Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tråkit slut på en kanon helg.

  1. #1
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard Tråkit slut på en kanon helg.

    Idag smällde jag min nya kärra, en Fliton extra 330s freestyle .
    Jag prov flög den igår för första gången, jag har en os50 2takt i nosen, och
    den flög helt underbart, som en tranier me små utslag, och slog man om till stora utslag så vart den som galen, en helt underbar kärra. Och rätt som de var så slutade höjden och funka idag, den gick som ett piano i backen och de vart bara skit kvar. Och de var ju ganska tråkit, men de händer ju för alla.

    Och nu undrar jag vad som kan ha hänt, jag har en teori om att serva brickan som höjden och sida sitter i helt enkelt har släppt, för servot ett specktrum ds821, funkade fint fint när vi kom fram till vraket alla linkar
    var hela, stötstången är hel. Eller om strömen kan ha tagit slut, men servona
    var starka och pigga, eller hur är de med digitala servona ? Lägger dom helt av när strömmen går under ett vist? Men då borde dom ju inte funka när vi kom fram till vraket. Eller är de skit servon dom där ds821? Hur mycket mer drar digitala servon än analoga? Jag flög med en 1600mah ack, är de för dåligt för lite halv 3d flygning? Jag hadde flygit ca 40min och ack varnaren lös grönt när jag lyfte för sista gången. Frågorna är många, hoppas ni har några svar.


    [/img]

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Svårt att gissa orsaken till felet när man inte har sett hur servobrickan är fastsatt i planet.

    Jag skulle nog tippa på att du gjorde någon manöver som krävde rejält med servokraft och så gick spänningen i batteriet så lågt att inget fungerade under en stund. T.ex. en kvick roll där du plötsligt ger fullt utslag på skev-, höjd-, och sidrodret.

    40 min flygning, och minusgrader tror jag nog kan vara tillräckligt för att sätta en 1600mAh NiMh-ack ur spel. När du kollar på ackvarnaren ska du samtidigt röra på spakarna för att se hur lågt spänningen sjunker under belastning. Inte bara kolla vilken lampa som lyser när du slår på strömbrytaren.

    Förra veckoslutet var jag själv nära att kvadda min 90-size Yak 54. Den var på väg ner i backen utan att jag kunde göra något. Med ett tiotal meters marginal började plötsligt rodren fungera igen. Jag gjorde så små spakrörelser som möjligt och landade genast. Väl på marken märkte jag att ackvarnaren gick ner på rött då jag "vispade omkring" med båda spakarna samtidigt. Kallt väder kräver tydligen mycket välladdade batterier.

    Synd på en fin kärra

  3. #3

    Standard

    Som Johan säjer, viktigt att köra samtliga roder samtidigt. Sedan ytterligare en sak att tänka på som jag fick tips om i somras är att alltid göra acktestet snarast efter landning för att verkligen se hur trött den är. Om man gör testen före nästa start har ju acken vilat till sej och det blir fler gröna lampor som lyser, men som snabbt dalar i antal ner mot rött när du kommit i luften.

  4. #4
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    Ok, så smällen berodde förmodligen på att acken va slut.

    Är det någon mer som har upplevt att det kan vara lite dåliga limningar på flitons modeller?
    För jag fick limma lite här och där på extra när jag satte ihop den, tyvär missade jag att kolla servobrickan.
    Varför jag är lite mistänksam mot just limningara vid servobrickan är att de var inga brott ytor på dom delarna, vid dom andra brotten syns det att de har brytis av, men vid srvobrickan ser de ut som att de bara har ramlat isär.
    Kanske är dumt att hänga upp sig på de, men de ser lite skumt ut.
    Aja bara att bryta ihopp och komma igen.
    De blir en sån där igen iaf, måste bara jobba ihopp lite pengar först.
    Jag kan starkt rekomendera en 330s freestyle iaf rackarns va den flög fint.

    Hade gött/ Andreas

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej Ejnarsson!
    När det är kallt så tappar accarna sin kapacitet ganska mycket. Man får i stort sett halvera flygningarna. Men detta är inte hela sanningen. Har du mindre accar, lägre kapacitet, så klarar dom inte av att leverera tillräckligt med kraft när Du belastar dem hårt, t ex vid hårda manövrar med stora roderutslag. Att kolla med accvarnaren på en modell i "vila" dvs på marken utan belastning, är inte helt tillförlitligt. Servona ligger ju i vila och även om Du rör aldrig så mycket på spakarna så får Du inte samma belastning som om kärran är i luften. Man bör därför belasta accen med ungefär samma motstånd som när det är i bruk i luften. Själv har jag fixat detta på ett mycket enkelt sätt. Ta en accvarnare av bättre kvalitet. Avisolera trådarna på en liten bit och löda på ett effektmotstånd tvärs över. För 4.8 volt räcker det med ett 10 Ohms motstånd på runt 3-5 Watt. Detta belastar accen med i runda tal 500 mAh. Det är vad en normal kärra förbrukar i luften. Kolla accen via ladduttaget så får du en ganska så rättvis kontroll. Du kommer att bli förvånad när Du upptäcker att den accvarnaren visar lägre värde än den Du har ombord.
    Hoppas att Du förstår hur jag menar. Annars får Du höra av Dig.
    Kay krut

  6. #6

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    UPS!
    En liten tillrättaläggelse. Naturligtvis ska Du INTE koppla in denna accvarnare permanent på mottagaren eller i kärran. Den ska Du ha löst och kolla med när kärran står på marken. Annars lär det hända saker.
    Kay krut

  7. #7

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,
    Ledsen för ditt missöde med din Fliton maskin.
    Det låter högs sannolikt som att ackarna inte orkade med under rådande omständigheter.

    Här finner du en mycket välgjord instruktion av Magnus Jonsson i Umeå, för bygge av en enkel belastning för en vanlig voltmätare.
    I de refererade trådarna finner du även inköps källor för färdiga mätare med belastning. En sådan är den bästa investering du kan göra då alla ombord mätare bara är död vikt utan någon egentlig funktion (mer än en ''falsk'' trygghets känsla).
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6514&highlight=

    Mvh,
    Nyroth

  8. #8
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard På tal om ackvarnare...

    Jag har en modell där ackvarnaren är nere på gult och går ner på rött när man rör på allting efter endast en flygning om modellen vart fulladdad före flygningen.

    Är det ackvarnaren som är dåligt kalibrerad?

    Har aldrig haft några "radiobortfall" med den modellen ens när jag har flugit 3-4 gånger.

    Den går ner på gult efter en flygning men sen så stannar den där och sjunker inte ytterligare.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Poståkeriet
    Klubb
    MFK Vingarna

    Standard

    Vad satt det för mottagare i planet? Läste att du körde spektrum servon och därav gissar jag på att det satt en AR7000/AR9000 i kärran? Om så var fallet borde allting ha dött, inte bara höjden om acken började dippa. Minns jag rätt så funkar inte mottagaren om spänningen kommer under 3.5v. Om du då fick en dipp på acken pga av belastning/lite ström kvar så borde mottagaren gjort en omstart vilket tar lite tid om du inte har senaste versionen av den. Med andra ord borde hela modellen varit stendöd när du gick i backen.

  10. #10
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    Det sitter en Hitec Motagare i planet av typ HFD-08RD, de är ingen värsting direkt men den har alltid funkat klockrent i dom två modeller den har suttit i. Kompisen sa att de sista jag gjorde innan skiten gick ner var att dra av gasen, så lite ström fans de iaf.

    En annan sak jag tänkte på var om jag kan ha stallat rodret, för jag körde med så stora utslag det gick, för jag har varit med om utstallade roder på segelbåtar, då får man ta tillbaka rodret lite så börjar de styra igen. Tänkte om det kan ha någe me saken att göra. Bara en tanke, men de kanske inte är lika vanligt på flygplan. Vatten är ju lite trögre än luft. :roll:

    Vad bör ja ha för grejer i nästa upplaga då ? Kom gärna med förslag, tänkte kanske på en lipo ack med regulator typ align, eller någe, vad tror ni?

    hade gött/ Andreas

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du säger, citat: "att med stora utslag blev den som galen, en helt underbar kärra"...Det var inte bara så att du stallade kärran när du körde med stora utslag och gick i backen av den orsaken.??

    Förresten...funkade servot efter kraschen?

  12. #12
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    Nej jag stallade inte ner planet i backen, jag försökte hovra en bra bit upp, kanske 25 - 30meter över backen. Planet började glida åt sidan och då gjorde jag en wingover, kommer inte ihåg åt vilket håll, men iaf då hadde planet nosen rakt mot backen och när jag skulle dra upp planet i planflygt så hände tyvär inte ett skit. Planet hadde en rackarns fart när det gick i backen, så om höjden hadde funkat så hadde planet flygit inget snack om saken. Om de var ett pilot fel så hadde de varit helt ok, men jag och kompisen som stog brevid och såg allt är helt säkra på att de inte var det.

    Vi kollade alla servon efter smällen, och jag tyckte iaf att dom var pigga och starka, dom drog i spilrorna så de knakade i ballsat. Men de gjorde vi inte förens vi hadde burit tillbaka skiten till depån, så acken hadde nog hunnit att pusta lite.Och 40min flygning i minusgrader och fyra digitala servon kanske va lite mycke. Jag ska fixa en acktestare tills nästa version ska upp i de blå.

    Ska nog beställa en imorn .

    Är de någon som har någe bra förslag om ack och tillbehör ?

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Poståkeriet
    Klubb
    MFK Vingarna

    Standard

    Här har du lite att kika på om du vill köra regulator-lipo/lion

    Fromeco (www.fromeco.org)
    Emcotec (http://shop.rc-electronic.com/)
    Duralite (http://www.duraliteflightsystems.com/)

Liknande ämnen

  1. En kanon dag med termik...
    Av Elgstrand i forum Segel och Hang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 18:39
  2. slut krånglat med ys 63!!!
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 20:50
  3. en kanon dag på ålleberg!
    Av kenneth67 i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 18:07
  4. Batteriet som aldrig tar slut
    Av fLa i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •