Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lipo till sändare

  1. #1

    Standard Lipo till sändare

    Har precis fått hem en 2400mah Lipo-ack till min JR PCM9 II. Frågan är om jag vågar ladda den på 1C genom laddutgången på sändaren? Jag vill ju inte plocka ur eländet varje gång den ska laddas.

  2. #2
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    bra fråga då du ska inte använder laddning vid sändare-uttag utan utanför använder med din laddare istället ja

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    LiPo bör man väl alltid ta ut ur sändaren, inte skoj OM den skulle ta eld och radio brinner upp

    Men de håller ju så pass länge att du inte behöver ladda den så ofta.
    /Martin

  4. #4

    Standard

    Börja brinna kan det göra oavsett batterityp, de är alla en kemisk produkt och alla har felmarginaler.

    Men bästa och säkraste sätter är med acken utanför kopplat till balanceraren.

  5. #5

    Standard

    Risker med Lipo är jag väl förtrogen med, och jag inser konsekvenserna av vad en felaktig laddning i sändaren kan innebära.

    Min fråga handlade snarare om själva laddutgångens förmåga att ta i mot en laddström på 2,4A? Om jag inte missminner mig så har sändaren en säkring på ca 3A (fråga mig inte hur jag vet......), så där borde det inte vara några problem. Men den övriga kretsen? Finns det någon diod som snor spänning och "fintar" Lipo-programmet i laddaren? etc?

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vismund
    Risker med Lipo är jag väl förtrogen med, och jag inser konsekvenserna av vad en felaktig laddning i sändaren kan innebära.

    Min fråga handlade snarare om själva laddutgångens förmåga att ta i mot en laddström på 2,4A? Om jag inte missminner mig så har sändaren en säkring på ca 3A (fråga mig inte hur jag vet......), så där borde det inte vara några problem. Men den övriga kretsen? Finns det någon diod som snor spänning och "fintar" Lipo-programmet i laddaren? etc?
    finns en beskrivning på hur man ska löda om eller va det byta kablar i radion nu finner jag ej denna beskrivning..typiskt men hab som sålde batterierna till mig hade denna beskrivning o han rekommenderade mig att ladda utanför om jag inte gjorde om i radion..ring till Hab o fråga så får du nog en bra förklaring..

    //wesse

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Ja jag förstår dig vad du menar Nä du kan undervika sädareuttag så istället tar ur den Sändareack att använder din egen Laddare är viktig att kan man brinner i den sändare så helst inte sitter i samma sändare att laddar den utan du kan laddar upp din Lipo untaför med din egen Lddare viktig att se till
    Jag hoppas det ska löser din problem

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om det bara är att du är osäker på att laddingången skall tåla 2,4 A så är det väl inte svårare än att minska laddströmmen till t ex hälften och ladda lite längre tid.
    Men ni som skall köra LiPo i sändaren - kör inte ner till lägre nivå än ca: 10,5 V - sen är risken uppenbar att kapaciteten sjunker snabbt. Mät sen hur mycket ni får i vid laddningen så får ni en hyfsad uppfattning om 10,5 V är lämplig nivå att avbryta på. Vill ni vara på säkra sidan så nöj er med att ladda ur till t ex 10,8 V och gör samma test.
    Jag har dock blivit avrådd av Futaba-servicen att köra 3SLiPo på min Futaba FF-9 eftersom "spänningsmarginalen" för bl a kondingarna i sändaren minskar. Tydligen är dom inte så högt specade så att även denna marginella höjning av spänningsnivån skulle kunna medföra försämrad livslängd.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Behöver två sändare till ett flyg
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 22:47
  2. Sändare till nybörjare
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 20:09
  3. Pigtailkontakt till sändare
    Av evilaid i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 16:04
  4. Lipo i sändare
    Av feffe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •