Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Hjlp -- vad r det fr fel?

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    5
    Jobb
    Glad pensionr
    Klubb
    MFK Stratos

Standard Hjlp -- vad r det fr fel?

Jag har elkonverterat en liten 25:a modell. Jag har installerat
    - AXI 2814/12
    - Jeti Advance 30 Plus
    - 3 celler LIPO 2,2 A
    Problemet r fljande: Jag startar och flyger 2-3 minuter -- allt funkar helt OK. Drefter varvar motorn lngsamt ned och stngs av. Jag drar av gasen, vntar ngra sekunder drar p och sedan fungerar allt igen i 20-30 sekunder. Drefter varvar motorn ned igen och stannar. Efter ngra sekunder fungerar det igen i 20-30 sekunder osv. Samma drivlina har fungerat utmrkt i en annan modell tidigare. Jag har mtt ackarna efter landning och det visar c:a 11,5--11,6 volt. Inte skall vl Jeti sl av d eller?
    Min frsta teori var att Jeti och/eller acken blev fr varma. Efter landning knns de varma, men absolut inte heta, mot handen. Jag fixade diverse ventilationshl men det blev ingen frbttring.
    r det ngon som har sttt p det hr eller som begriper nd vad det kan vara fr fel?

Tacksam fr hjlp!!

/Pehr

Rune Es avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    121
    Jobb
    PA Servicetekniker

Standard

Hej,

Undrar om du mtt spnningen under belastning? Det kan ju tnkas att ackarnas kondition har frsmrats (inre resistansen kat) s spnningen sjunker till ett vrde dr reglaget stnger av.
    Jag har ett stort antal gamla E-tec celler som r oanvndbara fr elflyg trots att de nnu lmnar det mesta av sin kapacitet. De frmr bara inte hlla spnningen ens vid mttligt strmuttag.

/Rune

Standard

Notera att 11,6V direkt efter laddning r vldigt lgt om det inte r under belastning - en helt frisk ack borde hlla nrmare 12.6V.

Fartreglage brukar ha en skyddsspnning, d de stnger av motorn, mellan ca 2.7-3.3V. Det kan allts vara s att den stnger av nr du gr under 10V, och har du 11.6V utan belastning nr acket r nyladdat s r du snart nere i 10.

Hitta programmeringsinstruktionerna fr fartreglaget s kan du kanske snka skyddsspnningen en bit, om du grna vill flyga vidare p dessa ackar.

Mvh,

/Fredrik

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    5
    Jobb
    Glad pensionr
    Klubb
    MFK Stratos

Standard

11,6 volt r nrjag landat. Nr jag laddat om ackarna s r de uppe i 12,6 igen. Jag har svrt att tro att problemet beror p att acken r urladdad. Ngot annat lurigt r det gissar jag.

/Pehr

Standard

Som jag skrev p Svensktmodellflyg, mt spnningen under belastning,
    kr den p marken 2-3min och mt sedan vid full gas.
    r allt OK s leta efter dliga ldpunkter, kabelbrtt och dliga kontakter.
    Testa ett annat reglage om mjligt.
    Men som sagt mt under belastning.

Vet att vid programering av mitt Jeti-spin s kan jag vlja hur cutoff ska vara, t ex, snabb av med gasen eller lngsamt snka gasen.
    /jocke

Standard

Kan det vara s att fartreglaget r instllt p 4 celler? Bara en tanke som slog mig - AJ!

:-)

/Peter
    Mvh

Peter Grd

~ Ingen kommer ihg en fegis ~

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    5
    Jobb
    Glad pensionr
    Klubb
    MFK Stratos

Standard

Hur kan jag kolla om reglaget r instllt fr 4 celler?

/Pehr

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 634
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

En allmnn fundering - det sr inte i frsta inlgget vad det r fr specifikation p batteriet frutom 2,2 A.

Jag tycker att det lter lite ven om fartreglaget r p 30A s knns det som att en ,25a motsvarar lite mera.

Frsk att lna ett lite strre batteri - 3500 eller ett nytt 2200 med specat hgt C-tal.

Ett annat stt r att stta p en mindre propeller och prova att tu ut mindre effekt p det sttet vilket ju r bra bde fr fartreglaget och batteriet. Kan du ligga p 20 A nr du flyger s r nog det hlsosamt fr batteriet och med ngorlunda kylning s ska fartreglaget inte klaga.
    /Patrik

Standard

Om man data om reglaget s r det fr 2-3 celler och det knner av det automatiskt, http://www.mft.nu/?pid=217126.
    Din motor klarar 35A under 60s enl mft.
    Har du mtt under belastning nnu??????
    Spnningen under belastning kan vara avsevrt lgre n under "vila" eftert.
    Exempel, mina 620mAh 15-20c ackar hller ca: 10v vid en belastning av 12A och nr jag sedan drar av gasen s stiger spnningen till ca: 12v.

Gr nu som flera av oss sger, mt under belastning.

Vilken storlek p prop kr du med.

/Jocke

Standard

Finns ven ett programeringskort, ls hur du kan programera cut off frfarandet.
    http://www.mft.nu/?pid=217060

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    5
    Jobb
    Glad pensionr
    Klubb
    MFK Stratos

Standard

Jag kr med en 9x7,5 propeller. HUR skall jag gra rent praktiskt fr att mta under belastning? Jag har en enkel mtare med tv smala stift ni vet -- jag vet inte hur jag skall komma t att mta och var jag skall mta.

:roll:

Tack alla fr att ni frsker hjlpa mig!!

/Pehr

Standard

May The Force be with you, old chap.

/Peter
    Mvh

Peter Grd

~ Ingen kommer ihg en fegis ~

Standard

Om du tittar p motorn p MFT's hemsida s ser du att den drar 33.6A med din prop, om det r en APC, hur hrt kan du belasta dina ackar?

Vilken kontakt anvnder du?
    Gr det att dra isr den lite ven fast den r ihopkopplad.

Vid mtning r det bara att koppla en mrprobe till + och en till -, gasa sedan i 2-3min och sedan ge fullt, mt spnningen.
    Skulle tippa p att den faller ner mot 9v d, drav att ditt reglage drar ner gasen(cut off voltage).

Jeti r bra reglage, jag har belastat mitt 18A-reglage till nstan 30A i korta intervaller.

/jocke

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    5
    Jobb
    Glad pensionr
    Klubb
    MFK Stratos

Standard

Flygklart (med acken i) vger planer c:a 1,8 kg. Vingen r relativt liten s det r nog rtt hg vingbelastning. Det kanske helt enkelt inte r ett lmpligt plan fr el drift?

I hope you don't mean the dark force!!

/Pehr

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Planet r nog ok att elektrifiera, men det r nog bde fr klena batterier, fr klen motor och fr klent fartreglage . Gr det att g upp till 4S lipo?. D borde du f hgre effekt.

En jmfrelse: Min acromaster har 1200 grams vikt (inkl batteri), jag kr med 3S 2200mAh 25C celler, 40A reglage, 450W motor och APCE 11x5,5 propeller.

En till: Min Filip 600 har 1200 grams vikt (inkl batteri) jag kr 3S 2200mAh/AXI 2820/12 / 40A Jeti reglage, CAM Folding 12x6.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande mnen

1. hjlp
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2009-07-13, 20:05
  2. Hjlp !
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2009-06-28, 13:49
  3. hjlp!