Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Måla glasfiber

  1. #1

    Standard Måla glasfiber

    Funderar på ett kit med glasfiberkropp och plankade vingar men vet inte hur man ska måla glasfibern. Måste klara bränsle, bensin.
    Nu blir det ju inte så mycket kladd av en bensinmotor, men beständig måste den vara.


    Så......Hur målar man en epoxy/glasfiberkropp i vitt så det matchar Oracover's vita klädsel?
    Måste man anlita en billackerare eller finns det nån burk man kan spraya med?
    (Vet att det 'måste' vara tvåkomponent till metanol/nitro, men hur är det med bensin?)


  2. #2
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Bör vara 2k lack för att kunna tåla lite tuffare tag med vätskor. Billackerare har spray på burk med tillhörande klarlack och den skulle enligt han vara 2k. Lackade en polares nedre läpp på en frontspoiler till en bil med sådant. Och det vart riktigt fint och lätt att få bra yta på lacken. Inga billigare sprayflaskor detta! Tyvärr har jag inge märke eller så, köpte hos lokala lackeraren efter färgkod...
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  3. #3

    Standard

    vad jag vet så ska de flesta sprayfärger 1K vara bensinständig värre med metanol/nitro... men som sagt finns ju även 2K på sprayburk som henke skrev, sök efter nån lokal handlare, mekonomen kanske han fixa det om dom finns i närheten.

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    1. Torka av kroppen med ren trasa + acceton.
    2. Våtslipa kroppen med 600 papper. Ta en 3m slip duk där du inte kommer åt, eller stålull fungerar också, viktigt att hela kroppen är matt.
    3. Torka kroppen med ren trasa samt rikligt siliconavfettning (prepsol)
    gör du inte detta riskerar du att få små kratrar i lacken där färgen helt enkelt inte fastnar, detta beror på silicon partiklar.
    4. Måla med en grundfärg, ljusgrå eller ändå bättre vit om du kan få tag i det.
    5. Våtslipa igen 800 papper blir bra. ytan skall bara bli jämn och matt, slipa inte igenom (var noga i hörn med slipduk)
    6. Torka med ren trasa och prepsol igen.
    7. Måla med en spray burk som har samma vitfärg som oracover. De flässta spray färger i affärer klarar bensin bra, det är som sagt metanolen som är elak.

    Men vill du göra det 100% bra så lämna nu iväg kroppen till en bill lackerare som lägger riktigt 2-komp lack på den, eller gör det själv men räkna med att lacken kostar ca 800:- litern som är de minsta du kan köpa vad jag vet.
    Om du väljer detta alternativ så prata med samma lackerare innan å se vad han rekomenderar för färg som grund så det inte händer nått tråkigt med den vita färgen. Detta brukar inte vara några problem. 2-komp lack brukar vara snällare än klarlack på spray burk.

    Du kan lägga 1-komp klarlack på burk själv för att öka skyddet men detta rekomenderar jag inte då de flässta spray klarlacken ger tyvärr en gulaktig hinna. denna blir väldigt synlig på vit färg.
    De klarlacker som inte ger en gulnande hinna brukar vara snabbtorkande men dessa brukar vara svåra/omöjliga att få blanka. (mina erfarenheter)
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har lackat många glasfiberkärror och du måste först slipa ner glasfiberytan med ex 180 papper (torrslip).Bästa slippapret hittar du hos firma SGA AB i Solna (mitt emot Bromma flygplats) som säljer ett Portugisiskt slippapper med namnet: Indasa RED line, Rhinodry! (Noshörning på baksidan). Det här slippappret är mycket bättre än 3M eller Norton som är vanligt hos biltillbehörs firmor.

    Efter att du slipat ytan sprutspacklar du med 2-komp sprutspackel. Slipar igen och sprutspacklar igen...slipar igen och sprutspaclklar igen osv tills du har en helt slät yta.
    Nu slipar du ytan med 400 eller 500 papper (torrslipa) och sedan sprutar du på ett tunt lager med färg. Idag finns det vattenbaserade acryl färger att köpa hos varje hobbyhandlare och likaså hos billackerare. Glöm inte att torka med klibbduk innan du lägger på färg elelr klarlack.

    Utanpå dessa färger lägger man sedan ett lager 2-komp klarlack. Akrylfärgerna är ganska dyra men de luktar inte och är inte toxiska. Alternativet är 2-komp billack av 2-komp modell som Sikkens, Glasurit osv.Dessa är mycket dyra (runt 800-900kr/ lit)

    Du måste ha en liten (minst 24 liters kompressor) och lacka utomhus. Lämna annars bort till proffs! För du vill väl ha spegelfinnish!?

  6. #6

    Standard

    Det finns två kit jag funderat på. Det ena med glasfiberkropp och färdigplankade vingar.
    Det andra är ett tradiotinellt cnc skuret träkit. Jag tror det lutar mot träkitet då det är enklare att klä med Oracover än att måla om det ska vara så omständigt med tvåkomponentlacker och special


    Tack för bra tips.

  7. #7
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Jag tycker du ska prova lackningen! Det vart kanon den lackningen vi gjorde på glasfibret iaf!...
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jaka en fråga bara.

    varför slipa ner glasfibret med 180 papper? Inte enns billackerare slipar så groft.

    Enda gången de använder 180 papper är när de grovslipar spackel.
    (såhär gjorde dom på den firman jag var på. PPG sertifierad firma)
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9

    Standard

    Zekee; Jag är övertygad om att det blir bra, men det låter så omständigt med stvåkomponent (vet inte ens var man får tag i det), olika primers..."Sprutspackel??" och kompressorer.

    Jag hade hoppats på:
    1. slipa & tvätta
    2. Primer från biltema/Classe-O
    3. Färg från Biltema/Classe-O


    Behöver inte vara utställningskvalite' det är en bruksmaskin som ska se OK ut, nte mer.

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    De fungerar de åsså.
    Denna kärra slipade jag våtslip 800 papper innan jag torkade med aceton och la på färgen (plastic paddings gula). Hade inte enns nån primer/grundfärg innan. Men det fick jag betala genom att lägga fler lager färg.

    Grundfärgen gör inte bara så färgen sitter utan ger även en bra jämn färg att måla över. Underlaget skiner lätt igenom speciellt om det är olika färger.

    Inte perfekt finish men på 1m eller längre ser den bra ut, färgen satt bra, när jag krashade denna så lossnade inte färgen mer än på de ställen som glasfiber i kroppen gått av.

    Mer bilder
    http://airman.filefanatic.com/defaul...flyg/Zlin%2050
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej T5,

    Jaka's beskrivning är en helt perfelt guide till ett superfint lack resultat.

    Om du bara vill ha på en någorlunda vettig lösning så att du lätt kan hålla maskinen ren och inte vill lägga 7 dagars jobb och 3000 kronor på ett lack jobb så kan du använda följande.

    Som filler har Hagmans en produkt som heter sprayspackel.
    Det är inget ''riktigt'' sprutspackel men det är en grund färg som dels fäster bra i glasfiber epoxy samt det fyller bäst av alla spray grunder, sen är det väldigt lätt slipat och det är bra. Vill du ha ett bra resultat så brukar 2 lager av denna grund göra ett bra jobb, ju fler lager med mellan slipningar är givetvis bättre.


    Lacka sedan med en Spray färg av bra kvalitet, de special blandade spray färger som Zekee beskriver är helt klart bästa kvalitet, dock hade jag otur med en burk jag köpte i sommras, den torkade aldrig, så det kan vara värt att prov spraya en mindre yta innan hela kroppen målas.
    Nack delen med denna spray typ är att den kostar runt 200 kr för en burk du lär behöva 3 burkar till den storleken på kärra om du har en motor kåpa och kanske ett par adra smådelar.

    Alternativet är då vanlig spray lack typ Servalack, det är en bra kvalitet av spray för sitt pris. Men åter igen prova helst på en mindre yta innan du gör hela kroppen.

    Detta är ett mycket vanligt förfarande vid målning av större kärror i bland annat USA. Alla har ju inte tillgång till spruta och kompressor, etc..

    Lycka till,
    Nyroth

  12. #12

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Liten diskussion om att måla stor kärra med spray burk kan ni se här.
    Dock på Engelska.
    http://www.flyinggiants.com/forums/f...-mx-2-a-4.html

    Se post #48 till #50 för målnings relaterade kommentarer.

    // Nyroth

  13. #13

    Standard

    Tack, mycket bra svar och nu fick jag "höra det jag ville"

    Jag förstår att ett perfekt resultat kräver bra förarbete, rätt utrustning etc... Men anledningen att jag tittat på glasfiberkittet istället för träkittet är att det är snabbare & enklare att bygga.
    Om det sen kräver för mycket jobb att lacka är det bättre (och billigare!) att bygga träkittet och klä med Oracover!

    Låter som man kan få hyffsat resultat med Plastic Paddings eller CRC spray från Claes Ohlson då. ---Slipa/primer/färg---

    ...Kan man måla balsaplankade vingar också? :evil:

  14. #14

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    ...Kan man måla balsaplankade vingar också? :evil:
    Visst.....................men du bör förstås lägga glasfiber på dem först

    Inte alls så krångligt som man kan tro, men det är lättare och snabbare med Oracover trots allt.

    // Nyroth

  15. #15

    Standard

    Tror faktiskt jag har byggt ett combatplan för många år sedan som fick vingen täckt med glasfiber och golvlack som lim. Sen slipad och målad...

  16. #16

    Standard

    Hur stor är modellen ?

    Med tanke hur mycket bök & pengar det verkar vara för att få den bränslebeständig så kanske pengarna kunde läggas på en schysst El setup och sedan måla med billiga vattenbaserade akrylater ?

    Har skaffat airbrush och ser möjligheter överallt

    El nassen Peter
    - Growing old is mandatory, Growing up is optional -

  17. #17
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    wolw
    han ska ha en bensinare i så man kan ju anta att modellen är av större storlek :P

    Men de går att måla med vattenbaserad akrylat ändå. bara att täcka färgen med klarlack
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  18. #18

    Standard

    Flyger bara El i .40 - .60 storlek och har pinsamt dålig koll på när man använder bensin eller metanol ops:

    Peter
    - Growing old is mandatory, Growing up is optional -

  19. #19

    Standard

    Wolw: 2700mm spännvidd, 10-12kg auw. och måste ha extra kraft att bogsera skalaseglare.... Inget 'billigt' elprojekt.

  20. #20
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Såg i AoH för nåt halvår sen att Graupner hade kommit med nån ny 2-k färg på sprayburk.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

Liknande ämnen

  1. Hobbykings glasfiber FPV
    Av radioactive i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 01:02
  2. Glasfiber
    Av Lelle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 20:22
  3. Måla om
    Av Dalmasen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 14:38
  4. Att klä med glasfiber???
    Av Micke i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •