Reklam

 
Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 156

Ämne: Composite ARF YAK 55 SP 2,6m Byggtråd

  1. #41

    Standard

    ***** vad läcker 8c är, saknar min 147 GTA. Yaken är också läcker, får bli en Composite ARF nästa gång

  2. #42
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Ja, visst är 8c läcker! Jag saknar också alla Alfor jag haft tidigare, har just nu "bara" 2st...

    Men modellflyg är ju som tur är roligare än gamla bilar(eller nya för den del oxå).

    Skall försöka få lite alfatouch på Yaken...

    /Jocke

  3. #43
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hallå Jocke!

    Några framsteg med den snygga Yak:en den senaste månaden?
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #44
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Hej igen!

    Nja lite framsteg har väll gjorts...

    Vardagsrummet är färdigtapeserat... just det Yaken var det!

    Jo, sporrstället är monterat och huvfastsättningnen är färdig.
    Håller just nu på med sidoroder och servo installation för detta.

    Skall försöka hinna lägga upp lite bilder ikväll och visa lite nogrannare vad som hänt.

    Det gåt framåt! men inte så fort...

    "Composite ARF" borde kanske byta namn till "Composite 'Man slipper ju i allafall gjuta modellen'"...

    /Jocke
    Senast redigerat av Rosso den 2008-12-02 klockan 08:40. Anledning: Rättstavning

  5. #45
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Okej lite bilder var det..
    -Hjul och hjulkåpa provmonterad, väntar på lack nu.
    -4st försänkta M3-insexskruv för att hålla huven på plats.
    -Islagsmutter på insidan.
    -Mycket jobb för att få perfekt passform på detta.
    -Det enorma sidoroderet är på plats, tillfälligt.
    -Roderhorn inlimmat, sporrhjulet skymtar nedtill i bild.

    /Jocke
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8560_resize.JPG 
Visningar:	516 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	2270   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8803_resize.JPG 
Visningar:	523 
Storlek:	73,7 KB 
Id:	2271   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8802_resize.JPG 
Visningar:	508 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	2272   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8804_resize.JPG 
Visningar:	507 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	2273   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8809_resize.JPG 
Visningar:	503 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	2274  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8810_resize.JPG 
Visningar:	197 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	2275  

  6. #46
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Lite mer bilder på framsteg!

    Har modifierat tankinfästnignen så den går lätt att montera bort för att göra åtkomligheten bättre i kärran.
    -Basen för tankhållare.
    -Servobrygga för sidroderservon.
    -Tankhållaren på plats.
    -Säkras med 4st M4 skruv.

    Tanken är sedan att ha olika tankhållare, en för bara bensintanken och en för bensintank och rökvätsketank med pump odyl.

    /Jocke
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8805_resize.JPG 
Visningar:	198 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	2310   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8806_resize.JPG 
Visningar:	208 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	2311   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8807_resize.JPG 
Visningar:	214 
Storlek:	100,8 KB 
Id:	2312   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8808_resize.JPG 
Visningar:	221 
Storlek:	97,1 KB 
Id:	2313  

  7. #47
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjusigt! Man blir bara mer och mer sugen på en C-ARF kärra när man ser Dina bilder..

    Appropå det nya namnet på Composite ARF, jag försökte få till en förkortning men var dessvärre tvungen att ge upp!
    Kämpa på Jocke, jag är helt säker på att det är värt mödan när Du står där och fintrimmar den under premiärturen i vår.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #48
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Ja, det är klart det kommer att vara värt allt slit när man väl får göra jungfruturen!

    Ang. C-ARF nya namn, kanske skulle kunna heta "Composite-BRK" (Bara Resten Kvar), NEJ den var dålig...

    /Jocke

  9. #49
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Composite-BG (Bara gjuten)

  10. #50
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Lite uppdateringar igen
    -Nu har dremeln varit framme igen och gjort lite hål i kroppen på kärran.
    -2 st HS5955TG får stå för kraften, stiliga saker detta!
    -Så, en liten ölga så var det klart!
    -en till vid servot, knepiga att få till. Man vill ju kunna lita på detta också. Nu är det bara andra sidan kvar...
    -Snopet!!! Wiren räckte inte! Lite snålt tilltaget, CARF...

    Jaja, det går väll och fixa på något sätt, jag återkommer...

    /Jocke
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8853_resize.JPG 
Visningar:	206 
Storlek:	33,1 KB 
Id:	2463   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8856_resize.JPG 
Visningar:	259 
Storlek:	105,3 KB 
Id:	2464   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8857_resize.JPG 
Visningar:	243 
Storlek:	51,7 KB 
Id:	2465   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8858_resize.JPG 
Visningar:	277 
Storlek:	102,3 KB 
Id:	2466   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8859_resize.JPG 
Visningar:	286 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	2467  

    Senast redigerat av Rosso den 2008-12-10 klockan 23:17.

  11. #51
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Wow.. 2x24kg på sidroder här ska de vara rejäla doningar Har med funderingar på Hitec servon till min 50cc masking men tänkte ta de nyare 7955TG till sidroder och 7985MG till resten. Ska tydligen ha mer än dubbla upplösningen på dessa nya servon mot det äldre 5955 som du använder.

  12. #52
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Jag hade också använt HS-7955TG om det inte hade varit så att jag redan köpt på mig 8st 5955TG precis när 7955TG släpptes...

    Men jag gillar 5955orna så det blir nog inget problem.

    /Jocke

  13. #53
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Jocke!

    Härligt att se att bygget går framåt med större kliv så att säga.
    Glömde att kommentera planerna med dubbla tank/röktank-plattor vilket verkar vara smart om man vill optimera kärran viktmässigt när man inte behöver lägga rökridå.

    Maffiga servon, 50kg:s kraft på sidorodret! Inte vifta för mycket med det bara i närheten av barn och husdjur..

    Oflyt med den märkligt korta wiren, ett brev till C-ARF representanten borde resultera i en ny låååång wire.

    Jag väntar ivrigt på nästa uppdatering, keep up the good work!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #54

    Standard

    En utrolig velflygende modell. Eneste minuset er at det er lett å få stygge merker i skinnet på C-ARF modellene. Her er min test av den: http://www.modellflynytt.no/articles...ter/Side1.html
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  15. #55
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hallå Jocke!

    Har det löst sig med pull-pull wiren? Några ytterligare framsteg??
    Om Du inte har märkt det tidigare så är jag väldans nyfiken på hur det går med bygget av Din nya snygga modell..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #56
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Hej alla!

    Nej, Jag har inte fixat någon ny wire, men det löser sig...

    Har fått lite gjort på kärran nu, hela familjen åkte på influensan i Jul helgen så då blev det inte mycket gjort. Själv fick jag den 2 gånger...

    Men.
    Till och börja med så har jag fixat gasstaget.
    -Lite kullinkar och en blomsterpinne.
    -En liten bock, kanske.
    -Kolfiber är ballt!!!
    -Glasfiber runt längs hela rundstaven och så epoxy.
    -SÅ. Ett ganska gediget gasstag. Lätt, styvt och ej elektriskt ledande. Perfekt!
    -Monterat i kärran. Här syns även den silverlöda armen på förgasarspjället.
    -Och så andra änden, vid servot.

    /Jocke
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9609_resize.JPG 
Visningar:	153 
Storlek:	109,2 KB 
Id:	3204   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9610_resize.JPG 
Visningar:	142 
Storlek:	100,2 KB 
Id:	3205   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9611_resize.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	113,0 KB 
Id:	3206   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9612_resize.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	3207   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9613_resize.JPG 
Visningar:	154 
Storlek:	103,1 KB 
Id:	3208  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9614_resize.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	99,2 KB 
Id:	3209   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9618_resize.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	102,1 KB 
Id:	3210  

  17. #57
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Jocke,

    Surt att åka på influensa över jul & nyår, skönt att Du är på benen igen.
    Det där med ej elektriskt ledande stag mellan gasservot och förgasaren har jag inte tänkt på tidigare, det är säkert väldigt smart för att förhindra otrevliga störningar.

    Det är många detaljer att tänka på när man har bensinmotor som man aldrig reflekterat över vid användande av spritbrännare. (Jag har ingen bensinmotor ännu men samlar på mig alla tips så länge..)

    Ha det så kul med fortsättningen av bygget!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #58
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Hej Taygher och alla andra.

    Det där med bensin är nytt för mig också, man försöker snappa upp lite här och var.
    Att inte ha ett ledande gasstag är en av sakerna jag hört talas om, om det sen verklgen är så. Det är en annan sak...

    Nu hänger kroppen i taket i garaget medans vingarna får sitt...

    Jocke
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9620_resize.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	104,2 KB 
Id:	3349  

  19. #59
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av affas Visa inlägg
    En utrolig velflygende modell. Eneste minuset er at det er lett å få stygge merker i skinnet på C-ARF modellene. Her er min test av den: http://www.modellflynytt.no/articles...ter/Side1.html
    Ja nog kan man hålla med om att den har en känslig yta, tappade en liten mall av plywood igår på vingen och det blev ett litet märke direkt.

    Jag har läst din artikel många gånger skall du veta, mycket bra!

    Hur löste du choken om jag får fråga?

    /Jocke

  20. #60

    Standard

    Hej,

    Vi använder en WEATRONIC 10-20 i våran storseglare på 6 m och vi är mycket nöjda, sätt in USB kabeln från modellen till datorn och du kan trimma alla sevon via interface:t, reversa, tilldela kanal etc.. Räckviddsproblem har vi ej, flyger väl upp mot 800 meter mellan varven.
    I våran ny storseglare köper vi nog en likadan fast den nya 12-20 med GPS som sen laddas ner till datorn och du har en grafisk kurva om hur flygningen var.

    Hälsn/
    Jörgen & Frédéric
    TeamFJ

Liknande ämnen

  1. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  2. Composite-ARF Extra 2.12m
    Av aerobat i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 22:27
  3. Var finns Composite-ARF?
    Av uffe olsson i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 12:54
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •