta sig för? Vad är det mer man skall tänka på innan jag testar att hovra och känna på maskinen?

    Jag är så gott som ny inom helikoptrar (har ett par små inomhuskoptrar ) men har flygit mycket rc plan av så gott som alla typer (utom dubbeldeckare) men det var tio år sedan sist. Jag mottager gladeligen alla tips jag kan få här på forumet vilket verkar vara ett riktigt bra.
    Tack!
    Mvh Stoffe

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Hej, jag har en Belt CP sedan c:a 7 mån. så jag har lärt mig litegrann om den. Det enklaste sättet att kolla tyngdpunkten är att lyfta den i den lilla knoppen högst upp på rotorhuvudet och se om medarna ligger parallelt med underlaget, har du originalbatteriet på 1800 mah så får du dra fram det så mycket som kabinen tillåter för att den skall väga någotsånär jämt.
    Jag förutsätter att det är en RTF med originalsändare, om du vill kolla inställningarna gör så här: Koppla ifrån motorn , slå på sändaren, koppla in batteriet, sätt trottelspak och alla trimmrar i mittläge, de båda rattarna på sändaren skall stå på 0, slå på idle up (spaken mot dig), i detta läget skall pitchen vara 0, (rotorbladets profil är parallell med paddelstången) kolla också att swashplattan ligger rakt i sid- och längdled, med denna inställning så stämmer resten.
    Är du så ny på helikopter som du skriver så rekommenderar jag att du kollar den här sidan: http://www.dream-models.com/eco/flying-index.html

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    om du ska använda "knoppen" att lyfta den i och kolla balansen kom ihåg att va lätt på hand och hålla på rätt ställe så du inte råkar kompensera den åt något håll(tex att du håller under knoppen på framsidan av helin eller baksidan...)

    annars kan man lyfta den i paddelstången,på båda sidor och så långt in som du kan på den.
    har aldrig testat "knopp-lyfts-tekniken" fungerar säkert bra det också men jag tror att det är lättare att få fram tyngdpunkten genom att använda paddelstången.

    Mvh/Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren! Den där sidan var ju ett riktigt bra tips, man får printa ut och läsa den när man lägger sig

    Hur är det med smörjningen av helin? Ska man göra det? Och hur ofta i så fall?

    Stoffe

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Eslövs modellflygklubb

    Standard

    Teflonsmörja och varje gång

    Smörjer själv med Berner teflonolja-kanon.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stoffemannen
    Tack för svaren! Den där sidan var ju ett riktigt bra tips, man får printa ut och läsa den när man lägger sig

    Hur är det med smörjningen av helin? Ska man göra det? Och hur ofta i så fall?

    Stoffe
    Det enda du ska om om enns det är om du har remdrift till tailen är att dutta på lite 556 eller icke gummiätande lätt flytande spray på remmen, lite plastsäker fett på dreven kan vara fint oxo, dock inget på kullinkar mm, det binder bara damm och klibbar ihop och går trögt senare.
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Eslövs modellflygklubb

    Standard

    Det går ju inte bara att smörja. Man nåste rengöra oxå och när man ändå smörjer så kollar man att allt är i sin ordning. Om man bara ska tuta och köra får man skaffa en bil istället.

Liknande ämnen

  1. belt cp v2
    Av marsupilami i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 03:22
  2. E-Sky Belt CP
    Av Skyraider i forum Helikopter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 17:57
  3. Belt CP V2
    Av marwii i forum Helikopter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 11:24
  4. belt cp carbon
    Av PW i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 01:55
  5. Hjälp med hopsättning av Belt-CP
    Av rucka i forum Helikopter
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •