Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nytt flyg efter Formosan, förslag?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard Nytt flyg efter Formosan, förslag?

    Tjenare!

    Har nu flugit en hel del med Formosan och den har fått vara med om en hel del. Den är dock inte lika vacker mer som den var i början . Två ggr har den fått sej en kur med lim efter misslyckade trick (första gången en knife-edge för nära marken och andra gången flygning i mörker...). Så den ser ju ut därefter också...Flyger gör den men jag har börjat fundera på nåt nytt flyg efter Formosan, skulle helst vilja ha nåt lite mer 3D-kapabelt flyg. Dock inte balsa-modeller! Helst nåt flyg där jag kan använda min nuvarande elektronik som jag har i Formosan dvs:

    CC Thunderbird 18A
    Dynomax C281220 1200kv

    Några förslag? Funderade först på att skaffa en ny Formosa men tycker det känns lite onödigt att satsa på samma flyg som man redan haft.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Här är två förslag på modeller som borde fungera med din setup

    CHALLENGER F3A 530kr
    eller det talas ju mycket om YAK:ar på forumet

    YAK-54 3D ARF 764kr

    Båda dessa är i foam material och är lätta att laga vid eventuella markkänningar 8) 8)

    /Martin

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    challangern e väl inget alternativ till formosan då den mer eller mindre är en kopia på formosan ...!?
    personligen tycker jag formosan är ett trevligt plan .. min är inte så snygg heller efter fartreglage brand mm men flygs fortfarande och en till ligger å väntar under bänken ....

    det finns ju en uppsjö med plan att välja på i den klassen
    titta på aircpro som har många prisvärda modeller både balsa och foamies även rztech har ett gäng modeller till bra priser ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Yak:en var intressant inte så hemskt dyr heller! Kanske vore ett alternativ efter Formosan. Kommer nog att flyga en del med Måsen ännu eftersom pengarna inte räcker till ett nytt flyg än men tack för tipset!

  5. #5

    Standard

    AcroMaster köpte jag efter min Formosa, men den behöver nog en större motor och reglage än som Formosan har. Har nu ca 20 timmar i luften med AcroMastern och den är fortfarande i gott skick. den är gjord i Elapor tror jag det heter, ett segare slags frigolit. Är otroligt starkt och tåligt även i kyla faktiskt. Här ser du vad jag har skrivit om den.

    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=1821

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ett alternativ till Acromaster om man vill ha det tuffare Elapor är den nya modellen Park Master 3D från Multiplex att se fram mot.
    Sannolikt fungerar Formosans setup bra till den modellen som har måtten spv 980 och längd 1000 samt vikt ca 500 gram beroende på motor och ack. Jag gissar att Park Master är lite mera 3D än Formosan. 95 euro brukar bli 900-1000:- beroende på var man handlar.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Park Mastern verkar intressant! Min hobbybutik borde även få tag på en sån eftersom de säljer Multiplex produkter . Acromastern intresserar inte om jag hamnar byta motor & ESC.

    Men nu efter lite surfande så hittade jag ett annat alternativ, Ultrafly Furious 3D & Outrage 3D visserligen är de gjorda i vanlig foam och depron men inte mycket dyrare än en Formosa . Enligt motor rekommendationerna så ska en 200-250W's motor fungera bra vilket min motor ligger på ungefär . Acken som rekommenderas (3s 2200mAh) låter lite väl mycket för ett så litet flyg. Säkert tryckfel . Vad tror ni??

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag flyger min Ultrafly Outrage 3D med 10A fartreglage, Typhoon Micro 6-3D (90 W motor / 36 gram), propeller 8x3,8 eller 9x3,8, 3S1000mAh accar, och får flygtid på cirka 20 minuter. Den är roligar ju lättare du flyger, så 250 W motor och 2200mAh acc är absolut overkill.
    P.S. Skånedrakar säljer Ultrafly BILLIGT
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Nejj nejj jag tänkte inte använda 2200mAh's acken i den. Bara motorn & ESC isf

  10. #10

    Standard

    Ultrafly Outrage och Furious kan jag rekomendera varmt, en personlig favorit som jag kör/t med mycket, mycket flyg för ca 260kr

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Låter bra frågan är bara om min Dynomax motor duger i en sån? Vikten är ca 55g på motorn, är det för tungt för en Outrage?? LiPo skulle vara nåt runt 450-1000mAh, 3s då.

  12. #12

    Standard

    Dynomax är bra motorer, klart gämnförbara med Axi tex, 55g tror jag inte blir för mycket, jag kör med en 25g motor och jag har problem met TP, får flytta fram ackarna längst fram för att det skall gå, Ultrafly rekomenderar och har även paket med motor, den väger 47g. Jag kör 3s EVO Lite 800 och 3S Evo 30 700.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Dyraste foam-planet jag stött på.

    http://image.bayimg.com/gajmbaabe.jpg

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Dynomax är bra motorer, klart gämnförbara med Axi tex, 55g tror jag inte blir för mycket, jag kör med en 25g motor och jag har problem met TP, får flytta fram ackarna längst fram för att det skall gå, Ultrafly rekomenderar och har även paket med motor, den väger 47g. Jag kör 3s EVO Lite 800 och 3S Evo 30 700.
    Vad bra då! Blir nog ett sånt då eftersom de ser riktigt tuffa ut och flyger riktigt bra på de filmer jag sett

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jean
    Dyraste foam-planet jag stött på.

    http://image.bayimg.com/gajmbaabe.jpg

    jaa photoshop finns ju i sverige också :badgrin: :idea: :roll:

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    € tecknet är faktiskt inte photoshoppat. Nånting med deras hemsida buggar. Måhända att de försökt få till nån valuta-converter som ska räkna ut pris beroende på var ens IP-adress kommer ifrån..

Liknande ämnen

  1. Förslag
    Av PeteriÅseda i forum Nybörjare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 22:18
  2. Nytt flyg
    Av Mr X i forum Bensinmodeller
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 22:20
  3. Nästa FPV-flyg efter Twinstar II?
    Av Ålänning i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 15:29
  4. Första flygningarna med Formosan!
    Av T0bbe i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •