Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Snäppet starkare än Saito 100

  1. #1

    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    3
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    (RFK Viggen)

    Standard Snäppet starkare än Saito 100

    Hej alla.

    Jag har byggt en Yak 18PM. (Yep, kärran som var med och regerade i Aerobatics på 60 och 70talen.)

    Kärran blev ganska stor, ca 1,8m spännvidd. Skevrodren gjordes "två sprygelrader" större än orginal för bättre prestanda. Höjdrodret gjordes med orginaloutline vilket innebär att ca 60-70% av stabben är höjdroder. Sidrodret fick en "balance tab". Stora roder mao.

    Bild på mig och kärran: http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank

    Flygklar vikt hamnade någonstans strax över 4kg strecket.
    Satte i en Saito 100 och trodde att den skulle vara tillräcklig men kärran flög som en buss i luften. Eftersom jag nu ska sälja alla modeller och motorer (se min säljtråd!) utom Yaken så funderar jag på vad som skulle passa bättre i nosen på denna kärra som substitut?

    Saiton är ju på ca 550gram och 2hp.
    Lite mer vikt i nosen skulle inte skada, och inte heller lite mer power som sagt. Finns det någon liten bensinare som skulle passa i kärran?
    Inget alltför häftigt då jag inte tror den långa vingen klarar någon extrem motor.

  2. #2
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Moki 135 - 3,9 hp - 855 gr

    http://www.remek-kft.com/moki135review.htm

    Mvh
    Ove

  3. #3

    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    3
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    (RFK Viggen)

    Standard

    Hmm 855gram är ju mer än 50% ökning i vikt.
    Är det en bensinare? Ser inte ut så på bilden.

    Vad finns för alternativ i 6-700gr klassen?

  4. #4
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Metanol - finns som bensin också

    Mvh
    Ove

  5. #5

    Standard

    OS 160 FX lätt med bra drag, har kört den i cap och ultimate med vikt upp till 6,3 kg med tillräckig effekt.
    Kan nog räcka med en 120 2t

  6. #6

    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    3
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    (RFK Viggen)

    Standard

    Hm OS 160 drar väl dyr metanolsoppa som en gris? Finns någon bensinare som väger runt 6-700gram?

  7. #7

    Standard

    Det blir nog svårt att hitta en lätt bensinare, 26 cc bensinarna ligger på ca 1150g och uppåt och sen tillkommer ju ackpaket till tändningen.
    Du kan ju titta på MVVS 26 och sen har ju webra en 150 bensin. sen finns ju kinavarianter.

    Men om du vill ha låg vikt och bra effect så får du nog ta en gris som dricker, men jag tycker inte 160an drack så farligt mycket.

    Men det är klart att den dricker mer sprit än en halvnykter 40a
    har alldrig kollat hur mycket dock.

    Ett tips: kolla JonnyE`s annons här på MVVS 26 till salu.

Liknande ämnen

  1. Saito FA 80T
    Av fortuna i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-17, 21:55
  2. Saito 150
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 12:57
  3. Saito 100
    Av lassebetong i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 17:58
  4. Saito .82
    Av T5 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 19:46
  5. Går det på en Saito 1.20 att......
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •