Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nybörjarhjälp Protech Skystar

  1. #1

    Standard Nybörjarhjälp Protech Skystar

    Hejsan

    Förra året köpte jag en Protech Skystar med en ABC supersport .46 motor. Jag satte ihop den och ställde den på hyllan. Nu när våren börjar närma sig tog jag fram den och idag fick jag igång motorn.
    Efter lite pill med förgasarnålen så fick jag den att gå fin fint genom hela varvregistret.

    Nu skulle jag behöva lite tips inför första flygningen. Är det något jag kan klara av själv eller behöver jag hjälp av någon som kan flyga? Jag har ingen tidigare erfarenhet av flygning med seriösare RCplan.

    Om ni tror att man klarar det själv vad har ni då för tips?

    En andra fråga, blir det lättar att kontrollera flyget om man lägger i vikter och flyttar tyngdpunkten längre bak?

    Tack i förhand
    // Martin

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ta kontakt med någon erfaren flygare som kan hjälpa dig att ta upp planet med dubbelkommando så du får känna på hur det känns att flyga utan att riskera krasch.
    Borde finnas hur många som helst på detta forum som bor i Lund.

    Ett sämre alternativ om du vill klara dig på egen hand är att träna och åter träna i en bra simulator. Min svåger tränade någon månad i RealFlight G3.5 och sedan flög han solo med sin Calmatotrainer. Det gick helt bra, och det planet är helt ännu.

  3. #3

    Standard

    Jag tror nog det vore bäst med lite hjälp. Om det är någon som bor i närheten och som skulle kunna tänka sig hjälpa till så vore jag tacksam.

    Har lite dålig erfarenhet av flygning i simulator, köpte en helikopter för ett tag sedan och försökte lära mig flyga i en simulator men det var inte så mycket till hjälp, totaltkrashade ändå Det var därför jag gick över till flygplan.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kontakta en Klubb i närheten så får du hjälp - det behöver du med all sannolikhet. Därmed ökar sannolikheten att du får flyga fler gånger än en med din kärra...
    Att flytta tyngdpunkten bakom den rekommenderade är normalt ett utmärkt sätt - ja, ett utmärkt sätt att förstöra flygegenskaperna och göra kärran svårflugen. Gör alltså inte detta.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ta hjälp av en klubb!!
    Var bor du? I närheten av stockholm och du är välkommen till oss i Upplands Väsby till ett av sveriges finaste fält.

  6. #6

    Standard

    Ja ska ta och göra det. Tror det blir lite väl långt att köra med tanke på att jag bor i skåneland (lund). Ska ringa runt lite nu i veckan och se vad jag får för svar.

Liknande ämnen

  1. Nybörjarhjälp med antennatracker
    Av cyberpete i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 23:28
  2. DC 3 Douglas protech
    Av fortuna i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 08:00
  3. Protech Onyx 140
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 17:58
  4. Motorkåpa Protech GS-600
    Av Palleman i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 14:53
  5. Cessna 182 nybörjarhjälp
    Av Mulven i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •