Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 117

Ämne: Spektrum DX6i med AR6200 DSM2

  1. #21
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej js_,
    Min högst personliga åsikt är att de du nämner ligger i nedre bandet av OK sändare.
    Helt klart är både 7C och DX-7 bra sändare med helt OK kvalitet och i de flesta fall fullt tillräckliga konfigureringsmöjligheter. Men för mig är sändaren viktig - den skall ligga väl i handen, vara välbalanserad, jag vill själv kunna bestämma var "knapparna" skall sitta för t ex dual rate, jag har som du sett mina preferenser avseende timerfunktionen och modellminnena - ja, det finns många personliga preferenser. Men du och jag varken tycker eller tänker lika så mitt tips får bli att du försöker skapa dig en kravspec över vad du tycker är viktigt och sen se vilken som kommer närmast - inom din budget givetvis. Samt - försök få en chans att hålla i sändaren och avgöra hur den ligger i handen - är den "tjock" eller "tunn", hur är greppet - bra eller kanske "halt", når du hela spakrörelsen runt utan att sträcka alltför mycket på fingrarna, är switcharna vettigt placerade,vill du t ex kunna se timern i displayen när du flyger måste den vara lättavläst = stora siffror (här är nya Futaba FF-10 överlägsen) m m m m...
    Jag tycker som du att man inte skall behöva byta radio vart och vartannat år. Om inte annat så måste man lära sig en ny programvara och ny placering av t ex switcharna - och som "gamling" tar ju det en stund..
    Lycka till med valet även om mina ord kanske gjort dig än mera förvirrad..
    Hälsningar
    Roger
    Jag får tacka för dom svaren o mera förvirrad blev jag inte
    Jag skulle gärna vänta med att köpa en radio så att man skulle ha råd med en dyrare men jag vågar inte flyga flera gånger med min så det måste bli en i 3-4000kr klassen om jag inte lyckas trolla fram lite mera pengar

  2. #22
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Tror jag har bestämmt mig för en Futaba 10C 10-Channel 2.4GHz Air Tx/Rx Mode 2
    Men vet ju inte om den här är anpassad för EU eller är det bara mode 1 och mode 2 som skiljer dom åt?
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXUEW6&P=0

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har fingrat på den radion och den känns helt OK..
    Troligen så fungerar den i Europa med mottagare köpta här men i vart fall Futabas 12--14-kanalare är regionmärkta så en liten varning kan nog hissas - du bör kolla först i vart fall.
    F ö är jag övertygad om att du blir nöjd med den radion - det är nog en avgrundsdjup skillnad jämfört med din gamla (?) Hitec.
    Hälsningar
    Roger

  4. #24
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    599.00 USD United States Dollars = 3,584.47 SEKSweden Kronor

    3 584.47kr x 1,25 = 4 480,60kr inkl moms sedan tillkommer frakt och tullavgiften med. snart uppe i samma pris som i sverige.

    Tycker dock själv att den verkar vara en kanonradio, dock dubbla priset mot en Spektrum DX-7 eller FF7C. Som alltid så får man vad man betalar för . had man haft råd så skulle man köpt sig de värsta som finns men frågan är om man har nytta av alla finesser och kanaler.

    /Martin

  5. #25
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Frakten från Tower lär nog hamna på runt 50$, så totalsumma inkl frakt, moms och expeditionsavgift till Posten blir drygt 5000 kr (kurs 6,10 på dollarn). De svenska priserna på Futaba ligger numera ganska nära verkligheten, om man får säga så...

  6. #26
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Den blir ca 530€ inkl frakt o moms till Åland och det är ca 5000kr

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard Re: Spektrum DX6i med AR6200 DSM2

    Citat Ursprungligen postat av js_
    Vad tror proffsen om Spektrum DX6i med AR6200 DSM2 :?:
    http://www.mamut.net/hab_ab/subdet367.htm
    Tack, satt och nosade på den vid UnitedHobbies och tänkte just fråga samma sak.
    $180 med mottagare och servo. Låter som en bra deal med tanke på dollarvärdet.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Re: Spektrum DX6i med AR6200 DSM2

    Citat Ursprungligen postat av Jean
    Tack, satt och nosade på den vid UnitedHobbies och tänkte just fråga samma sak.
    $180 med mottagare och servo. Låter som en bra deal med tanke på dollarvärdet.
    Hej,
    Tveksam till om det är nåt fynd.
    Såvitt jag kan se så ingår sändare, mottagare samt 4 st torrbatterier.
    Du torde få ge ca: 1750--1800 kr innan du har den i din hand eftersom ett såpass stort paket med all sannolikhet kommer att "momsas" i Tullen.
    Jag skulle inte chansa - desutom är det tveksamt om den är EU-godkänd samt att ev garantianspråk kan bli avsevärt jobbigare/dyrbarare än om du köper den inom Europa. Och om jag inte minns fel så har vi tidigare i denna tråd konstaterat att den är billigare i England.
    Allt är faktiskt inte billigare att handla i Hongkong.
    Hälsningar
    Roger

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Bor i Finland, vi betalar inte tull på hobbyartiklar.

    United hobbies tar 115€ +30€ frakt
    I Finland kostar den 180€ + 10€ frakt

    Skulle gärna se en link till den brittiska hemsidan.

  10. #30
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jean
    Bor i Finland, vi betalar inte tull på hobbyartiklar.

    United hobbies tar 115€ +30€ frakt
    I Finland kostar den 180€ + 10€ frakt

    Skulle gärna se en link till den brittiska hemsidan.
    Du har rätt att vi inte betalar tull på modellflygprylar Jean, men liksom i Sverige är vi momspliktiga när det gäller köp från länder utanför EU. Vi har något lägre moms än svenskarna dvs. 22% på modellflygprylar.

    Eventuellt får du avi till Tullen i Vasa istället för till posten och då blir det moms på sakerna och frakten dvs (115€+30€) x 1,22 = 176,90€

    Så:
    1. Om paketet slinker genom tullen (UH brukar väl använda privat avsändare, deklarerat som gåva) och du inte självmant går till tullen och betalar momsen - kan det kanske bli knepigt med garanti om sändaren eller mottagaren är sönder.

    2. Betalar du momsen frivilligt, eller får avi till tullen och ska visa upp ett kvitto vad du betalt (en utskrift på PayPal eller kontoutdrag). Så blir slutsumman 13,10€ billigare än om du beställer i Finland.

    Själv skulle jag nog satsa på att handla "lagligt" i detta fall för att kunna dra nytta av garantin.

    De prylar jag beställer från Towerhobbies i USA (främst glödstiftsmotorer och servon) åker alltid till tullen i Vasa eftersom den firman uppger rätt värde och innehåll på paketet. Det tycker jag är helt OK eftersom jag då kan returnera felaktiga varor om det skulle vara några fabrikationsfel utan att vara orolig för att uppge det rätta värdet vid returen.

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Måste säga att jag har svårt att se varför man skulle vara momspliktig på en vara som inte är avsedd för återförsäljning.
    Om man som företag köper in en produkt för återförsäljning så genereras ju moms-skuld efter att den varan sålts, men som privatperson betalar man ju momsen redan på inköpspriset.

    Vad gäller garanti så är det ju något som gjorts upp mellan mig och försäljaren, och ska kunna utnyttjas utan tullens inblandning. Vare sig jag då betalat moms eller bara skickat 15 ekorr-skinn i utbyte.

  12. #32
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Även om du har svårt att förstå det, så läggs det till 22% moms på vara och frakt när vi beställer från länder utanför EU

    Skämt åsido, tullens svenskspråkiga broschyr är tyvärr under uppdatering så den finns inte alls på nätet för tillfället. Men jag har hämtat ut paket hos tullen i Vasa åtskilliga gånger (och då betalat 22% moms på vara och frakt).
    http://www.tulli.fi/se/03_Privatpers...alla/index.jsp

    Jag är inte ute efter att moralisera, det kan mycket väl hända att paketet kommer till ditt postkontor eller rentav hem till dörren - men om paketet fångar tullarnas intresse i H:fors så åker det vidare till tullen i Vasa, då kommer sammanlagda kostnaden att bli 176,90€

    Angående garantiärenden så tänkte jag bl.a. också på transportskador. Har en vara inget värde enligt forsedeln kan ju inte transportbolaget heller bli ersättningsskyldigt. Sedan har jag inte läst UH:s garantivillkor, så jag har ingen aning om vem som betalar portokostnader vid ev. retur och vad som ska anges som innehåll när man returnerar paketet etc.

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Klart jag tror dig om du säger det, jag minns bara annorlunda från företagsekonomi-kurserna. Jag är dock inte känd för att vara världens uppmärksammaste, så chansen finns att jag missat hela grejen med inköp utanför EU.. Vilket i sin tur är olyckligt, eftersom det hör till att jag ska kunna dethär

    Jag gillar fortfarande inte dethär med dubbel moms på inköp. Måste nog ta upp dethär med Vanhanen nästa gång vi pratas vid.

  14. #34
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Här borde annars de engelska återförsäljarna av HorizonHobby United Kingdom finnas

    http://www.horizonhobby.co.uk/aeroon...tailersfs.html

    Har inte kollat någon av firmornas fraktpriser men sändaren borde ligga kring 99£ (126€) och det kommer ingen "extramoms" på beställningar från England.

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    mjo, men det är ju nog en jävla stil att göra affärer med Britter. Senast jag kollade låg vi fortfarande i krig med varandra.

  16. #36

    Standard

    satt och kollade vart man kunde köpa en DX6i till min nyinförskaffade Multiplex easystar. Såg att det finns flera modeller att beställa (mode1 och mode2) vilken ska jag välja?
    http://alshobbies.com/shop/lookupsto...pc=34783&Desc=

  17. #37

    Standard

    Mode2

    Det är absolut vanligast i Europa. Betyder att gasen sitter på vänster sticka.

  18. #38
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Mode2

    Det är absolut vanligast i Europa. Betyder att gasen sitter på vänster sticka.
    bara undrar vem som betämmt att gasen ska sitta på vänster sticka..

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #39
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Tja... bestämt och bestämt...
    När man sätter sig i en riktig fullskalakärra (riktiga flygplan har spak - inte ratt!) så har man ju skev- och höjdroderkontroll med höger hand och vänster hand på gasreglaget så det är väl en förklaring?
    Men man gör som man vill!

  20. #40
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oestling
    Tja... bestämt och bestämt...
    När man sätter sig i en riktig fullskalakärra (riktiga flygplan har spak - inte ratt!) så har man ju skev- och höjdroderkontroll med höger hand och vänster hand på gasreglaget så det är väl en förklaring?
    Men man gör som man vill!
    så du menar då att en del amerikanare har noll koll

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Svensk manual till Spektrum DX8T DSM2
    Av Jensus i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 02:53
  2. Trainersladd spektrum dx6i - dx8
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 21:44
  3. Spektrum 2,4 med AR6200 Rx
    Av Bakerman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 12:11
  4. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01
  5. Fråga ang. Spektrum AR6200 mottagaren.
    Av hakank i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •