Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Protech Christen Eagle

  1. #1
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard Protech Christen Eagle

    Måste börja i andra änden...

    För något jag alltid höjt på ögonbrynen åt är dessa warbirds med gigantiska propellrar som får flygplanen att se ut som något från BR leksaker =) Dom är så läckra så det finns inte.

    Se dessa muskedunder med denna gigantiska propellerdisk får iaf mig att mysa.

    Sedan kollar man på de modeller man har, små fjuttiga propellörer som ser rent ynkliga ut, även om man satt i en encylindrig fyrtaktare enligt den högre rekommendationen.

    Köpte ganska nyligen en begagnad Protech Christen Eagle dubbeldäckare som föregående ägare flög med en .70 fyrtakt. Den flög bra jo visst inget tvivel.

    Men jag va sugen på att prova om jag kunde bestycka denna kärran med motor så jag kunde få samma gigantiska propeller i förhållande till flygplan som vissa warbirds har...

    Till Christen Eagle från protech rekommenderas .91-1.20 4-takt. Men eftersom utrymme fanns monterade jag en ASP 160 Boxer men 18x6 Propeller!!!

    Kan tillägga att det skiljer 2 mm mellan propellerdiametern och spännvidden på stabben, och propellern är ca 40-45 % av vingens spännvidd...

    Skitet flyger... och det flyger bra. Vertikal stigning... nemas problemas.. För att inte tala om motorbromsen propellern ger =)

    Här kommer en liten filmsnutt på åbäket med horn och gudasång ;o)

    Senast redigerat av administrator den 2012-10-20 klockan 09:07.
    Mvh Palleman

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    den lät gott den rackarn trots att det inte va eldrift nu får du en riktig fin klump att flyga med i sommar för tung blev den väl nu :?: men vilket ljud inte ens Slammis kan få fram det underbara ljud...rackarns vad det blåser jämt hos er....

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jag får erkänna det att jag har bara pisserfarenheter av ASP encylindriga 4-takt motorer... dom tjuvstannar, är svårställda, orkeslösa och tyngre i jämförelse med OS... Sedan att vissa av dom dessutom läcker runtomkring ventilsätena, gränsen mellan ventilsäte-topp gör ju dom inte bättre heller...

    Men jag har börjat få upp ögonen lite för ASP efter att ha handlat 4 st 32 2-takt och nu denna boxer...

    32-orna är pålitliga och rappa... lämnar mer pulver än lite äldre 40-motorer... drar 10x6 propp och ger suverän prestanda i min pylonkärra..

    Denna boxer tjuvstannar inte, faktum är att den står och pluddrar sig igenom tank efter tank på tomgång så som den går på filmen utan tryckmatning kan tilläggas
    Mvh Palleman

  4. #4
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Faktum är att två ASP 91 4-taktare står på inköpslistan till min lilla söta P-38 Lightning :badgrin: :badgrin: :badgrin:
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Christen eagle
    Av PontusP i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 07:38
  2. Protech Onyx 140
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 17:58
  3. Motorkåpa Protech GS-600
    Av Palleman i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 14:53
  4. Christen Eagle
    Av bokis i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •