Reklam

 
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 345678
Resultat 141 till 156 av 156

Ämne: Composite ARF YAK 55 SP 2,6m Byggtråd

  1. #141

    Standard

    Oh yeahh, läckert är bara förnamnet.


    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  2. #142

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Idag hade det kunnat gå RIKTIGT illa...

    Så har man haft första insedenten med kärran också. Var ute på fältet idag och skulle flyga lite. Vid andra starten för dagen, 8:e i ordningen totalt, hände det som inte får hända.
    Vänster hjul lossnade precis när kärran skulle till och lyfta, trots locktite och motdragen kontramutter...

    Hjulkåpan högg tag i backen och bröts loss, men kärran hoppade upp och var nu luftburen.
    Så det vara bara att ge på och fortsätta flygningen. Vad F-N gör man nu då...

    Med en puls på 400 började man se hur tusenlapparna fick vingar...

    Efter några varv så var det bara att ta tjuren vid hornen och landa. Försökte att satta ned kärran på det hjul som fanns kvar. Lyckades otroligt bra, stället gled fint på banan och kärran stannade efter några meter när kärran kom ut i ruffen.

    Efter en besiktning konstaterades att endast lite på kroppen vid ställinfästningen hade skadats, se bilder nedan.
    Förmodligen skedde skadan redan när hjulet lossnade och kåpan högg i gräset.

    Ibland ska man ha lite tur...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1899_resize.jpg 
Visningar:	280 
Storlek:	17,7 KB 
Id:	5330   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1900_resize.jpg 
Visningar:	274 
Storlek:	26,6 KB 
Id:	5331  
    Senast redigerat av Rosso den 2009-05-17 klockan 22:41. Anledning: grammatik fel..
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  3. #143
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Grattis!
    Köpte du en trisslott efteråt?

  4. #144

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hallå Jocke!

    Vilken tur att Du är en så skicklig pilot, skönt att se och höra att skadorna blev förhållandevis små. Jag skall kolla mina hjul extra noga inför varje flygtillfälle hädanefter..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #145
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Pust.. blev lite orolig när jag läste första orden i ditt inlägg. Men tur att du fick ner kärran utan att de blev några allvarliga skador som sagt.

    Bara att fram mer mer locktite till nästa gång och se till att de sitter där.
    /Martin

  6. #146

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Ja nog hade jag lite tur idag.

    Men jag fixade till allt lite provisoriskt på fältet och flög mer efter detta. Fick bara se till att göra lätta fina landningar bara, och det är ju inte så svårt med denna fantastiska kärra.


    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  7. #147

    Standard

    Hallå Såg din extra live i dag! Dock han jag ej se den flyga! Men var bland de snyggaste jag sätt! Lacken var grymt snygg!

  8. #148
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Extra_Mannen Visa inlägg
    Hallå Såg din extra live i dag! Dock han jag ej se den flyga! Men var bland de snyggaste jag sätt! Lacken var grymt snygg!
    Extra ? Tycker det mest handlar om Yak:ar i denna tråd....vem var kommentaren riktad till ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #149

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Extra_Mannen Visa inlägg
    Hallå Såg din extra live i dag! Dock han jag ej se den flyga! Men var bland de snyggaste jag sätt! Lacken var grymt snygg!
    Jag antar att du menar Yaken!? Tack i såfall! Jag flög en tur med den på eftermiddan, men de flesta hade nog åkt hem då.

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  10. #150

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Jag antar att du menar Yaken!? Tack i såfall! Jag flög en tur med den på eftermiddan, men de flesta hade nog åkt hem då.

    /Jocke
    Fabror blyg?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #151

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Blyg o blyg...

    Det var på en warbirdsträff, så Yaken platsade inte riktigt... tyckte vissa...

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  12. #152

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Extra ? Tycker det mest handlar om Yak:ar i denna tråd....vem var kommentaren riktad till ?
    Hej! Menade Yaken! Var trött så blev fel!

  13. #153

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Jag antar att du menar Yaken!? Tack i såfall! Jag flög en tur med den på eftermiddan, men de flesta hade nog åkt hem då.

    /Jocke
    Vsg! Stämmer bra

  14. #154

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Idag hade det kunnat gå RIKTIGT illa...

    Så har man haft första insedenten med kärran också. Var ute på fältet idag och skulle flyga lite. Vid andra starten för dagen, 8:e i ordningen totalt, hände det som inte får hända.
    Vänster hjul lossnade precis när kärran skulle till och lyfta, trots locktite och motdragen kontramutter...

    Hjulkåpan högg tag i backen och bröts loss, men kärran hoppade upp och var nu luftburen.
    Så det vara bara att ge på och fortsätta flygningen. Vad F-N gör man nu då...

    Med en puls på 400 började man se hur tusenlapparna fick vingar...

    Efter några varv så var det bara att ta tjuren vid hornen och landa. Försökte att satta ned kärran på det hjul som fanns kvar. Lyckades otroligt bra, stället gled fint på banan och kärran stannade efter några meter när kärran kom ut i ruffen.

    Efter en besiktning konstaterades att endast lite på kroppen vid ställinfästningen hade skadats, se bilder nedan.
    Förmodligen skedde skadan redan när hjulet lossnade och kåpan högg i gräset.

    Ibland ska man ha lite tur...
    Va tråkigt Men tur att skadorna inte blev så stora!

  15. #155

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard 50 starts jubileum!!!!

    Ikväll var det lite jubileum på Huglanda. Yaken fick sin 50:de start.

    Innan mörkret kom hann det faktiskt bli 53 starter total.
    Nu har 3W:n en total gångtid på 6 timmar och 31 minuter. Ca 17 liter soppa har det gått åt.

    Flygmässigt har det varit en fröjd men motormässigt har det inte varit lita angenämt. Tyvärr...

    Motorn är väldigt svårinställd, så jag har inte lyckts få till någon optimal gång på den.
    Det är framför allt mellanregistret som strular, ändera bluddrar och 4-taktar den eller så rusar motor och går upp och ner i varv. Men toppendraget är det inget fel på när man väl får till det. Drag finns det så det räcker till och det verkar bara bli bättre och bättre ju mer inkörd motorn blir...

    Men skam den som ger sig. Det är ju min första bensinare så man är inte riktigt van ännu. Det är INTE som att justera in en glödstiftare.

    Den ändra för ändring som gjorts på kärran är att jag numera kör LiPo även på tändningen. Det gav min 50 gram i viktbesparing. Men den stora vinsten är att man slipper tänka på att ladda presic innan man skall ut och flyga.

    /Jocke.
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  16. #156

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt Rosso, grattis till den 50:e starten!!

    Jag har ett betydligt blygare facit så här långt denna säsong med min Yak; blott 11 starter..

    Den lilla detalj att jag ännu inte vågat flyga med den på hemmaplan har lite med saken att göra..

    Hoppas att Du snart hittar de optimala inställningarna på Din fina 3W-motor, jag är inte riktigt i hamn med den biten heller. Det är en viss skillnad på att justera in en Saito 180:a och en Moki 250. (Konstigt nog)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  2. Composite-ARF Extra 2.12m
    Av aerobat i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 22:27
  3. Var finns Composite-ARF?
    Av uffe olsson i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 12:54
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •