Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: fartreglage problem

  1. #1

    Standard fartreglage problem

    Hej, jag har ett problem med ett elplan som jag tror beror på fartreglaget. Planet har en synthesizer mottagare och jag har lyckats att få den att ta emot signalen från min sändare, men det är bara rodren som fungerar. Motorn händer det inget med när jag rör på trottelspaken och det piper med en konstant frekvens från fartreglaget typ 4 pip per sekund, det verkar som att det är nån sorts varningssignal? Batteriet är fulladdat o ja har provat med olika batterier med samma resultat. Det finns förmodligen nån funktion som gör att motorn inte går igång när man har fullgas på sändaren o drar på den, men ja har provat att ha trotteln i olika lägen men motorn börjar aldrig snurra.. Nån som vet va det kan va för fel, kan det bero på sändaren?

    Jag köpte planet begagnat komplett men utan sändare, o planet fungerade för honom med hans sändare (sa han iaf).

  2. #2

    Standard

    Har du provat att stoppa ett vanligt servo på trottelkanalen för att se hur det uppför sig? Det låter som om att fartreglaget aldrig få ngn signal.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  3. #3

    Standard

    Jag provade precis att sätta ett servo på trottelkanalen och servot fungerade bra..

  4. #4

    Standard

    Vet du vad reglaget heter? Hur många celler provade du med? De är inte för få?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  5. #5

    Standard

    Det heter: oemrc pulsar-10A 5.6V-16.8V

    Batteriet jag använder är ett 3-cellers lipo som är på ca 12 volt när ja testar med en voltmeter.

  6. #6

    Standard

    Efter att ha läst runt lite på bla:

    http://myhobbycity.com/index.php

    så kan jag dra slutsatsen att oemrc = Turnigy och det verkar dessutom vara samma som Hobbywing. En titt i Hobbywingmanualen som finns här:

    http://www.hobbywing.com/upload/manual/ESC_e.pdf

    säger:

    "1. Input voltage is abnormal: The ESC begins to check the voltage when the battery pack is connected, if the voltage is not in the acceptable range, such an alert tone will be emitted: “beep-beep-, beep-beep-,beep-beep-” (Every “beep-beep-” has a time interval of about 1 second. )

    2. Throttle signal is abnormal: When the ESC can’t detect the normal throttle signal, such an alert tone will be emitted: “beep-, beep-, beep-”. (Every “beep-” has a time interval of about 2 seconds)

    3. Throttle stick is not in the bottom position: When the throttle stick is not in bottom (lowest) position, a very rapid alert tone will be emitted: “beep-, beep-, beep-”. (Every “beep-” has a time interval of about 0.25 second."

    Passar tonerna in på något av ovanstående?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #7

    Standard

    nr 3 passar in, nu fick ja det att funka, jag trimmade lite på trottelkanalen och körde den fram o tillbaka o helt plötsligt funka det! Jag misstänkte tidigare att det var det felet men det slutade aldrig pipa när ja ställde om spaken, men nu gick det :? . Tack så jätte mycket för hjälpen! imorn ska provflygas, men jag tyckte att motorn var ganska slö, ja tycker den borde varva ordentligt eftersom det är en borstlös liten motor med liten propeller o 3-cells lipo..

  8. #8

    Standard

    Kul att höra att det gick bra till slut. Lycka till på premiären!

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  9. #9

    Standard

    Förresten. Ang. motorn. Har du mätt spänningen på accen under last?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  10. #10

    Standard

    När acken är inkopplad och motorn inte är på så är det 12,5V. När motorn går på fullgas(vilket inte är speciellt fort) så är det 11,8V. Den går på fullgas när gasspaken på sändaren är på kvartsgas, om man sedan gasar mer på sändaren så ökar inte motorvarvet mer. Dessutom stannar motorn om man kör på fullgas i typ 6 sekunder, om man sedan stänger av gasen och väntar några sekunder så går det att gasa igen, verkar vara någon "för hög temperatur avstängning". Både motorn och reglaget blir väldigt varma också.

  11. #11

    Standard

    Vad är det för motor och vad har du för storlek på propellern samt vilken acc använder du?

    Har du möjlighet att mäta strömmen till fartreglaget från accen?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  12. #12

    Standard

    Jag vet inte vad motorn heter men den är 12mm i diameter och 31mm lång. fartreglaget är ett oemrc pulsar 10A och batteriet är ett 3-celler lipo 11.1V 620mAh. Propellern är en liten GWS som det står EP 0320 på ena bladet och en bit under det så står det en 3:a. Utan propeller så varvar motorn mer, den följer med gasspaken längre än med propeller. Planet fungerade ju för förra ägaren och han hade bara en annan sändare..

  13. #13

    Standard

    Ok.

    Proppen verkar då vara 3x2 tum

    Hade den förra ägaren samma acc?

    620mAh kan vara lite. Vet du "C" talet på accen? Har du en större acc att testa med, eller ett likadant som du kan parallellkoppla för ett test?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  14. #14

    Standard

    Jag har parallellkopplat med ett annat 3-cells lipo och det gör ingen skillnad, har även provat med olika ackar(jag fick med 8st likadana) men det gör ingen skillnad. Planet(en liten flygande vinge med skjutande propeller) fungerade som sagt för förra ägaren och han använde dom batterier som ja fick med. Enda skillnaden är att jag har min egna sändare(hitec flash 5) och han hade nån annan sändare.

  15. #15

    Standard

    Ok. Svårt att säga utan att veta hur mycket ström det drar. Men om det är så att det drar klart mer än 10A och reglaget löser ut för överström/övertemp så borde sitta en mindre propp på. Så vida det inte är ngt fel på motorn, kortis i några lindningar alltså.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  16. #16

    Standard

    Proppeller ska han inte behöva byta då det fungerade bra med 3x2 när jag flög med den. Motorn hade inga som hällst problem när jag flög med den, några dagar innan jag skickade den.

    /Förra ägaren

  17. #17

    Standard

    Jag mätte strömmen mellan batteriet o fartreglaget och den drog 2,5A på fullgas(fullgas är som sagt vid kvartsgas på sändaren). Då borde ju inte reglaget bryta för hög ström eftersom det står 10A på det. Jag provade mottagaren i en annan modell och den funkade bra där, så mottagaren verkar det inte vara fel på. Borde ju vara nåt fel i fartreglaget eller kanske motorn. Mystiskt problem det här..

  18. #18

    Standard

    2.5 Averkar inte vara nån ström att tala om direkt. Vad händer om du ställer trotteltrimmern i bottenläge (minst) kopplar i reglaged, full gas och sedan trimmar upp? Får du ytterligare var på motorn?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  19. #19

    Standard

    Jag har provat att trimma upp gasen på sändaren men motorn går inte fortare för det.. Skulle det kunna vara nån inställning i reglaget som jag råkat ändra på? Motorn blir ju väldigt varm om den får gå en stund, även att den går på lågt varv, den går ju långt från det tjutande höga varvtalet som såna här motorer brukar gå. Skulle det kunna vara kortslutning på motorn??

  20. #20

    Standard

    Det enda som skulle kunna påverka detta på inställningen av reglaget är timingen som jag ser det. Finns tre inställningar. Low, medium och high.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. problem med bec + fartreglage?
    Av cykelbud i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 21:32
  2. Problem med motor eller fartreglage!
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 10:21
  3. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  4. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •