Reklam

 
Sidan 1 av 8 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 156

Ämne: Composite ARF YAK 55 SP 2,6m Byggtråd

  1. #1
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard Composite ARF YAK 55 SP 2,6m Byggtråd

    Tänkte starta denna byggtråd om bygget/monteringen av min Composite ARF YAK 55 SP 2,6m.
    Vill med denna tråd:
    -Dela med mig av glädjen och problemen som ett sådant projekt innebär.
    -Fokusera på säkerhet, både vad gäller val av komponenter och handhavande.

    Allt snyggt och noggrant packat


    Oj, väger ingenting...


    Nej, ingenting..he he.


    Hmm.. en kartong till...


    Lika välpacketerat här.


    Väger inget heller, och vilken finnish!


    Passar perfect!


    Aj, vad stor den blev...


    Hur ska den gå in i alfan... nej det går nog inte...


    ...får väll köpa ny bil oxå...Men fin är den ju!


    "Men älskling, är du inte riktigt klok???!!!


    Wrooom!

    Återkommer när någon form av framsteg skett, detta är lite av ett långtidsproject så förvänta er inte provflygning till helgen.

    /Jocke

  2. #2

    Standard

    Coolt!

    Vad blir det för utrustning?
    Jag är riktigt sugen på en sån till min 3W 106:a.

  3. #3
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Tänkte mig nog just en 3W 106:a, har dock inte riktigt bestämt mig. Finns ju DA eller ZDZ också.
    Weatronics mottagare och ett gäng Hitech HS-5955 servon mm.

    /Jocke

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    vilket jättekärra hmm ska bli kul o se hur denna byggtråd artar sig..kul o se att hustrun finns kvar ännu klart du ska ha en DA i en..

    Lycka till med både plan o hustru

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Jo hustrun, eller rättare sagt flickvännen är kvar.


    Som jag ser det står valet mellan:
    3W 106i B2
    DA 100
    ZDZ 100 NG

    Ge mig för och emot för dessa motorer, pris, prestanda, pålitlighet, tillgänlighet, reservdelar osv.

    /Jocke

  6. #6
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ser väldigt bra ut, Jocke!
    Tur att Du har din tomt att ta till vid första "torrpassningen"..

    Med lite lätt modifiering av brandväggen (flytt bakåt) borde en Moki 150 passa bra i nosen. Sedan snackar vi Wroooom!!
    Med en prislapp på ca. 22500:- får väl Moki´n klassas som det vansinniga alternativet men vilken sång..

    Jag ser fram emot att följa denna byggtråd framöver.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #7
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Har faktiskt sneglatt lite på en Moki. Men det går nog åt en 215cc om man ska ha ordentligt drag.

    NEJ då blir det ett vansinnesprojekt... Men vilket ljud!!!

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=zItmHeV3m54"]YouTube - Yak with Moki Radial RC large aerobatic plane[/ame]

    /Jocke

  8. #8

    Standard

    Förutsatt att alla använder samma typ av ljuddämpning så är mitt intryck följande:
    3W
    +Klart starkast
    +Fixar lipo till tändningen
    -Tyngst

    DA 100
    +Lättjusterad
    -Medelmåtta, inte lättast, inte starkast etc
    (Det är dock en ny modell på gång som väger mindre)

    ZDZ 100NG
    +Lättast
    +Billigast av de du nämner
    +fixar också lipo till tändning
    -Svagast
    -Bakmonterad förgasare (mer krävande att montera)
    -Vevhusventil istället för reed gör den lite mer svårstartad enligt mitt tycke

    Pålitlighet och lätttillgängglighet av reservdelar är lika bra för samtliga. Alla tre märken är stora och väl erkända.

  9. #9
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    376
    Jobb
    Arbeidsleder Elektro. Norasonde AS.
    Klubb
    Arvika MFK

    Standard

    Hei.

    Glöm dom to-cyl. motorene.
    Sett inn en motor som hörer hjemme.
    MOKI 215 Stjerne.
    http://www.airworld.online.de/Englisch/Index.htm
    2678.- euro inklusiv dempare.
    Riktig motor til riktig plan.

    Mvh. Johnny.

  10. #10
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Mitt drömprojekt är en C-ARF Yak 55:a (3-metaren) med en Moki 250 i nosen. Problemet är att det kommer att ta ett tag att finansiera denna dröm.. :roll:

    Planen är att köpa modellen nästa vinter för att sedan köpa motorn året efter. Återstår att se om jag klarar av detta med äktenskapet i behåll. 8)

    Appropå motor-size, har hört talas om en kille i Tyskland som kör 2,6-metaren med en 150:a och tydligen skall han vara nöjd med combon. Tycker nog som Du att det låter i klenaste laget och 215cc-varianten är ju inte så mycket dyrare i sammanhanget. (Allt är relativt..)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #11
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Jag börjar nog med en 2 cyl-motor, typ 100cc.

    Det går ju alltid att uppgradera.

    /Jocke

  12. #12
    Brauers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Sången i stjärnorna är fantastisk, men har inte vikten betydelse för modellen?
    3W 106 - 2900g
    Moki 215 - 5100g

    Ungefär likvärdiga i effekt.

    Beror väl lite på hur man ska flyga antar jag. Vad säger dom stora grabbarna? Är en så stor modell inte så känslig på vikten?
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  13. #13
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    En skillnad på över 2kg kan man inte borste från. Det skulle innebära att maskinen går från ca 12kg till ca 14kg. Jag tror man tappar ganska mycket prestanda iochmed det(rätta mig om jag har fel).

    Däremot tror jag att en sån maksin med en sådan Moki-motor skulle bete sig mycket skalariktigt i sina flygegenskaper. Och som sagt ljudet skulle inte alls bli fel.

    Jag har ju tänkt mig att detta skall bli en 3D-kärra, så Mokin är inget alternativ för mig.

    Man kan ju alltid bygga en Fucke Wulf 190, en Bearcat eller dyl. och sätta i en sådan.

    /Jocke

  14. #14
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Hej igen.

    Är den någon som har erfarenhet av Weatronic mottagare. Tänkte ha en sådan i Yaken.


    /Jocke

  15. #15
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    376
    Jobb
    Arbeidsleder Elektro. Norasonde AS.
    Klubb
    Arvika MFK

    Standard

    Hei.

    Har en slik i min stora Cessna. 10-20R
    Du programerer den via datoren. Mittstiller servoer, alt.
    Skal du ha kraftige servoer, 5955 så kan du ha disse på en kanal,
    bare fordele dom på antall uttak på boksen.
    Jag har 2 av disse servoene på flapsen. pluss 2 stk. 5945 skjev.
    og 1/4 futaba servoer som drar 21 kg. på side-höyderor.
    Denne er å anbefale på det sterkeste.
    Man kan ha lipo akker på den, spare vekt i ditt fly.

    Mvh. Johnny.

  16. #16

    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    32
    Jobb
    Däck
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Hej.
    Mottagaren köper du av Johan på techmoheda. Han har såna hemma.
    Bättre och trevligare handlare får du leta efter.
    Han vet vad han pratar om.
    Lycka till med bygget.
    Snygga 156:a förresten,har haft en likadan och sju andra Alfor.

  17. #17
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Okej Johnny då får det bli en sån! Och tack för tipset om techmoheda PA1974...

    Ah, en Alfa åkare alltså? Är själv inne på min 6:e Alfa.

    /Jocke

  18. #18
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard Lite mer bilder på uppackning


    Aluminium, lackerade vita.


    Allt som vanligt välpacketerat. En liten påse med småsaker och en större med trädetaljer. Och en trevligt bruksanvisning, den har man ju iochförsig redan läst 300 gånger ungefär. Finns att ladda ner på Comp-ARF:s hemsida...


    Allt är mycket bra uppmärkt också.


    Fint utfräst. Vissa detaljer är glasade. Roder- servotillbehören är i glasfiberlaminat.


    Sporrstället med hjul beställde jag till dierkt från Comp-ARF. Inte billigt


    ..men ändå värt var ända krona... 8)

    Nu väntar jag bara hem lite småprylar, så som hjul, något servo och dyl.

    Återkommer!!!


    /Jocke

  19. #19

    Standard

    Hej!
    jag håller på att renovera en likadan YAK och jag beställde ju sporrhjul från C-ARF, beställde egentligen jag Titanium sporren men den verkar omöjlig att få tag i, vet inte riktigt hur de tänkt sig att composit sporren skall passa på den fint rundade undersidan, detta kräver någon typ av modifiering. det hela slutade med att jag har en ny titan sporre på posten från USA.
    (Skulle järna visa bild men det är för krångligt)

    i min maskin sitter det en ZDZ 120
    Har en Moki 215 liggande men den blir tung för denna maskin dessutom blir propellerfrigången knapp, den skulle passa bättre i en
    3- metare
    SKYMIC

  20. #20
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Jag beställde också titaniumsporren, men fick denna. Den skall nog gå att få fast på något vettigt sätt.

    Kul med en likadan Yak. Bilder, ett måste!

    Vad har du för övrig utrustning i din kärra?

    /Jocke

Liknande ämnen

  1. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  2. Composite-ARF Extra 2.12m
    Av aerobat i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 22:27
  3. Var finns Composite-ARF?
    Av uffe olsson i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 12:54
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •