Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: långsam inomhuskärra?

  1. #1

    Standard långsam inomhuskärra?

    Tjena

    Finns det någon som har något bra förslag på en inomhuskärra man kan bygga. Jag vill kunna flyga ganska så långsamt. Jag tänker inte initialt på någon ARF utan någon ritning man bygga efter själv. Förslagsvis depron.

    Tackar på förhand

    /Jesper

  2. #2

    Standard

    Vet inte riktigt om du menar att långsamt skulle vara för "nybörjare" eller just långsam för att kunna flyga snyggt inomhus.

    Färdiga kärror som kan flyga ruggigt långsamt är T.ex Quasar och Pulsar från Topmodels (ARF). Båda är som kanske gissades innan dubbeldeckare, och ska du ha en kärra som kan flyga riktigt långsamt så är det en sån du ska ha. Matchvikt på ca 190-240g

    Ska du bygga själv så skulle jag personligen kunna rekommendera 3DX (ritningnen finns på svensktmodellflyg.se) och matchvikten är under 200g flygklar.
    Den är lättbyggd, flyger bra och otroligt lätthovrad.

    PS när du lagat den ett par gånger och lagt på ett par G så tappar den mycket! Så VIKTEN avgör denna kärra.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Sök efter "plexus" på Svenskt modell flyg , byggde själv en sådan och fick ner vikten till ca 104gram flygklar. Den flyger inte långsamt , den står still i luften

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    En bra modell som flyger långsamt är Mustang sally, Smile från SMF och Knuffel som jag själv sett i vinter. Dessa är bra nybörjarmodeller och väger allt mellan 150-200gram flygklara.

    /Martin

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    [ame="http://www.viddler.com/JonnyE/videos/6/"]Viddler.com - Jonny 1 - Uploaded by JonnyE@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/24c2c297/@@AMEPARAM@@24c2c297/[/ame]

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Plexus verkar ju med vara en trevlig modell vad ligger spänvidden på ? 80-90cm ?

  7. #7

    Standard

    Plexusen verkar vara precis det jag söker. Vad har du för setup på den, Jonny?

    Men är det så annars att dubbeldäckarna går att flyga långsammare med, mao mer lyftkraft? Tanken är att flyga snyggt, kanske lära sig lite mer tricks. Själva nybörjarstadiet att flyga har jag nog passerat (tycker jag iallafall )

    Tackar för alla svar. Nu skall det bara limmas och skäras lite

    /Jesper

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Plexus verkar ju med vara en trevlig modell vad ligger spänvidden på ? 80-90cm ?
    ja ungefär

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jeppe
    Plexusen verkar vara precis det jag söker. Vad har du för setup på den, Jonny?

    Men är det så annars att dubbeldäckarna går att flyga långsammare med, mao mer lyftkraft? Tanken är att flyga snyggt, kanske lära sig lite mer tricks. Själva nybörjarstadiet att flyga har jag nog passerat (tycker jag iallafall )

    Tackar för alla svar. Nu skall det bara limmas och skäras lite

    /Jesper
    AboveAll 11grams motor , AboveAll 6grams reglage , 3,4grams digitala servo , 2grams mottagare , 2cells 200 AboveAll acc. Elektroniken väger ca 40gram.

    Flygkroppen är lättad 36gram med hjälp av handöverfräs och totala flygvikten ligger på 104gram startklar.

  10. #10

    Standard

    man ser väl på filmen att du fräst ur depronet? Det gäller väl att vara lätt på handen när man tar i den? Är det fräst 6 el 3 mm depron?

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    3mm som är nerfräst till 1mm. Bräcklig men lätt 8) och flyger som en dröm.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är du nybörjare på inomhusflyg så skall du nog satsa på något som inte är fullt lika extremt som Jonnys kärra - eller kanske snarare det sätt han byggt den på. Men generellt är det vikten som avgör - eller kanske snarare vingbelastningen. En kärra med låg vingbelastning kan flygas långsammare vilket är rätt trevligt inomhus. Dubbeldäckare är dock inte mina favoriter även om dom har låg vingbelastning - dom jag testat har inte fallit mig i smaken - bl a har dom varit alltför "sega" i rollplanet.
    Jag håller med Sigun - Östlings Mustang Sally är en utmärkt och lättbyggd kärra som utan extrem utrustning utan vidare går att sno ihop runt 150-160 g och då flyger den helt OK. Jag har introducerat några "inomhus-nybörjare" med den kärran och dom har helt klart gillat den. Även om den väger uppåt 170-175 g så är det ingen katastrof - den är klart flygbar även med den vikten.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Tackar för förslaget. Har varit inne på östlings sida o kollat på mustangen. Kan bara inte låta bli att börja nynna i huvudet på låten!!! Mustang saaaallllyyy!!!!!

  14. #14
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Det finns en bättre låt!

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=H0D_e3CEaks"]YouTube - Japaleno Rebel[/ame]

  15. #15

    Standard

    Tack så väldigt mycket för den du! Nu kommer ju frun tro man har blivit dum i huvve när man går o nynnar om jappalenos!!

    Svänger riktigt friskt!!

  16. #16
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej synd att inte arf var något annars är kyoshos minium kärror väldigt trevliga
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  17. #17

    Standard

    Jag har hört av alla att dom är riktigt bra. Såg själv citabrian (heter väl så?) flyga, riktigt snygg. Schysst med 2,4ghz från början.Kan bli en sådan lite senare.
    Just nu har jag lite motorer o grejer liggande som jag vill använda, plus att det är så kul att bygga själv.

  18. #18
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jeppe
    Tack så väldigt mycket för den du! Nu kommer ju frun tro man har blivit dum i huvve när man går o nynnar om jappalenos!!

    Svänger riktigt friskt!!
    Heh! Tackar!
    Det finns sällan japalenos att köpa i den här byn längre... märkligt...

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Inget scratchbygge, men riktigt lånsamtflygande verkar NoLiemit vara:
    http://www.ultramicro.no/

    Flygfilm här: http://www.ultramicro.no/grafikk/vare/flyging_wmv.wmv
    och även en kul byggvideo:
    http://www.ultramicro.no/documents/N...ring_liten.wmv
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    de två nedersta länkarna funkar ju inte
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. En snabb och en långsam modell, enkla depron ritningar.
    Av chulie i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 23:04
  2. Långsam dator
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:50
  3. Varför är siten långsam för mig?
    Av ListKid i forum Allmänt och Tips
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 23:57
  4. Lätt inomhuskärra!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •