Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Ganska fantastiskt!

  1. #21

    Standard

    Det här är inte en sakfråga om innehållet i försäkringarna - men däremot en fråga om trovärdighet av de uppgifter som RCFF officiellt lämnar här på forumet.

    Ove påstår att vi har olika verklighetsuppfattningar - ja, det kan jag definitivt hålla med om!

    Jag har aldrig påstått att Mats E förhandlade för SMFF. När Mats E kommit fram till en bra lösning med If tecknade vi försäkringarna. Ditt förbund tecknade samma försäkringar efter den tidspunkten för produkten fanns ju inte tidigare.

    Men det är ju inget att bråka om. Vi kan bara konstatera att våra medlemmar har ett bra försäkringsskydd.

    Mvh
    Ove

    SMFF försäkring har funnits under lång tid, och efter att den tecknades första gången med Skandia har den kompletteras vid några tillfällen efter förhandling som begärts av SMFF. Hanns Flyckt, som vid tidpunkten jobbade på Skandia, var den som ordnade försäkringen till SMFF under 70-talet. Mina uppgifter går tillbaka till 1982, men då hade försäkringen redan funnits under ett antal år. Efter detta har den kompletterats med bl.a. en olycksfallsförsäkring och ett tillägg avseende giltighet i USA. Detta skedde 1998. Den förändring som skedde 2006 var föranledd av ett nytt EU-direktiv som för SMFF försäkring innebar att den inte längre var en regresionsförsäkring, alltså att den numer gäller som en egen separat försäkring, och att SMFF tillsammans med IF tolkade texten i den befintliga försäkringen så att vi enklare kunde godkänna nya platser att flyga på. Den sista delen hade jag personligen drivit i styrelsen och förhandlat med den försäkringsagent som SMFF då hade kontrakterad under ett par års tid.

    Igår hade jag ett telefonsamtal Mats Erlandsson som också klart bekräftade att han ringt till IF under hösten 2006, och begärt att få en likadan försäkring till RCFF, som SMFF redan hade! RCFF försäkring är alltså en kopia på SMFF försäkring - med vissa skillnader. Debatten om dessa skillnader finns på flera andra trådar och igen; Det är INTE sakfrågan här.

    Alltså: Varför påstår man från RCFF att man tecknat sin försäkring FÖRE SMFF? Det är tvärtom - men ungefär 30 års marginal!


    DrHanke!

    (Min personliga uppfattning om att det inte fungerar med 2 konkurerande förbund grundar sig just på inlägg som ditt eget, som talesman för RCFF. Dina jämförelser och uppmaningar gällande mig som person förstärker detta ytterligare, då det inte tillförs något konstruktivt i sakfrågan.)

    Du skriver mycket i ditt inlägg - men du har inte heller hela bilden. Jag tar ett exempel:

    Är det också inte lite märkligt att SMFF inte har en verksamhetsplan kopplad till budgeten? Hur kan en styrelse agera och leda om man inte har något instrument som talar om hur man skall styra skeppet? mm kanske just där det bla sviktar...
    Intressant. Men fel. Förbundsmötet 2007 gav styrelsen i uppdrag att utverka en mer lätt överskådlig verksamhetsplan inför 2008. Detta har också skett och kommer att redovisas på FM 2008, se utdrag av protokollet från FM 2007 nedan.

    14. Fastställande av verksamhetsplan och budget för innevarande verksamhets-/räkenskapsår.

    En lång debatt följde där bl.a. fördelningen av pengarna mellan verksamhetsområdena samt underområdena diskuterades. Förbundsstyrelsen, Bengt Lindgren, redogjorde för avsikten med att dels låta respektive VO behålla egna genererade medel samt att möjligheten att äska medel för olika projekt, var tänkt att fungera. En verksamhetsområdesbeskrivning som budgetunderlag efterfrågades liksom en verksamhetsplan för respektive underområde. Att detaljbesluta i en budget enligt detta kommer att innebära mycket förberedelsejobb och ta tid på förbundsmötet menade andra.

    Beslut: Förbundsmötet beslutade att godkänna den föreslagna budgeten och samtidigt ge styrelsen i uppdrag att presentera en lättförståelig verksamhetsplan inför nästa förbundsmöte.



    Jag skrev i mitt tidigare inlägg; "Ta reda på fakta innan ni skriver mer i den här tråden". Tanken bakom det var att det skulle kunna bli en saklig debatt där vi tillsammans kunde reda ut vad som är korrekt information. Det gäller fortfarande. De som vill får gärna ringa mig. Om jag inte har svaret på en fråga, tar jag reda på det och ringer tillbaka. Mitt tel nr finns i Modellflygnytt, jag tror de flesta har tillgång till den.

    /Pelle

  2. #22
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Har vi fått en ny cubalasse på forumet ?

  3. #23
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det är jätte bra att pelle svarar i debatten här tycker jag .. samt att han dessutom håller ribban på en betydligt högre nivå än lasse cub så att kalla pelle för en ny lasse cub är väl lite att ta i tycker jag
    men personligen tycker jag att man kan lägga ner tjafset om vem som har ordnat med ditten å datten ... för i grund å botten är det inte vem som hadde försäkringen först eller inte ...
    vad det handlar om och har handlat om från början är ju det faktum att det har påbörjats en flykt från smff för att man har känt att man som medlem inte har en chans att påverka förbundet i den riktning man vill
    och det verkar tyvärr som att smff fortfarande inte tar åt sig av den kritik man får från dom egna leden
    och som vapen mot det andra förbundet (rcff) använder man sig av mer eller mindre hot om uteslutning av sina egna medlemmar om dom skulle vara med i fel förbund ! detta är ju helt å hållet verkningslöst då det ju på intet sätt är ett "straff" mot rcff utan helt och hållet bara slår mot smff själva det enda man åstadkommer med det är ju att man utestänger både aktiva samt ev nya modell flygare från sina aktiviteter och detta skapar dessutom ännu mera bekymmer med oorganiserade flygare

    vad händer den dagen då "hemma flygarna " överstiger antalet organiserade flygare .. när nästan alla flyger hemma på garage uppfarten eller fotbolls planen??? hur ställer sig då ex lfs till modell flyget ?? kommer vi har ett förbud att sälja till folk skall man tvingas ha en licens som typ för vapen för att få både flyga samt köpa modell plan

    hur långt sträcker sig kontrolerande myndighets tålamod i lekskole tjafset om förbund som är bättre eller sämre .. NÄR sätter dom ner foten å säger nu får det baske mig vara bra .. ni fixar inte detta nu är det VI som är kontrollernade organ och skall organisera flygarna i landet .. då är det kört för både smff samt rcff!

    att vara helt öppen med allt om än kanske med en del felaktiga påståenden som kan rättas till i efterhand är tycker jag bätter än att låta allt ligga dolt och visa det man tycker är bäst å kanske skapa en felaktig "sanning" som i lfs fall...

    hos smff låter det som om det i princip är färdig fluget .. för så "hårda" va lfs detta är ju inte fallet då det i stort bara rörde sig om uas... resten var "bara" ett löst förslag ... man behöver inte göra saker så fruktansvärt märkvärdiga ! vi är iallafall dom flesta vuxna människor fullt kapabla att bilda oss en egen uppfattning samt ta egna beslut..

    nu börjar kl närma sig 11.15 å då är det F1 som gäller det är även nästan vind stilla så efter det blir det flygning som gäller då dimman har lättat här ! å då skall jag enbart göra det vi alla egenteligen vill dvs koppla av och njuta av en trevlig modell samt naturen ... mitt flygplan skiter nämligen i allt vad förbund heter det vill bara upp i luften!
    lev väl flyg hårt flyg lågt men med sunt förnuft
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #24

    Standard

    ja tydligen... Cub Pelle

    Men Pelle om ni nu har så torrt under fötterna upp till bevis! Inte ska det väl vara så himla svårt att scanna in försäkringsbrevet så alla kan ta del av det och bilda sig en egen uppfattning? Jag kan sätta 100:- på att det är samma som RCFF...

    Pelle kom igen nu inte massa mambo jambo utsvävande texter visa brevet! Då slipper vi diskutera fram och tillbaka...

    Lasse Cub skulle en gång klart redogöra skillnaderna men vi har ännu inte fått denna redogörelse, vad exakt skiljer? Å kom nu inte med massa text från den delen ni får via RF! Vad jag själv har kunnat utläsa är att RCFF försäkring inte gäller vid tävlingar anordnande efter FAI:s regler men detta tilläg behöver inte RCFF då våran inriktning är Fritidsflygarna dvs icke tävlande.

    Det är inte konstigt att det skiljer sig på den punkten och så måste det också vara. Alltså där har vi en skillnad men vad jag kan urläsa så kommer detta tilläg via RF/Flygsportförbundet och inte via IF delen?


    Det här är inte en sakfråga om innehållet i försäkringarna - men däremot en fråga om trovärdighet av de uppgifter som RCFF officiellt lämnar här på forumet.
    Ja måste säga att det mesta som skrivits har en bakgrund, varför har ni så svårt med att vara öppna och låta folk ha full insyn? Vad gömmer ni i erat förbund?

    Intressant. Men fel. Förbundsmötet 2007 gav styrelsen i uppdrag att utverka en mer lätt överskådlig verksamhetsplan inför 2008. Detta har också skett och kommer att redovisas på FM 2008, se utdrag av protokollet från FM 2007 nedan.
    Ett helt år utan verksamhets plan då eller? Har ni sysslat med en verksamhetsplan under ett helt år? Jaha då har ni inte gjort av med pengar, ordnat något för "medlemmarna" (klubbarna) vad har hänt i SMFF under 2007 förutom eran nya verksamhetsplan? Men snälla Pelle det du själv skriver nu är ju så dumt...

    Jag skrev i mitt tidigare inlägg; "Ta reda på fakta innan ni skriver mer i den här tråden". Tanken bakom det var att det skulle kunna bli en saklig debatt där vi tillsammans kunde reda ut vad som är korrekt information. Det gäller fortfarande. De som vill får gärna ringa mig. Om jag inte har svaret på en fråga, tar jag reda på det och ringer tillbaka. Mitt tel nr finns i Modellflygnytt, jag tror de flesta har tillgång till den.
    Ja det är ju verkligen enkelt, man går in på SMFF hemsida och läser... 5min senare klart... Pelle ni har ju ingen information, svarar inte ens på era egna medlemmars frågor. Det går ju inte att bilda sig en uppfattning om vad SMFF gör... Varför skall man behöva ringa styrelsemedlemmar för att få information? Vad är öppenheten och demokratin i det?

    En lustig sak man kan utläsa under försäkring:
    Även icke medlemmar som tillfälligt deltager i verksamheten omfattas av försäkringen.
    Kan du vara så snäll att förklara innebörden av detta och varför bara SMFF medlemmar med giltigt medlemskap får flyga?

    Ni pratar nu om att ändra denna regel, gör ni detta direkt inom styrelsen med hemliga protokoll eller är det en fråga som kommer att behandlas på FM2008?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #25
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Ehh, är det bara jag som tycker att denna diskussionen är helt överflödig?
    Det ÄR lågskolenivå. SMFF retar RCFF och RCFF slår på SMFF, vartefter SMFF går till MFN och gråter / skvallrar.

    En känga vardera:

    SMFF - inse att ni behöver förbättra era rutiner. Vad jag försått är era förbundsmöten mer show än go. Ni vet ju redan innan vad som skall bestämmas, och vad som skall bort så "vi ses på förbundsmötet" funkar kanske inte som argument på de som tröttnat. RCFF är inget konkurrerande förbund, utan helt enkelt en drös flygare som inte gillade hur smff funkade. Låt det vara där! Missnöjesförbund eller ej, de gillar inte er och ni gillar inte dem. Så varför inte nöja er åt att ni slipper dem?!


    RCFF - Här pratas det om valfrihet och hur smff gnäbbas och bits. Är det bara jag som ser att det bits tillbaka? Inte med samma mynt, men visst har du också delat ut ett par kängor Ove? Kanske lite mer diskret, men visst finns de där ibland.
    Om nu rcff ska baseras på det fria valet, varför hela tiden propagera för hur dåliga smff är? Folk är inte dumma, och som Kenneth sa, vi kan också bilda oss en uppfattning. Ska folk komma till rcff frivilligt eller ska de bli matade med att smff är ett förtryckande förbund?
    Och ta inte allt så personligt! Om smff "retas", låt det vara. Den här konflikten skulle aldrig uppstått om ingen från rcff piskat tillbaka. "It takes two to dance tango."
    Litet exempel:
    ja tydligen... Cub Pelle
    Jag kan förstå att båda parter känner sig utsatta, både privat och i egenskap av förbundsrepresentant men dagen då man känner att man dras in i soppan, när man själv börjar pika och inte kan hålla humöret, då ska man överväga att lämna sin post! Med största respekt för båda parter, fundera starkt på hur just ni bidrar till den här konflikten.

    En enkel fråga:

    Vad är det förbunden vill uppnå för relation till varandra?


    Lite funderingar från mig bara.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hur man kan få ett avtal med Skandia till att bli ett 30-årigt arbete med If övergår mitt förstånd.

    Du skriver ju själv att det 2006 var helt nya direktiv och då fanns det ingen produkt som passade längre. Det enda bolag som var villig att erbjuda en försäkring passande vår verksamhet var If. Och den produkten var det Mats Erlandsson som diskuterade fram med If - åt RCFF. Efter att RCFF tecknat denna NYA försäkring tecknade ditt förbund den samma - för det finns ju inget annat att välja på. Det spelar ju egentligen ingen roll - för vi köper ju båda samma produkt. Att vi sedan i förbunden tolkar villkoren olika ändrar ju inte försäkringsbolagets villkor.

    Men jag tycker det är mycket bra att Du går i svaromål. Vi kan enas om att vi inte är eniga i vissa frågor. Du vill ha ett enda stort förbund för då blir man stark. Det tycker inte jag och många med mig. Det är bättre med mindre förbund som riktar ALL sin kraft åt att hjälpa just sin grupp av modellflygare. Ditt förbund uttalar gång på gång i skrift och handling att tävling är den grundläggande verksamheten. Och det är också helt OK - Ni har Flygsportsförbundet och RF som strävar åt samma håll. Men faktum är att Er största grupp av medelmmar får väldigt lite tillbaka för sina pengar. Den åsikten står jag för.

    För RCFF:s del har vi valt att rikta vår verksamhet på nöje och rekreation, vilket också är vad huvuddelen av landets modellflygare ägnar sig åt. Och ser man objektivt på det hela så är RCFF ett betydligt bättre val för denna stora grupp därför vi har en struktur och en slimmad organisation som till 100 procent arbetar för våra medlemmar. Vi behöver inte splittra verksamheten på flera vitt skiljda verksamhetsgrenar. Vi inser också att det inte lönar sig att locka med feta bidrag för ungdomsverksamhet - för det är till största delen en "gubbhobby" vi sysslar med. Våra - och Era - medlemmar och deras klubbar kan på exakt samma villkor söka kommunala bidrag, vilket är den största bidragsinkomsten för dem. Skulle några klubbar ha en stor ungdomsverksamhet finns det utbildningsbidrag, aktivitetsstöd och projektpengar i minst lika - om inte större - omfattning som inom Riksidrottsvärlden. Faktum är att vägen är kortare för oss i RCFF då vi som förbund skulle få bidragspengar direkt från Ungdomsstyrelsen utan att de skulle delas upp till ytterligare två andra förbund (RF och FSF).

    Vi har också som mål att minst hälften av medlemmarnas avgifter oavkortat ska distribueras tillbaka ut i klubbarna - för att stimulera och förbättra modellflyget.

    Så det är två olika filosofier kring hur ett förbund ska fungera - och vi tror på att arbeta direkt mot medlemmen och hans/hennes klubb.

    Och Brauer, du har rätt. Det hade varit skönt om vi i förbunden istället kunde diskutera konkrtet vad vi vill göra för våra medlemmar istället för att gnabbas om petitesser gällande de skillnader i försäkring etc. Men jag har som princip att inte låta kritik och påståenden stå oemotsagda. Jag tycker det är viktigt att bemöta det så korrekt och faktarikt som möjligt.

    Mvh
    Ove

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Ja Jisses här flödar kreativitetens för att skapa bra förhållanden för oss modellflygare :?

    Lägg krutet på något positivt istället som kan utveckla vårt flygande och sluta med denna pajkastning :evil:

    Som SMFF medlem så vill jag be om ursäkt för det agerande som våra förtroendevalda visat via ledarsidor i press och artiklar om (myrslokar)-gökungar och myror mm.

    Anmärkningvärt att man ens kan lägga spaltmillimeter på dylika utvikningar som bara skapar konflikter och ger prov på nya lågvattenmärken i varje nytt tidningsnummer :cry:

    K-Å som börjar tröttna på den här skiten!
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  8. #28

    Standard

    DrHanke!

    Sakfrågan i den här tråden gällde påståendet att Mats E hade förhandlat SMFF försäkring, och att det var ett plagiat av RCFF försäkring. Så är inte fallet, däremot tvärtom, vilket jag försökt åskådliggöra efter bästa förmåga.

    Försäkringsgivarna lämnar inte ut information till utomstående. Följaktligen kan jag inte få ta del av RCFF försäkring, (jag har inte rätt till det och kommer också att vägras detta om jag skulle försöka) - lika lite som att RCFF kan få del av SMFF's. Jämförelser skulle kunna göras - men inte officiellt. Det är den policy som bl.a. IF har.

    Åh, såg just Oves inlägg. Skandia blev IF 1999, men det var bara namnet på brevhuvudet som ändrades, försäkringen är densamma.

    Se: http://www.if.se/web/se/corporate.nsf

    I SMFF's fall anpassades försäkringen till det nya EU-direktivet genom att en mening i försäkringsbrevet togs bort. (Regressions-delen).

    Beträffande dina övriga frågor och synpunkter gällande SMFF hänvisar jag till kommande Förbundsmöte, den 6 april 2008, på Arlandastad. Där har du som är medlem i SMFF, genom att reprensentera din klubb, möjlighet att påverka hur förbundet ska fungera i framtiden.

    /Pelle

  9. #29
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror att vi har kommit till vägens ände här,kan vi vara överens om att försäkringen är samma o nöja oss med det?
    Till den som jämförde Pelle med L.C så vill jag säga: nix,som jag har skrivit tidigare så är Pelle S inte en som är vårdslös med sanningen,tvärtom och slika jämförelser finns inte..
    Att vi har olika åsikter är en sak,det tycker jag är en bonus även om det blir lite varmt ibland.. ops:

    Jag tror också att det finns de som vill ha svar på ung. samma frågeställning hos SMFF,varför sägs det nu att försäkringen inte täcker gästflygare där?
    Vad jag kan konstatera att är en majoritet i klubben RCFF anslutna så täcker denna försäkringen vi har gäster,det är väl bra?
    Nu ska jag ut o flyga trainer,avrostning pågår..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #30
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Vad jag menade är att nu är försäkringen på tapeten igen :roll:, mycket snack om små detaljer . Blev det bättre här senast det här drogs i långbänk? Nä. Kommer vi nånstans nu? Tror inte det. Jag själv har slutat bry mej för det här leder ingen vart, finns bättre saker att göra, som att flyga tex .

  11. #31
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    nu har iaf jag kommit in igen efter en stunds trevlig flygning ....men tamejfasen om inte mitt plan hadde fått fnatt av allt tjafs .... för det bara bråkade med mig .... dead stick hela tiden !! verkar som olustigheterna spridit sig .....
    nån mer som njutit av en härlig dag å ägnat sig åt kärnverksamheten ??? dvs FLYGA å inte träta nu funderar jag på att ta ut min cub en vända med ... det blir trevligt ... fula sticken luftades tidigare ..... flyg mera tjafsa mindre ... säger jag som gladeligen gnabbas lite ibland .. men jag flyger faktiskt med
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #32
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Japp var ute och skulle flyga idag.. men hade glömt en viktigt detalj hemma VINGEN hahaha.. så jag fick mest titta på när andra flög och köra runt lite på marken.

    trodde vi var klara med försäkrings tjaffset.. kan ni i styrelserna inte ta denna diskussionen för er själva så vi slipper se eländet. RCFF har en försäkring som är precis som SMFF end of story.

    /Martin

  13. #33
    loddes avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    54
    Jobb
    Modellflygare & Pensionär :-)

    Standard

    Vad skall man säga, det har ju sjunkit till sandlådetjafs över denna försäkring. Det där kan ni bråka om över eget email..................

    LODDE
    Modellflyger hellre än bra ;-)

  14. #34
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    inte för att spä skit men ..
    läste precis smffs årsmötes handlingar på deras sida .. under 2007 har dom tappat 10 klubbar, alla motioner om förändringar i paragraf 37 samt "tvångsanslutning" yrkar styrelsen avslag på ....
    är det nån som blir förvånad och känner att det är ide att åka till stämman för att påverka ??? ...
    största delen av möteshandlingarna ägnades åt ja just det tävlings verksamheten .. ..länk till ev nyfikna !!????http://www.airsport.se/modellflyg/t3.aspx?p=1411889

    det känns inte som om dom förstått att tåget har gått....10 klubbar 2007 hur många 2008??? 20? 30? ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #35

    Standard

    SMFF budgeterar för en nedgång 2008 och det säger egentligen allt. Dom som sitter i ledningen räknar kallt med förluster för att få sina viljor igenom.

    Lite humor är det att dom yrkar avslag på motionen om att styrelsen inte ska avslå eller tillstyrka motioner

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  16. #36
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tillåt mig SKRATTA

    Aldrig tidigare har så många svenska tävlande (17 st) deltagit på så många internationella tävlingar (9 st). Lite kan det
    bero på att det för första gången hölls en världscuptävling i F2D Combat i Sverige och med 32 deltagare från 7 länder
    blev det ett lyckat och uppskattat evenemang. Tävlingen ingick, tillsammans med tävlingarna i Aalborg (19 deltagare)
    och Sebnitz (38 deltagare), i ”Dreiländerpokal 2007”. Bäste svensk blev Lennart Nord med en 4:e plats.


    Det är dit de andra 6000 medlemmarna pengar går till för att ett 50 tal svenskar ska tävla.. LOL säger jag bara

  17. #37

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Tillåt mig SKRATTA

    Aldrig tidigare har så många svenska tävlande (17 st) deltagit på så många internationella tävlingar (9 st). Lite kan det
    bero på att det för första gången hölls en världscuptävling i F2D Combat i Sverige och med 32 deltagare från 7 länder
    blev det ett lyckat och uppskattat evenemang. Tävlingen ingick, tillsammans med tävlingarna i Aalborg (19 deltagare)
    och Sebnitz (38 deltagare), i ”Dreiländerpokal 2007”. Bäste svensk blev Lennart Nord med en 4:e plats.


    Det är dit de andra 6000 medlemmarna pengar går till för att ett 50 tal svenskar ska tävla.. LOL säger jag bara
    Martin,
    Sätt nu inte skrattet i halsen men du läser dokumentet som fan läser bibeln.
    Det du refererar till är Linflyg (F2) och det är ingen hemlighet att linflygarna är ett utdöende släkte.
    När det gäller Radioflyg (F3) så är tävlings deltagandet på stark fram marsch, jag har ingen aning om antalet aktiva licenser, det framgår om man vill av samma dokument du läste ovan nämnda information ifrån. Men det är totalt ett antal hundra personer. Lika många som hela RCFF.

    Allvarligt så tycker jag det är synd att ni är så många som hackar och pekar, men väldigt få av er ha några EGENTLIGA fakta. Det är det som saknas i hela denna ruttna debatt.

    Nyroth, Tävlings flygare och SMFF medlem,

  18. #38
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det är möjligt men läser man allt så blir det nog inte mer än max 200 person er i sverige som håller på med tävlingsflyg och då är det ändå 5800 medlemmar kvar som INTE tävlar.. tycker det är skrattretande dåligt av SMFF att inte bry sig mer om den stora massan "söndags flygare" sen får väl de som tävlingsflyger tycka vad det vill.

    De kommer kanske någon gång i framtiden att ändra sitt tankesätt får man hoppas.

  19. #39

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Det är möjligt men läser man allt så blir det nog inte mer än max 200 person er i sverige som håller på med tävlingsflyg och då är det ändå 5800 medlemmar kvar som INTE tävlar.. tycker det är skrattretande dåligt av SMFF att inte bry sig mer om den stora massan "söndags flygare" sen får väl de som tävlingsflyger tycka vad det vill.

    De kommer kanske någon gång i framtiden att ändra sitt tankesätt får man hoppas.
    Har inte för avsikt att debattera något som är helt beroende på ens personliga avsikter, det blir bara pannkaka.
    Dock tycker jag det är viktigt att ha FAKTA och det har jag saknat varje gång detta diskuterats. Siffror är värdelösa om de inte är sanna.

    // Nyroth

  20. #40

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    [quote="Nyroth"]
    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Tillåt mig SKRATTA


    Allvarligt så tycker jag det är synd att ni är så många som hackar och pekar, men väldigt få av er ha några EGENTLIGA fakta. Det är det som saknas i hela denna ruttna debatt.

    Nyroth, Tävlings flygare och SMFF medlem,

    Nu när jag sitter här och skriver får jag väl lägga till att:'

    1. Jag har försäkring genom RCFF
    2. RCFF sköter myndighetskontakter.
    3. Behöver jag något mer?
    4. RCFF är billigare, och jag är av naturen snål.
    5. Jag tävlar inte, men leker gärna tävling ibland. (oftast utan regler och domare).
    6. Vilka fakta saknas för mig?

    När jag började med modellflyg för ett par år sedan visste jag inte om varken SMFF eller RCFF. Nu har jag lärt mig att RCFF ger mig ungefär samma saker som SMFF, bortsett från tävling.

    Rätta mig gärna om jag har fel.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

Liknande ämnen

  1. Fantastiskt vad man kan göra!
    Av Michael i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 22:04
  2. Ganska stor PT17 ...
    Av Kenny i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 14:46
  3. Denna är ju ganska stor
    Av streem i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 07:44
  4. Svergie e fantastiskt...
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 20:49
  5. Hobbex är fantastiskt
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •