Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ACE Simple Series Corsair

  1. #1

    Standard ACE Simple Series Corsair

    Hej!

    Jag har funderat på att prova på bränsle flyg nu mot sommaren. Det skulle helst inte vara så stort gärna i park flyer storlek eftersom utrymmena är begränsade. Jag har flugit elflyg förut men nu skulle det vara roligt med lite brumm i planet

    Har hittat ett ACE Simple Series Corsair som är i rätt prisklass samt storlek, frågan är bara att är det nåt att ha och att flyger den bra? Om inte har ni några tips på bränsle park flyers?

    -Matte-

  2. #2

    Standard

    Vi är ett kompisgäng som har flygit flera av ACE seriens plan. Viktig när man bygger dessa plan är att hålla nere vikten! Detta för att de ska kunna flyga i någorlunda låga hastigheter. Vi flyger på en vanlig åker och handstartar därför alltid, vilket gör att start hastigheten är låg vid start och där med är planen VÄLDIGT känsliga för roder korrigeringar och risk för stallning(vingklippning) föreligger om vikten inte hålls ner.

    Vi lärde väl oss mer eller flyga RC flyg med de här modellerna men det är kanske inget att rekommendera. Den inte allt för stora vingytan kontra vikten gör att det inte är de mest lättflygna planen vid bland annat handstart.

    Sedan är ett vanligt nybörjar fel (som även jag trodde) att man tror att små plan är lättare att flyga än stora... Vilket inte är sant. De väger mindre och är där med mycket mer känsliga för vind. ACE modellerna skulle jag inte klassifisera som nybörjarmodeller. De kräver sin hastighet om man vill kunna ha bra manöverförmåga utan att riskera vinklippningar.

    Vi har byggt och flygit:
    Texan: med thundertiger 07 motor.
    Cub: med thundertiger 07 motor. Jag hade stora (45g) servo i början vilket gjorde att jag mer eller mindre var tvungen att flyga på fullgas för att slippa otrevliga överaskningar så som vingklipp och spinn. Bytte till miniservon(8g) vilket gjorde att det var mycket lättare att starta och flyga.
    P51 Mustang: Har en OS 10 som motor och efter inkörningen så kunde planet mer eller mindre gå rakt upp. Väldigt roligt att flyga!
    Corsair: Med en OS 10. Blev för tungt, bland annat pga vi lade till hjulinfästningar och förstärkningar. Men sedan gör även den snygga men knäckta vingen att man inte får ut maximal lyftkraft vilket gör att planet blir mer instabilt i låga farter än ovanstående plan.

    Detta är nog inga plan som kan flygas på en fotbollsplan med staket runt då de har en ganska lång och låg inflygning vid landning och att de flyger såpass fort att du kommer behöva flyga en bra bit utanför planen.

    O7 motorer på dessa plan är i underkant men väldigt nyttiga om man vill lära sig flyga från grunden. Alltså att man inte kan rädda sig hela tiden med gaspådrag utan måste utnyttja planets rörelse så som kanske dyka lite innan loop och liknade.

    Jag skulle rekommedera mustangen med en 10 motor på. Små metanolmotorer har en förmåga att krångla lite mer än större motorer. Detta kan bli jobbigt om man har plastkåpa runt motorn som man kan bli tvungen att skruva av och på hela tiden. Detta med tanke på att du inte använt metanolmotorer innan. Och 10:an är stabilar än 07 som kan kinka till sig regält lite hipp som happ (ganska väderkänslig).

    Men ska du sätta in en 10:a rekomenderar jag starkt att du lägger in en förstärkning så som tex ett balsa flak längs med hela vingen genom att antingen såga den rakt av från ving spetts till vingspetts eller om du har en cirkelsåg så kan du lägga en skåra hela vägen så slipper du risken att det blir skevt.

    Men är flygutrymmet litet eller om du är inte är så väldigt duktig på att flyga så rekomenderar jag att titta på andra modeller med kanske mer flatbottnad vinge då dessa ofta flyger långsammare.

  3. #3

    Standard

    Kom på ett som du troligtvis skulle tycka var väldigt kul + att det kan flyga väldigt långsamt.

    Herr Little Extra ARF. Någon av skåne firmorna vet jag beställer från Towerhobbies.com om man vill. En kompis köpte det för 800 tror jag vilket är billigt. Det ända du behöver till är ju som vanligt elektroniken och motorn. ARF utförande.
    Han satte på en OS 15 vilket kan låta lite mycket på ett plan rekommenderat för 07, men denna rekommendation är alldeles för låg. Har sett detta plan flyga både med OS 10 och OS 15. Och det finns bara fördelar att ha OS 15 då man i princip inte ens behöver kasta iväg det utan bara behöver släpp det om man har fullt gaspådrag. Lätta att släppa iväg själv.
    Planet har en stor vingyta jämfört med vikt vilket gör att det kan flyga mycket långsammare än ACE modellerna, vilket är en fördel vid små landningsytor. Enda nackdelen är om man tycker att vingen kanske inte ser riktigt så proportionell ut men det märks inte så mycket när man väl flyger.
    Planet med 15 motorn kan efter ivägsläppandet gå rakt upp!
    (accelereandes!)
    Vi buklandar med dessa plan på åkern då vi inte har någon riktig landningsbana. Detta plan är extremt snällt vid stallning då det helt enkelt tappar lyftkraft och faller frammåt, typ som ett pappersflygplan! Inga elaka vingklippningar och spinn här inte!

    Hela planet är i balsa och färdigklätt vid leverans. Dock får man nog köpa en större tank om man tänkt flyga omkring med 15 motor.

    Fakta om planet
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXFWM2&P=0

  4. #4

    Standard

    Oj det var bra skrivet! Jag tror nog att det får bli en Mustang istället för Corsair och Herr Little Extra p.g.a att jag tycker bättre om gamla WWII skala flyg än trick.

    Jag uttryckte mig kanske lite fel igenom att säga att jag söker efter parkflyer för att mitt "Flygområde" är begänsat, det är endå dubbla storleken av ett normalt fotbollsplan och ett litet fält till. Så flygplatsen vore väl inte ett problem.
    Sen metanolmotorer har jag erfarenhet av från bilar så det tror jag inte heller är ett problem.
    Men hur är Mustangen i luften? Är den väldigt vinglig och går den att flyga med lägre hastighet utan att den gör något ofrivilligt med en 10:as motor?

  5. #5
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Har haft en ACE Musse.. det är en riktigt kul maskin. hade E-Sky 8g servo i den, även till sidoroder vilket inte är tänkt.. sedan bestyckade jag den med en 180cc tank och Magnum GP15 vilket var överkurs så det stod härliga till..

    Långt ifrån nybörjarkärra.. så vida man inte har "det" i sig och är riktigt vass på spakarna redan från början. Det är en liten riktigt snabb kärra som gör allt du vill och mkt där till.. även sådant du inte vill :badgrin:

    Iof flög jag mest på fullgas och det med 7x6 propp så det gick undan. sedan blev det inte bättre av att jag tryckte i motorn 20% nitro. Men kärran vart ganska tung med allt detta i.

    Trots detta så gick det faktiskt bra att landa den men jag fick dra ner på tomgång och dyka ganska brant för att hålla uppe farten och sedan plana ut alldeles som det skulle ta mark annars så klippte skitet och gjorde en "hjulande" landning.

    Bild på Mussen finns på www.ripamfk.com
    Mvh Palleman

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman
    Långt ifrån nybörjarkärra.. så vida man inte har "det" i sig och är riktigt vass på spakarna redan från början. Det är en liten riktigt snabb kärra som gör allt du vill och mkt där till.. även sådant du inte vill :badgrin:
    Ja det är inte någon förlåtande kärra precis.


    Citat Ursprungligen postat av Palleman
    Trots detta så gick det faktiskt bra att landa den men jag fick dra ner på tomgång och dyka ganska brant för att hålla uppe farten och sedan plana ut alldeles som det skulle ta mark annars så klippte skitet och gjorde en "hjulande" landning.
    Ja, framför allt om man inte lyckas hålla nere vikten men skulle ändå säga att det är klart värt att ha en .10 motor. Å hjula kommer man nästan garanterat att göra någon gång i början. Själv landar jag ofta i kanten på en åker med högt gräs så minskar jag slitaget och minimerar risken om det skiter sig.


    Hade du tänkt att kasta iväg själv så skulle jag nog ändå rekomendera Herr littel Extran + att den kräver mindre område men kan göra allt mussen kan + göra allt långsamt OCKSÅ. Men visst, mustangen är klart mer av ett naturligt plan med sina brister och kräver mer att man gör rätt.

    Ska du bygga en mustang så rekomenderar jag att du sätter in en .10, förstärker vingen och ser till så du har ett sidoroder (är inte orginal men väldigt lätt då man inte behöver skära utan endast sätta in gångjärn istället för å limma fast det i fenan.)

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. simple OSD XL problem med kamera
    Av Elia i forum FPV Kameror
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 17:13
  2. Simple OSD
    Av Elia i forum FPV OSD
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 11:04
  3. ACE Simple series Ultimate .15
    Av colsson i forum Byggdagboken
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:01
  4. Skidflyg med Simple Series Ultimate
    Av colsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 19:14
  5. Simple Series Ultima
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •