Reklam

 
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456
Resultat 101 till 117 av 117

Ämne: Spektrum DX6i med AR6200 DSM2

  1. #101

    Standard

    Eftersom jag blev aningen orolig att Horizon inte fått mitt brev med urklipp av streckkoder odyl så kontaktade jag dom. Jag hade missat att skicka med kvitto men nu har det ordnat sig. Verkar dock ta ett tag innan man har mottagrana i handen:

    "Thank you for your order confirmation. This will be acceptable as a receipt. We can now process your claims form.

    We are just starting to send out these receivers, but as this was a very popular offer it may take a little while to complete. I hope you can be patient with us."

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  2. #102
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Jag kan rapportera att jag fick en ny AR6100e ver 1.6 med posten idag. Skickade ju in min för uppgradering och kontroll efter att den låste sig i luften. De testade mottagaren och fann att en av antennerna hade dålig kontakt, så det var säkert orsaken till mitt missöde. Bra service tycker jag, även om det tog ett par veckor.

    Har ännu inte fått min gratis AR6200 dock...

    /Leif

  3. #103

    Standard

    Skönt att de hittade något så att du kan känna dig lite trygg då su stoppar den i ett plan igen. Har märkt att jag blivit så bortskämd med min 2.4ghz med icke-glitcharna att jag verkligen kan sträcka ut i min flygning. Dock så flyger jag fortfarande en del med min 35:a och får hjärtsnörp ca var femte minut av ngn glitch då jag glömt bort att dom finns där med den :-)

    Inga mottagare här heller ännu..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  4. #104


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Håkan,
    Måste bara kommentera detta med glitchar på 35 MHz...
    Jag känner inte riktigt igen mig i den beskrivningen. Jag flyger rätt mycket och bara el och utomhus är det synnerligen långt mellan glitchar. Inomhusflyg i små gympahallar med flera kärror igång så kan det absolut glitcha men sällan så det stör flygningen nämnvärt. Och jag har flugit med en massa olika mottagare inkl de hatade Jeti Rex 5 - och inte ens dessa har försorskat problem - och jag har ett antal av både Jeti 4, 5 och 7. Jag har inte haft minst anledning att ens tänka tanken på att slänga nån av dessa. Däremot är mina två första elflygmottagare - en Hitec Feather och en GWS 6:a - inget man stoppar in ens i sin värsta fiendes kärror.. Men frånsett dessa undantag så har jag inte upplevt speciellt mycket problem under drygt 8 års intensivt elflygande. Dock flyger jag inte heli och där har jag hört att det kan finnas problem - liksom i stora elsetup:er men det är ändå inte min grej. Som sändare har jag under många år haft min trogna Futaba FF-9 - och det är nog mitt bästa köp inom RC-världen.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Man är dock inte sämre karl än att man vill testa lite nytt. Beställde alltså ett "enkelt" Assan 2,4 GHz system till min Futaba för några dagar sedan. Skall bli kul att testa. Visserligen enklare än både Spectrum och inte minst Futaba men jag hoppas det fungerar bra till det jag tänker använda det till. Det ligger väl mera åt "parkflyer-hållet" men tror det passar mina behov. Det är såpass billigt att det är värt ett försök - och jag tänker inte köra några stora kärror med det även om man mätt upp räckvidd som utan problem räcker. Spänningen är oliiiidlig..

  5. #105
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Roger, jag har samma erfarenhet som Håkan. Med elflyg och 35 Mhz så har jag också glitchar då och då i flera av mina plan. Har provat ett stort antal mottagare, och de enda som aldrig gett mig glitchar är Futaba och ACT. Med metanolplan har jag aldrig någonsin haft en glitch på 35 Mhz.
    Dessa glitchar är säkert relaterade till hur man drar kablar, vilket fartregalge man använder etc etc, men helt säkert är att 2,4 Ghz är ett stort steg i rätt riktning för de som har glitch-problem.

    Hoppas du skriver några rader om Assan-systemet när du testat lite!

    /Leif

  6. #106


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag tvivlar inte ett ögonblick på att 2,4 GHz "gömmer" störningarna effektivt men jag är bara så förvånad över att många tycks ha så mycket problem med 35 MHz i elflygsammanhang. Tidigare - med gnistrande borstmotorer - så är det min uppfattning att det var vanligare men med dagens borstlösa så är störningarna ytterst fåtaliga. Jag har t ex flugit ett drygt år med min "vardagskärra" och jag har många timmar med den - men helt utan störningar såvitt jag kan påminna mig. Den sitter det visserligen en Schulze 8-kanalers mottagare i men jag använder också betydligt enklare mottagare utan bekymmer. Men en liten reservation kanske skall in om jag mest flyger mindre setuper - upp till kanske 500 W inmatat. Det kan ju vara förklaringen till mina uteblivna störningar..
    Hälsningar
    Roger

  7. #107

    Standard

    Hej Roger!

    För 26-27 år sedan flög jag metanol och hade bara hört talas om störningar. Och då företrädesevis i samband som P4 störningar. Fick aldrig någon. Å andra sidan körde man 27mHz på den tiden :-) (Under övergång till 35)

    När jag började igen, och med el, så har det varit ett frekvent förekommande problem. Har provat från dyra till billiga mottagare. Eftersom de första jag provade var en dyr och fick glitchar fortsatte jag att prova billiga.

    Ett samband finns det klart i vilken kärra, vilken effekt, vilket varvtal (EDF:er är extremt känsliga) och mottgare. Dessutom så finns det vissa punkter i luftrummet där man är mer eller mindre garanterad en glitch. Har känslan av att där man ser mycket mobilmaster så tenderar det att glitcha oftare. Men detta är dock bara en känsla.

    Helt klart så verkar det som lågvarvigt och låg effekt tenderar till mindre glitchar. Dessutom har jag några riktigt sävliga flygplan. Dvs fulla utslag märks inte så mycket :-) Dessa märks det ju knappt med.

    Eftersom jag började med 40 konversationer så kändes det väldigt otillförlitigt och när jag sedan fick tag på min 2.4 gHz billigt så har jag som det känns trätt in i en ny era i mitt modellflygande.

    Jag kan väl erkänna att det enda jag gjort för att undvika störningar är att satsa på en viss mottagare, den jag upplevt minst glitchar med, försökt ha mottagaren och antenn så lång från övrig elektronik som möjligt, använt mig av ferritringar på BEC kabel samt fartreglage kabel samt tvinnat servokabel. Man kanske kunde gått längre med faktiska mätningar osv.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  8. #108


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Håkan,
    Jag har inte vidtagit några speciella åtgärder annat än vanligt "sunt RC-förnuft" som jag samlat på sig under snart 40 års RC-flygande.
    Dock har jag både snabba och långsamma kärror med motorer som i motsvarande grad snurrar fort resp långsamt. Vet inte om jag bara haft tur eller vad orsaken är men det faktum att jag dessutom flyger förhållandevis mycket och både sommar som vinter gör ju att jag dessutom exponerar mina kärror tämligen ofta för störningsmöjligheter. Nåväl - för mig har det fungerat bra och orsaken till att jag ville nämna det var att alla inte skall bibringas den uppfattningen att det är mer eller mindre omöjligt att flyga el på 35 MHz-bandet - för det är det absolut inte. Säkert är störningsrisken större med heli och fläktkärror liksom med riktigt store el-setuper. Men min erfarenhet är att de flesta elflygare hittills håller sig till rimligt stora elkärror och där finns alla möjligheter att det skall fungera bra även med 35 MHz. Jag har givetvis också många kompisar som flyger el med sina "gamla" sändare och inte heller dessa upplever några bekymmer - därmed inte sagt att de inte existerar.
    Men det skall hursomhelst bli kul att testa Assan-grejorna på mina "små-el-kärror" - och att dessutom kunna flyga "smått"på andra platser än fältet utan risk att bli nedstörd eller störa ner någon annan.
    Hälsningar
    Roger

  9. #109

    Standard

    Efter att haft mycket problem med glitchar och annat krångel på 35mHz, samt direkt suport och hjälp direkt från tillverkarna på större modeller med en massa extra jobb så ser jag som elflygare Futaba FASST som en gåva från ovan! min senaste 15kw konvertering hadde jag aldrig gjort utan 2,4Ghz tekniken, hitils har det varigt klockrent! oavsett vad som hänt om några år och vilket band och teknik som gäller då, så är jag mycket tacksam att flyga 2,4Ghz idag.

  10. #110


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAN
    Hoppas du skriver några rader om Assan-systemet när du testat lite!
    /Leif
    Hej,
    Fick prylarna i brevlådan igår.
    Bytte modul i FF-9:an och testade att binda alla 5 mottagarna - det fungerade klockrent !
    Testade sen lite olika servon och "skrivbordstesterna" ser hittills bra ut.
    Nu återstår att börja testa lite försiktigt i några mindre kärror.
    Återkommer med erfarenheter när jag hunnit flyga lite med grejorna.
    Men av de flesta omdömena att döma så borde det inte inträffa någon obehaglig överraskning. Tydligen är räckvidden rätt OK trots att det är "parkflyer-mottagare" (7-kanalarna).
    Hälsningar
    Roger

  11. #111

    Standard

    Kan meddela att jag inte ännu inte fått extramottagarna..Nån annan som fått?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  12. #112
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Nej, ingen mottagare för mig heller. Men jag läste nyss en tråd på ett engelskt forum, där en person fick sina mottagare igår, så tydligen har den nu äntligen börjat skicka ut dem.

  13. #113

    Standard

    Det börjar närma sig då. Känns olustigt att åka runt ned 35 i en del kärror. Har dock hittat en mottagare som jag ännu inte fått en glitch med efter ca 1t flygning. Testat på glitchsäkra ställen dessutom...Bara för att jag skrev detta så hoppar det väl till vid nästa flygning :-)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  14. #114

    Standard

    Jaha! Mottagarna dök upp i brevlådan idag. Rätt modell och antal. Dags att konvertera två kärror till. Nu är jag om möjligt ännu nöjdare med mitt 2.4ghz köp :-)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  15. #115


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Och jag har kört ett antal gånger med mitt Assan-system också - i FF-9:an.
    Peppar, peppar men hittills har det fungerat utmärkt.
    Mätte upp räckvidden ca: 1 m över marknivå - eller snarare åkte jag bort med bilen och konstaterade att det fungerade när jag stannade ca: 700 m bort. Längre gick det inte att komma med fri sikt. Borde vara OK för parkflyers och gammal krumögd pilot... PDT_Armataz_02_07
    Hälsningar
    Roger

  16. #116
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Även jag har nu fått min gratis-mottagare så allt är frid och fröjd. Fortfarande nöjd, premiärflög min nya Chipmunk 10e häromkvällen med en AR6200. Tycker dock att det är lite bökigt att få plats med båda mottagarna i mindre modeller, och i Chipmunken fick den ena mottagarens antenner ligga ganska nära både batterikabel och servokablar. Räckviddstestet visade också lite sämre räckvidd från ett håll (stegade upp cirka 25 meter). Men inga som helst problem uppe i luften.

    Nu är frågan om man så småningom ska satsa på en DSX9 som ersättare till min FF9, eller ändå satsa på en Futaba-modul. Känns som angenäma problem

    Tack Roger för dina erfarenheter av Assan-systemet, även det verkar ju fungera riktigt bra, bara man är medveten om dess begränsningar.

    /Leif

  17. #117


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Har nu flugit lite mera med FF-9 + Assan - även på vårt Meeting i lördags. Inga som helst problem så här långt och nu pågår ett byte till Assan på de modeller jag flyger mest med. Beställde ytterligare en mottagare igår (har då totalt 6 st) i samband med en annan beställning från HC - för man måste ju fylla upp till viktgränsen..
    Frågan är om jag skall "våga" köra Assan även på seglarna - dom är ju lite längre borta men å andra sidan så klarar inte mina gamla ögon att styra en kärra som är 600 m bort skulle jag tro.. Nåväl - tiden får utvisa. Kan hända att jag testar i min Softik 1400 (elkonverterad) först - den är ju så liten så den klarar man inte att flyga så högt med - inte jag i vart fall.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Svensk manual till Spektrum DX8T DSM2
    Av Jensus i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 02:53
  2. Trainersladd spektrum dx6i - dx8
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 21:44
  3. Spektrum 2,4 med AR6200 Rx
    Av Bakerman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 12:11
  4. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01
  5. Fråga ang. Spektrum AR6200 mottagaren.
    Av hakank i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •