Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Höjdlogger Zlog4

  1. #1

    Standard Höjdlogger Zlog4

    Köpte mig en Zlog4 höjdlogger från RC-teknik. Kostar 925.- och kommer med manual och USB kabel att plugga in i datorn för att ladda över höjddata och konfigurera loggern.

    Konfigurerade loggern och kopplade in i min elseglare. Man behöver bara plugga in den i ledig port på mottagaren så den får ström, that's it. Det gör det enkelt att använda loggern för flera plan, bara den får ström är den funkis.

    Stack ut och flög 10minuter för att testlogga lite och jo, det funkar fint.
    Hemma så pluggade jag in usb-kabeln i min laptop och i loggern och tankade över loggdatan, man kan spara som .jpg bild och det ser ut så här:





    Allt som allt en trevlig produkt, kanske främst avsett för segelflyg där man kan 'bevisa' tävlingsflygningar, analysera motortid/stighastighet eller för att trimma segelplanet till bäst glid-->sjunk ratio.
    Jag är väldigt nöjd med loggern, enkel att använda och man får enkla, överskådliga resultat.

    Produktinfo hos RC-teknik:
    http://www.rc-teknik.com/moreinfo.php?idnr=111

  2. #2

    Standard

    Trist att ingen är intresserad av en så kul grej för r-flyg.
    Som hjälpmedel för segel är den kanon. Här är loggen från mitt Marsresultat från tävlingen 'elsegelutmaningen'.

    Man kan tydligt se lite termik, lite dyk för att hinna till landning på 8minuter och hur högt jag flyger för motor... Kanon!



  3. #3

    Standard

    Inte för att vara elak men.. Det verkar väldigt dyrt för att bara logga höjd?
    Min Eagle tree kan göra det och mycket mer. Själva loggern i grundutförnade kostar 510:- Då kan man logga ström, spänning osv..För 210:- får man höjdsensorn. Om man har 1150:- över kan man koppla en GPS till den. Man kan köra över det loggade datat till Gooole earth eller titta på flygningen i en 3d bild.

    http://www.airmedia.se/index.php?act=viewCat&catId=53

    /Håkan

  4. #4

    Standard

    Inte för att vara elak men.. Det verkar väldigt dyrt för att bara logga höjd?
    Ingen fara, du är inte elak
    Visst, det är mkt pengar för ett litet kretskort, men nu när jag använt den i mina seglare tycker jag det är mer och mer värt pengarna och skulle rekommendera Zlog till alla som kör segel för att man får en bra inblick i flygningen.

    En logger räcker ju till alla plan dessutom, bara att plugga i mottagaren så den får ström.
    Zlogen är dessutom väldigt enkel att använda och den medföljande usb-kabeln pluggar man bara i datorn och tankar över datan... En kul grej är att man kan se på en liten lcd på loggern maxhöjd man varit på direkt efter flygningen.



    Har inte kollat på Eagletree systemet så djupt. Fick för mig att det var dyrare då det har separata displayer, recorders och sånt?

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Zlogen är populär då man man flyger FPV utan On Screen Display


    //Matte

  6. #6
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Hej på er!

    Jag har en helt annan typ av logger.
    Visserligen inte den lättaste av alla som finns på marknaden (ca 88gram), och inte billigast. Inte heller direkt avsedd för modellflyg, men attans så enkel och smidig att använda.

    Jag använder mig nämligen av en GPS från Garmin. Modellen jag använder är en Garmin Edge 305.


    Den är i första hand avsedd att användas i samband med cykling, men går givetvis att använda till andra saker.
    Det fina med denna GPS är att den har en barometrisk höjdmätare, vilket gör att den fungerar mycket bra även som just höjdmätare.

    När jag haft denna i planet och sedan kopplar in den på datorn så finns det en uppsjö med program där man i efterhand kan analysera mätdatat som man samlat in under dagen.

    Jag har provat lite olika, men fastnade för en webb-baserat lösning som heter Motion Based.

    Där kan man ladda upp alla data och dela med sig av den till vänner och bekanta.

    Ett exempel på Motin Based kan du se här.
    Detta är en testflygning som jag gjorde förra året med min E-Starter.

    Det enda av smådetaljerna jag irriterar mig på är att hastigheten alltid visas i Miles/h istället för Km/h som standard. Detta kan man dock ändra enkelt genom skifta till metriska värden långt upp till höger på sidan. (Switch to metric) står det. Klicka där för att ändra.


    Som sagt... Finns naturligtvis framför allt lättare (viktmässigt) lösningar, men man tager vad man haver!


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Inte för att vara elak men.. Det verkar väldigt dyrt för att bara logga höjd?
    Ingen fara, du är inte elak

    Bra! :-)

    Har inte kollat på Eagletree systemet så djupt. Fick för mig att det var dyrare då det har separata displayer, recorders och sånt?
    I detta fall, logga höjd hade det blivit billigare i ditt fall. I grundutförande funkar det som din logger om man köper till höjdsensorn.

    Man kopplar in loggern i planet, mellan acc och motor eftersom man förmodligen vill mäta spänning/ström under flygningen. (Man kan även koppla in en kabel mellan trottelservo/ESC och mottgare för att se hur man trottlat och vilken påverkan det har på de övriga parametrarna) Sedan kör man över allt till datorn (via USB) och den medföljande programvaran för analys. Det är alles så att säga. Sedan kan man ju som sagt köpa till mängder av tillbehör för olika mätningar. Förutom höjd och GPS så kan man ha lufthastighet, servoström, propellervarvtal osv. Panelen du nämde är ett tillbehör för att avläsa data utan att koppla in datorn.


    /Håkan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •