Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Motorn stannar när flyget vänds upp och ner?

  1. #1

    Standard Motorn stannar när flyget vänds upp och ner?

    Just det... Har en UCD 46 med en SY80 fyrtaktare.
    Motorn är monterade på thrustlinjen. Tanken är en
    sådan det skall vara i en UCD, passar ju inte så
    mycket annat i den (tanken är dock ny). Och tanken
    är tät, inga läckor. Slangarna är täta, ingen läcker.
    Klungslangen är ny och klunken rör sig i tanken riktigt
    bra. Motorn går bra på marken och i luften. Om man
    tar tag i flyget på marken och vänder flyget runt hit
    och dit så stannar motorn direkt när flyget är upp
    och ner... samma om jag flyger uppåt eller rollar,
    loopar. Brr-brrr....br.. bah...

    WTF är det för fel? Blir galen. Nödlandar ju oftare
    än jag startar...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hur ligger tanken i förhållande till förgasaren på motorn.
    Det kan ju vara så att den ligger för högt ovenför förgasaren så att motorn kvävs på allt bränsle.

    Nu har jag ingen ucd eller en SY80 men det är en teori i alla fall
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    hur ligger tanken i förhållande till förgasaren på motorn.
    Det kan ju vara så att den ligger för högt ovenför förgasaren så att motorn kvävs på allt bränsle.

    Nu har jag ingen ucd eller en SY80 men det är en teori i alla fall
    Motorn är där den skall vara enligt anvisningen (motoraxeln i thustlinjen).
    Och tanken med. Om flyget hålls horisontalt som det ska vara, så är
    förgasarens centrum ca 30mm under tankens gummipluggs centrum,
    MEN, tanken gummiplugg är ju inte i mitten på tanken, utan lite högre
    upp. Hur som helst så funkade ju allt bra förut!!! Motorn är en fyrtaktare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Humm ja då blev det lite svårare :?
    hör du om motgorn går snålt eller rikt innan den stannar eller bara tvär dör den??
    är det en massa luftbubblor i slangen?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    Standard

    Skulle jag göra en gissning så kolla skruven på förgasaren till mellanregistret.
    Kan vara något glapp där som gör att den stannar när du vänder flyget runt.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  6. #6

    Standard

    Jag körde utan kåpa senaste gången. Inga luftbubblor.
    Mellanregisterskruven, hm... men den ska väl inte känna skillnad på upp och ner? Stannar? Den ska väl ligga still?

    Jag tyckte motorn gick bra förän man vände. Motorn tvärdör inte,
    utan pluttrar lite och sen inom typ 5 sek så stannar den. Går bara
    sämre o sämre alltså. Sen baah...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du har ingen mellanregister nål på den o i min värld så har du problemet i tanken,jag sätter en femma på att det har o göra med klunken.. 8)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Hade en dag problem med att så fort skruvmejseln rörde skruven så dog maskinen.
    Vad som var felet vet jag inte utan problemet bara försvann.

    Det var på min RCV CD91
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  9. #9

    Standard

    Ta inte illa upp,
    men jag skulle kolla så att jag inte förväxlat tryckslangen och matarslangen ops: hur jag nu kan veta sånt

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  10. #10

    Standard

    Mellanregisternål existerar inte, stämmer bra.

    Tanken, hm... den är ny och allt ser fräsch och helt ut. Klunken dinglade på fint som den skulle inne i tanken. Jag har ju haft bort tanken och
    slangarna gick till rätt grej samt att inget läcker. Jäkla skumt!!!

    Hmmmm... tåls att tänka på lite till. Måste kolla lite närmare på fanskapet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm... inverterad motor ???? som är liiite snål ställd ??? så räcker inte soppan till när motorn är upprätt ?... bara en fundering..... eller så kanske det är så att över trycket skapar bubblor som sugs med när modellen e upp å ner .. det suger när man inte får grejjerna att gå som man vill ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En viktig regel: En tänkt linje genom mitten på tanken ska gå igenom förgasarens insugscentrum när du håller planet horisontellt.
    Det är inte alltid flygplanstillverkarna tänker på detta.
    Använder du med tryckmatning?? Dety är inte alltid nödvändigt . Har du prövat utan?
    Har du ställt tomgångsskruven...luftskruv eller bränsleskruv???

    Sedan bör du köra på 5-15% nitro och ca 15% syntetolja (eller 20% ricinolja) och använda OS F stift. Testa 14x4W , 14x5 N, 15x4 APC proppar
    Det är viktigt att tanken är "skumgummiupphängd "så det inte blir skumbildning i tanken på grund av vibrationer från motorn.

  13. #13

    Standard




    Sån här tank är det, men NY!


    Motorn är inverterad.

    Snålt inställd... hm... testade lite olika, men när den blev för fett
    inställd så stannade den när man tog bort glödaren. Och när den
    inte ville varva upp när jag snabbt förde gasspaken framåt så
    satte jag fetare blandning (högvarvs). Så jag har pendlat lite olika
    där mellan "fet" o "snål".

    En till grej, om den går bra, så sticker man iväg och håller den
    rätt plant och flyger runt i åttor eller nåt sånt, bara håller den
    plant flygande (halv gas... full gas). Så efter ungefär samma
    tid så börjar den mitt i allt bluddra och stannar.

    Bubblor har jag inte sett något av. Den går ju jämnt tills den mitt
    i allt bluddrar o stannar (när man flyger). Och när man vänder den
    så dör den i princip på nån sekund.

    Kör 15% syntet och 2% ricin samt 5% nitro. Bytte bränsle. Förut
    körde jag något som var 10% nitro och 15% olja (vet ej blandning).
    Om jag minns rätt. Bägge bränslen var för 2 och 4-takt sades det.
    Ett av dem är från Bokis, det andra från Roffes.

    Använder just OS F stiftet. Förut med. Lade i ett nytt för ca 2-3
    tankar sedan bara för att testa. Ingen skillnad. Bägge skiner upp
    fint. =)

    Propeller... till UCDn har jag kört 13x6. Har för mig att det stod
    12x6...12x8, 13x6...13x8 någonstans. Men kanske man skulle
    satsa på en 14... Vad står W, N och C för?

    Tanken har varit upphängd i skumgummi. Ca 5 mm kan tanken
    röra sig åt alla håll lagom mjukt.

    Har inte prövat utan tryckmatning. Skall prova det.

    Tomgångsskruven kan jag inte sänka mer, då stannar motorn. =)

    Högvarvsskruv och lågvarvsskruv kallar jag dem?! Jag har inte rört
    lågvarvsskruven, den borde inte påverka nåt eftersom problemet
    kommer när jag har halvgas eller mer då problemet uppstår, eller?

    Lufttemperaturen när jag flugit har varit plusgrader, ca 3-8 grader
    eller nåt sånt. Inte kallt.

    Det där med linjen... har som sagt plockat grejerna på flyget så som
    det står, men jag skall kolla upp det. Kan ju vara vajs där. Men det
    har ju funkat kanon förut. Varken tank eller motor borde ha flyttat
    på sig. Om man ser på bilderna längre upp så kanske det är så att
    förgasarens centrum är längre ner än tankens centrum när flyget
    står rätt väg. Men hörru... varför står det olika i olika anvisningar?
    Ibland skall förgasarens centrum vara i linje med tankens centrum.
    Ibland står det ju att förgasarens centrum skall vara i linje med
    tankens max bränslenivå?

    Måste kika lite till... Skulle vara kul få det att fungera. Flyget är kul
    att flyga och SY80an är kul när den funkar.

    Lite dålig bild på fältet som det ska flygas på igen i helgen ...
    http://www.motorportalen.net/crap/pics/mhq_panorama.jpg

    Skitflyget passar bäst i gräset!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    av bilderna att dömma så ser det ut som om förgasar centrum hamnar i ganska underkant på tanken ??samt att du har en "knepig" böj på matar slangen över motor bocken .. börja med att räta ut slangen så den går kortaste rakaste vägen å prova utan filtret.. ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #15

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    tanken ser ut att sitta lite högt! Regeln som gäller för allt flyg är att: En tänkt linje genom centrum av tanken (Tankens mitt) ska gå genom förgasarens centrum när planet står horisontellt (Planets stjärt lyft, rak kropp).
    Har du hört något annat så är det fel.Någon annan regel finns inte!!!

    Du säger att tomgångsnålen inte går att röra mer!? Du har endast två nålar på förgasaren (gäller alla motorer) En nål är huvudnålen andra är tomngångsnålen.
    Tomgångsnålen kan antingen reglera luften (sk Airbleed carb) eller reglera bränslet.

    Trotteltrumman ska ställas så att den står öppen ca 1.5-2mm när motorn går på tomgång. Vid tomgång ställer du tomgångskruven. När du ger fullgas ska motorn svara direkt även om den gått flera minuter på tomgång.
    Om motorn inte svarar när du ger gas kan det bero på två saker...antingen behöver motorn mer soppa eller också mindre.
    Här måste du lyssna till hur motorn svarar. Skulle motorn bluddra och stanna ...så får den för mycket soppa på tomgång och tomgångsnålen måste stängas lite (gäller bara om du har bränslesjusterade tomgångsnål,har du Air bleed förgasare ska du öppna luftskruven).

    Tvärt om gäller om motorn tvekar vid gaspådrag "Kall moppe syndromet".-Du vet ställbar moppenål!

    Vad gäller propparna så gäller att du ska ha låg pitch om du ska hovra . W står för Wide blade och N för Narrow blade. APC gör ofta de bästa propparna och de har över 300 varianter att välja på.

  16. #16

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    26
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Re: Motorn stannar när flyget vänds upp och ner?

    Hej

    Har studerat dina bilder på motorn. Tycker det ser ut som att bränsle filtret kan vika slangen vid förgasaren med sin vikt när du vänder planet upp och ner. Kolla detta.

    Mvh CNI
    Caliber 30 FT*Såld*
    Caliber 5 OS50 Hyper
    Lancair ES OS91 Surpass
    Katana S DL-50
    F/A-18 Blue Angels JET
    Futaba FF9
    CBR1000RR-08

  17. #17

    Standard

    OJ herrejösses! Centrumlinjen på tanken är hela 22 mm högre än
    förgasarens centrumlinje när flyget är horisontellt!!! Vad har dom
    tänkt på? Hur ska man lösa det? Blir nog riva hela nosen och flytta
    tanken om något ska ändras ops: Men fattar fortfarande inte hur
    den gick så bra förut. Loopade, rollade, fallande lövet, inverterad
    flygning och allt vad det nu heter. Sen mitt i allt, nä.

    Bränslefiltret är rent och fint, så det åker nog iväg. Slangarna på
    dom bilderna var nog lite längre än vad de varit nu när jag flugit.
    De var redan lite kortare, utan att få veck alltså.

    Tomgångsnålen... jag trodde du tänkte på tomgångsskruven. Den
    står ställd så att throttle cut går i botten på samma läge.
    Jag justerar tomgången med sändaren. Spaken längst ner = tomgång
    och justerar lite med trim medans motorn blir varm. Använder
    Throttle Cut för att stänga spjället helt.

    Finns bara två nålar, lågvarvsskruven och högvarvsskruven (bränsle-
    blandningsskruven). Och vet ni... jag tänkte ju att jag kunde kolla
    hur många varv dom står på, så jag gick o kika. Högvarvs stod på
    3/4 varv som den alltid har gjort till och från, men i runda slängar
    runt där, beroende på utetemperaturen. Men den där jäkla lågvarvs-
    skruven, den stod på hela 15,5 varv ut!!! Antingen har den skruvat
    ut sig (den gick lätt) eller så har jag aldrig skruvat in den efter att
    jag renoverade motorn före jag någonsin körde den!!! Hur många
    varsv skall dom vara egentligen? 3,5 och 0,75? Undra på att den
    spottade lite på tomgång.

    Det där med tomgångsnål och huvudnål... det är väl det jag kallar
    lågvarvsskruv samt högvarvsskruv från Zenoah-tiden.

    Mekaniskt sett så reglerar huvudnålen på min bränslemängden
    genom att om jag skruvar in den så blir den snålare.
    Och vad gäller tomgångsnålen så stänger den för mer när jag
    skruvar in. Dvs den minimerar det där lilla hålet på baksidan (dvs
    in mot motorn) som är i röret mitt i venturi-tunneln på förgasaren.

    Så det verkar helt klart så att jag förlitat mig på att tomgångsnålen
    vart rätt inställd och så har jag justerat på huvudnålen för att få
    det där fina accet när man spakar upp på fullgas. Har även funkat
    när den stått ett tag och sen dragit på. Slött, med tanke på att jag
    hjälpt andra med att justera in sånt där... ops:

    Propeller.... W och N... mhm.. okej. Måste söka efter lite proppar
    då. Det går att hovra med den nu, men det har verkat lite segt
    få iväg flyget. Alltså om flyget faller lite och man slår på full gas
    så vill inte flyget fara iväg så snabbt... faller hellre än sväng innan
    det börjar stiga.

    Blir nog bra detta! Men nu borde jag ju alltså få tanken flyttad. Hur nu
    det ska gå, vingen tar ju i bakkanten på tanken då (orig-mått)...
    hm och åter hm.

    Oj va text det vart...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Låna headertanken från helin Kanske inte får plats nånstans iofs.

  19. #19

    Standard

    Hehe, jo det skulle vart en headertank

    Nu har jag byggt om klart med tanken flyttad så att tanken centrum ligger i linje med förgasaren (några mm kvar som jag inte kunde göra något åt) och dragit nya slangar. Haft upp tanken (inga fel i den). Tagit bort filtret. Ställt ventilspelet. Pratat snällt med motorn. Kollade tanken att rören gick rätt. Inga läckor. Kollade märkningarna på rörmynningarna från tanken (tankning, luft, klunk typ). Fixade så rören står rätt i tanken. Osv...

    Undrar tre saker:

    1 - När man vrider om en OS 70 Surpass så klickar det inte i kammen. Men det har det alltid gjort på min SY80. Den ÄR rätt inställd enligt alla konstens regler. Men varför klickar den? Det är när kammens nock går ner och stötstången följer efter så hoppar den där lunsen till som är mellan stötstång och kamnock. Fast kamnocken är slät och fin.

    2 - Skall det vara snustorrt inne i kamhuset???

    3 - Hur fasen ska man ställa in den där lågvarvsskruven / tomgångsnålen? Skruvar man in den helt så ser man hur hela grejen kommer längre o längre in i spjällhuset (antar att mynningen i röret i spjällhuset då är helt stängt för länge sen), man till och med ser O-ringen. Om man skruvar ut så stoppar det efter ett tag. Antar då att den där slid-öppningen i röret i spjällhuset är fullt öppen. Men ändå... det är ju två död-områden. Typ så här (? = man har ingen aning):

    IN ??????????1------------3-------2???????????? UT

    Frågan är hur man vet att man hittat rätt läge
    O fi fan...

    Hur som... bilder på hur det ser ut efteråt. Observera att tankslangen går till en skruv (brukar normalt ha kåpan på där det finns tankanslutning). Men jag tog bort kåpan när motorn började jävlas (och den gjorde det ändå). Ventilhusventilationen går nu rakt upp i luften istället för in under flyget. Finns inget urtag på insuget.



    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X
    Skulle jag göra en gissning så kolla skruven på förgasaren till mellanregistret.
    Kan vara något glapp där som gör att den stannar när du vänder flyget runt.
    Jag hade rätt

    Dock var benämningen fel "mellanregistret* menade den där skruven mitt i
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

Liknande ämnen

  1. varför stannar motorn?
    Av Flygtoken i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 02:18
  2. Svenska filmer om flyget
    Av samolot i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 13:54
  3. motorn stannar
    Av fattaren i forum Elektronik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 16:15
  4. Motorn stannar efter halvgas
    Av Casimir_rc i forum Elektronik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •