Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motor till en rejäl BF109?

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    372
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Motor till en rejäl BF109?

    Botaniserade runt i min fars gamla hobbyrum och hittade en riktig guldklimp. En BF 109 Messerschmitt med glasfiberkropp och plankad cellplastvinge. HALLELUJA!! Helt intakt!!! Till och med formen för kroppen finns kvar! Snille till farsa va : ) Skallik men specialdesignad vinge för bättre egenskaper. Jag har sett den flyga en gång för 15 år sedan med en tvåtakt 70 har jag för mig och den gick knappt att flyga på fullspett kommer jag ihåg...Fööör klent......Den har ingen motor nu och därav min fråga här.
    Kärran är 185 cm i spännvidd. Väger 6.5 kg utan motor/tank, men allt annat medräknat.
    Jag skulle vilja köra den med en fyrtakt för ljudets skull och ha vertikal prestanda...Alltså mer eller mindre kunna gå lodrätt rätt upp från start, men samtidigt inte göra den för tung då jag misstänker den blir svårflugen och framförallt svår att landa med....
    Har en budget för motor på runt 3000....Några förslag? Vill gärna ha en motor man kan lita på så inte värsta kinesskräpet, tack!

    Kanske en Saito FA-150H 25 cc??? Räcker den? Ligger runt 3400 pix

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gz6zXXoEpGY"]YouTube - The best rc-engine ever[/ame]

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    372
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hehe....Den hade räckt Wesse!!!! : ) Lät ilsket stark den snurran....

  4. #4

    Standard

    OS 160 FX i och för sig en 2 takt, men lätt med bra klös.

  5. #5
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag har en KMP Spitfire som väger 6,5kg med motor etc. (men utan bränsle) och den har en Saito 125:a i nosen. Den flyger bra men jag är inte nöjd med prestandan. Skall byta till Saito 180 för att få ordning på detta.

    Tittar Du på Saito 150 kan Du nog lika gärna lägga på en 500-lapp eftersom 180:an inte väger mer men ger mer drag. Osäker på om det räcker till vertikalprestanda ändå på en maskin som väger 7,5 kg men Du borde kunna göra rejäla stigningar i alla fall. Alternativet annars är ju den ännu starkare 220:an, men då sticker ju prislappen iväg i vanlig ordning.. :roll:

    Good luck!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #6
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    372
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tack för det...Ja den var likvärdig så det var värdefulla tips

  7. #7
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej du har även Os 200 som alternativ,jag har själv en sådan som jag hade tänkt till min Stuka men ev kommer att hamna i en kmp me 109.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  8. #8
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    372
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Om man jämför OS200 med Saiton 180 då? Fördelar och nackdelar?

  9. #9
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag tror att dom är likvärdiga jag har ej kollat data än men har för mej att Os är lite vridstarkare men det är nog som att välja Volvo eller Saab,en smaksak.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  10. #10
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tänker personligen stoppa in en OS 200 i min KMP/ESM FW190. Skala 1:6 ungefär samma mått som din BF109a Magnus. Både räcker och blir över skulle jag tro men hellre lite mer pulver än för lite.
    OS vs Saito? Mer en smaksak skulle jag tro, som LAB skrev är det som att välja mellan en Saab eller Volvo. Har både haft OS och Saito och varit mycket nöjd med bägge.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #11
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Kan du tänka dig en 2-takt så ska du kika på Enya 180

    Eller varför inte en Moki 360 Då har du iaf verikalprestanda och mkt mer än så, men priset skenar

    Men som 4-takt så rekommenderar jag nog en Enya 155-4C Den räcker också länge. Den har t.o.m. samma vikt som en 120 4-takt 8)
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Val av motor till ny Hex
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 22:50
  2. Rejäl gasturbin till modellen... :)
    Av radioactive i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 20:25
  3. Köra 4 celler till motor specad till 2-3?
    Av rc9 i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 17:28
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:38
  5. Motor till U-can-do 3D 46
    Av UL i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 01:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •