Det här är inte en sakfråga om innehållet i försäkringarna - men däremot en fråga om trovärdighet av de uppgifter som RCFF officiellt lämnar här på forumet.

Ove påstår att vi har olika verklighetsuppfattningar - ja, det kan jag definitivt hålla med om!

Jag har aldrig påstått att Mats E förhandlade för SMFF. När Mats E kommit fram till en bra lösning med If tecknade vi försäkringarna. Ditt förbund tecknade samma försäkringar efter den tidspunkten för produkten fanns ju inte tidigare.

Men det är ju inget att bråka om. Vi kan bara konstatera att våra medlemmar har ett bra försäkringsskydd.

Mvh
Ove

SMFF försäkring har funnits under lång tid, och efter att den tecknades första gången med Skandia har den kompletteras vid några tillfällen efter förhandling som begärts av SMFF. Hanns Flyckt, som vid tidpunkten jobbade på Skandia, var den som ordnade försäkringen till SMFF under 70-talet. Mina uppgifter går tillbaka till 1982, men då hade försäkringen redan funnits under ett antal år. Efter detta har den kompletterats med bl.a. en olycksfallsförsäkring och ett tillägg avseende giltighet i USA. Detta skedde 1998. Den förändring som skedde 2006 var föranledd av ett nytt EU-direktiv som för SMFF försäkring innebar att den inte längre var en regresionsförsäkring, alltså att den numer gäller som en egen separat försäkring, och att SMFF tillsammans med IF tolkade texten i den befintliga försäkringen så att vi enklare kunde godkänna nya platser att flyga på. Den sista delen hade jag personligen drivit i styrelsen och förhandlat med den försäkringsagent som SMFF då hade kontrakterad under ett par års tid.

Igår hade jag ett telefonsamtal Mats Erlandsson som också klart bekräftade att han ringt till IF under hösten 2006, och begärt att få en likadan försäkring till RCFF, som SMFF redan hade! RCFF försäkring är alltså en kopia på SMFF försäkring - med vissa skillnader. Debatten om dessa skillnader finns på flera andra trådar och igen; Det är INTE sakfrågan här.

Alltså: Varför påstår man från RCFF att man tecknat sin försäkring FÖRE SMFF? Det är tvärtom - men ungefär 30 års marginal!


DrHanke!

(Min personliga uppfattning om att det inte fungerar med 2 konkurerande förbund grundar sig just på inlägg som ditt eget, som talesman för RCFF. Dina jämförelser och uppmaningar gällande mig som person förstärker detta ytterligare, då det inte tillförs något konstruktivt i sakfrågan.)

Du skriver mycket i ditt inlägg - men du har inte heller hela bilden. Jag tar ett exempel:

Är det också inte lite märkligt att SMFF inte har en verksamhetsplan kopplad till budgeten? Hur kan en styrelse agera och leda om man inte har något instrument som talar om hur man skall styra skeppet? mm kanske just där det bla sviktar...
Intressant. Men fel. Förbundsmötet 2007 gav styrelsen i uppdrag att utverka en mer lätt överskådlig verksamhetsplan inför 2008. Detta har också skett och kommer att redovisas på FM 2008, se utdrag av protokollet från FM 2007 nedan.

14. Fastställande av verksamhetsplan och budget för innevarande verksamhets-/räkenskapsår.

En lång debatt följde där bl.a. fördelningen av pengarna mellan verksamhetsområdena samt underområdena diskuterades. Förbundsstyrelsen, Bengt Lindgren, redogjorde för avsikten med att dels låta respektive VO behålla egna genererade medel samt att möjligheten att äska medel för olika projekt, var tänkt att fungera. En verksamhetsområdesbeskrivning som budgetunderlag efterfrågades liksom en verksamhetsplan för respektive underområde. Att detaljbesluta i en budget enligt detta kommer att innebära mycket förberedelsejobb och ta tid på förbundsmötet menade andra.

Beslut: Förbundsmötet beslutade att godkänna den föreslagna budgeten och samtidigt ge styrelsen i uppdrag att presentera en lättförståelig verksamhetsplan inför nästa förbundsmöte.



Jag skrev i mitt tidigare inlägg; "Ta reda på fakta innan ni skriver mer i den här tråden". Tanken bakom det var att det skulle kunna bli en saklig debatt där vi tillsammans kunde reda ut vad som är korrekt information. Det gäller fortfarande. De som vill får gärna ringa mig. Om jag inte har svaret på en fråga, tar jag reda på det och ringer tillbaka. Mitt tel nr finns i Modellflygnytt, jag tror de flesta har tillgång till den.

/Pelle