Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lagring

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    26
    Jobb
    Pensionerad ingenjörsutbildare

    Standard Lagring

    Hej!

    Hur lagrar man lämpligen NiMH-celler? Skall de vara laddade eller urladdade? Är de laddade, så försvinner ju ganska mycket på någon vecka. Måste man i så fall ladda ur helt på flygdagen och sedan ladda fullt? Hur gör ni?

    Gösta

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    NiMh skall väl förvaras laddade, när du sedan ska ut och flyga bör de laddas innan så att de är fulladdade.

    Här finns lite matnyttig information om NiMh och NiCd batterier

    http://www.batteriforeningen.a.se/Nicd-NiMH.html

    Självurladdning
    Bägge systemen har en förhållandevis hög självurladdning. För NiMH-cellen, upp till 10% första dygnet, därefter ca:1,5% per dygn och NiCd ca:1% per dygn.


    GP batterier har också lite allmän information här

    http://www.gpbatteries-swe.com.hk/html/faq/index.html

    /Martin

  3. #3

    Standard

    En bra ide' är att cykla batterierna innan användning. Dvs ladda ur och ladda upp några gånger innan de ska flygas.
    Ett batteri som kommer från lagring funkar bättre efter några laddningscykler.

  4. #4

    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    26
    Jobb
    Pensionerad ingenjörsutbildare

    Standard

    Hej igen!

    Jag har cyklat batterierna några gånger och det har förbättrat dem avsevärt. Tydligen skall batterierna laddas fullt igen flygdagen efter en urladdning. Finns det risk att ladda ur för mycket? Jag kör en propeller tills den stannar. Då har spänningen gått ner till noll, men den stiger sakta sedan igen till nominell. Batteriföreningens info har jag tidigare läst!

    Gösta

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gösta
    Hej igen!
    Finns det risk att ladda ur för mycket?

    Gösta
    Jag antar att det fortfarande är NiMh-celler som avses i tråden. Ja, batteriet förstörs om du laddar ur det för djupt. Om man laddar ur ett seriekopplat batteri för mycket finns det risk för polreversering av den cell (de celler) som har längst spänning. NiMh tål inte polreversering och cellen förstörs. NiCd lär vara litet tåligare när det gäller djupurladdning.

    1V/cell är det lägsta man ska gå vid urladdning. Har man en 4-cells mottagarack laddar man inte ur den djupare än till 4V och har man en 5-cells ack drar låter man den inte gå under 5V osv.

  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    NiMh och NiCd skall du inte ladda ur mer än 1v/cell

    http://www.batteriforeningen.a.se/La...NiCd-NiMH.html

  7. #7

    Standard

    Manualen för den populära laddaren iMax B6 säger att NiCd-celler får laddas ur till 0,85V/cell, medan NiMH inte ska gå under 1,0V/cell. Se sidan 9 i:

    http://www.minicars.se/service/manua...ax/IMAX-B6.pdf

    Mvh,

    /Fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    26
    Jobb
    Pensionerad ingenjörsutbildare

    Standard

    Hej!

    Med lägsta spänning vid urladdning menar ni väl under belastning? Obelastat går ju spänningen upp igen efter urladdning! Jag ser också att batterier som behöver cyklas uppvisar svängningar vid laddning kanske +- 1-2 V. Går spänningen upp för högt bryter deltaV-observatorn! Detta är kanske lösningen på minneseffekten!

    Gösta

  9. #9

    Standard

    Hej Gösta.

    Mycket riktigt så gäller det 1.0 Volt under belastning för ett batteri med fler celler än en, vid enbart en cell så brukar man ladda ur det till 0,9 Volt.

    Ett fullständigt urladdat Ni-MH batteri har ofta en en obelastad spänning i 1.0-1.2 V intervallet per cell. Om urladdningströmmen är hög så visar de 1,2 V+, om det urladdas med en låg ström så urladdas det ända ner till 0 V till slut.

    Om du köper nya celler eller ett batteri så kolla genast spänningen, om den ligger under 1,0 V per cell så skicka tillbaka det, antagligen har det förvarats fel eller så är det gammalt.

    Ett Ni-MH batteri har alltid celler som är i obalans, DVS, de skiljer sig i laddningstillstånd, när de celler som har ett lägre energiinnehåll tar "slut" så försöker de med mer innehåll att ladda upp de lägre med polvändning som följd.

    Batteritillverkarna rekommenderar en laddning på 0,1 C i 16h för Ni-MH celler, detta är mycket bra att göra med helt nya batterier/celler, en sk. formerande laddning.

    Om man gör denna formerande laddning, 16h i 0,1C med ett batteri så balanseras cellerna i batteriet samtidigt så distribueras elektrolyten ut jämnt i hela cellen och bryter samtidigt ner de stora kristaller som bildas vid självurladdning och som gör att prestandan försämras.
    Detta bör göras emellanåt.

    Antagligen så har du kraftigt reducerat ditt batteris liv genom ditt handhavande att köra tills det helt tar "slut".

    Det bästa sättet att förvara både Ni-Cd och Ni-MH batterier är att förvara dem urladdade och att ladda upp dem precis innan du skall använda dem.


    Vid långtidsförvaring (över 30 dagar) är det bästa sättet att ladda dem/ladda ur dem var 30:e dag, Ladda ur dem med 0,5C till 1,0 V per cell.
    Självurladdningen för urladdade batterier är väldigt låg så om du missar att cykla dem så är det inte hela världen, du borde kunna lämna dem 2-3 månader utan problem. Så länge Volten stannar över 1,1 Volt utan belastning så är det lugnt.

    Efter fyra månaders förvaring så har celler som laddats ur med 0,5C till 1,0 V ingen kapacitet kvar men visar på en vilospänning på ca 1,15-1,18 Volts intervallet, fyra månader är lite väl långt men efter några cykler så borde de åter prestera gott.

    Minneseffekten/voltdepressionen är försumbar i Ni-MH celler till skillnad mot Ni-Cd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •