Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Cox 0.049 Babe Bee (går inte)

  1. #1

    Standard Cox 0.049 Babe Bee (går inte)

    Hej, har en Cox 0.049 Babe Bee som jag inte har haft igång på ca tio år kanske. Sist jag körde den gick den som en klocka, men nu vill den inte gå alls.

    I instruktionerna står det att man skall "schnapsa" motorn (åsikter?) innan man startar den, d.v.s. vrida ner kolven i bott och spruta in lite bränsle i cylindern genom avgas utblåsen.

    Utan denna procedur startar inte motorn alls. Om man schnapsar motorn som beskrivet ovan går motorn igång, men går bara några få sekunder. Antar att det beror på att den bara går på schnapsen då och inte för något bränsle från tanken.

    Eftersom jag läst i en tidigare tråd om en gammal Cox Babe Bee, att membranet måste rengöras om motorn varit ur bruk under en längre tid har jag redan gjort detta, dock ej med något resultat. Jag lossade tanken och hittade där membranet; en liten platt, oval och transparanat bit som såg ut ungefär som en bit glimmer. Hur som helst rengjorde jag membranet med aceton och en tygbit. Antar att jag rengjort membranet på rätt sätt men är inte helt säker, det såg förövrigt iaf enligt mig rätt ok ut innan också.

    Nålen är inställt enligt instruktionerna och membranet rengjort, så vad kan vara fel?

  2. #2

    Standard

    Har du koll på soppan ,för mig att där ska va en attans mängd med nitro

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wavis
    Har du koll på soppan ,för mig att där ska va en attans mängd med nitro
    Jo, jag vet, har ganska mkt nitrometan i soppan. En likadan dunk som jag körde den på sist faktiskt, så det är nog inte det tyvärr.

    Rengjorde nålen och ventilen nyss faktiskt med tryckluft och sprit. Lyckades efter tråkigt många försök få den att gå iaf en halv minut, men den dog så fort man rörde vid nålen. Var dock fortfarande alltid tvungen att schnapsa den för att få den att gå. Tyder väl på att den inte får soppa som den ska p.g.a. av något fel på förgasar sidan, men vad det kan vara har jag ingen aning om. Har slut på idéer nu.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min modelflygkarriär började med en Cox Black Widow (en något vassare version av Babe Bee). Det var en väl fungerande motor som dock kan vara lite känslig eftersom den är så liten.

    Du bör kolla två sakar:

    1) Tätar memebranventilen (en. reed valve)? Skruva loss tanken så att du kommer åt den del där membranet sitter. Prova att med munnen blåsa genom insugningsröret. Luft ska bara kunna passera åt ena hållet (mot motorn), åt andra hållet ska det vara helt tätt. Läcker membranet luft bakvägen kan det ha blivit böjt och då behöver det bytas.

    2) Kolla bränsleslangen som sitter inne i tanken. Vid förgasarnålen, inne i tanken ska det finnas en slangnippel där det ska sitta en liten slangstump som är ett par cm lång och som mynnar ut i botten på tankens bakre del. Saknas den? Isåfall går inte motorn mer än en liten stund. Det var ganska vanligt att denna slangstump med tiden blev så hård och spröd så att det kunde läcka in tjuvluft vid slangnippeln. Byt isåfall ut slangen mot en ny.
    I bilden nedan ser du den lilla slangstupen ligga till höger om förgasarnålen.



    Använd nitad soppa, 10% brukar fungera men det blir bara bättre ju mer nitro du kan få tag på. Cox "Thimble Drome Glow Fuel" vill jag minnas innehöll 30% nitro.

    Att man måste snapsa motorn genom avgasportarna, ja så är det bara.

    /Michael

  5. #5

    Standard

    Eftersom BabyBee är en av anledningarna till att man vart modellflygare så måste jag blanda mej i denna tråd.
    Håller med Michael om att membranet måste vara tätt. Såklart.
    Vet inte om du förstörde det med acetonet i början. Plast o aceton kan vara vanskligt.
    Nästa kommentar. Gick den verklingen så mycket längre än 30 sek. på en tank?
    Om man nu har den "lilla" tanken. Fanns ju två storlekar. Den man ser på bilden är den "stora".
    När den nu gick. Var det med fullt varv?
    eller hackade den sig fram?
    Lycka till!

    Göran

  6. #6
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Soppa till COX motorer. Den enda blandningen jag har fått mina coxare att gå riktigt bra på är 20% ren Recinolja, 25% Nitro och 55% Metanol...

    Det är jätteviktigt att det är recinolja till dessa då denna olja tätar MKT bättre samt har rätt kylande egenskaper..
    Mvh Palleman

  7. #7

    Standard

    Tack för alla tips, det var mkt intressant att läsa.

    Har nu iaf lyckas att få igång efter mkt meck. Slutade med att jag var tvungen att öppna nålen väldigt mkt, ca fem varv istället för 3 och ett halvt som ska räcka egentligen. Men nu går den iaf på fulla varv tills tanken är tom, vilket tar ca 2-3 minuter. Antar att det är det, ska bli intressant att se hur det går när jag skickar iväg mitt 1/2A plan med den.

    Nästa kommentar. Gick den verklingen så mycket längre än 30 sek. på en tank?
    Om man nu har den "lilla" tanken. Fanns ju två storlekar. Den man ser på bilden är den "stora".
    När den nu gick. Var det med fullt varv?
    eller hackade den sig fram?
    Ingen aning om varför den bara gick i 30 sek. Har den lilla tanken på min motor, men denna ska iofs räcka några minuter iaf om jag minns rätt. Den kanske inte på fulla varm, jag lyckades aldrig ställa in nålen då, men den gick fort iaf.

    1) Tätar memebranventilen (en. reed valve)? Skruva loss tanken så att du kommer åt den del där membranet sitter. Prova att med munnen blåsa genom insugningsröret. Luft ska bara kunna passera åt ena hållet (mot motorn), åt andra hållet ska det vara helt tätt. Läcker membranet luft bakvägen kan det ha blivit böjt och då behöver det bytas.
    Ok, funderade ett jävla tag på hur membranet fungera, trodde det var någon typ av gitter fröst, med då vet jag det.

  8. #8

    Standard

    jag har oxo kvar mitt 1/2A-plan. Fast vingen har skevat till sig så det är fullt sida som gäller för att flyga rakt. Svänger som 17 åt det andra hållet.
    Lycka till
    Göran

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som de andra sagt är det viktigt att du kör med 20-30%nitro i soppan,likaså är 20% ricinolja att föredra, eller en blandning av ricin och syntetolja.
    Tänk också på att dessa COX motorer måste ha max 6x3 snurra och ingen stor 6x4 prop. Jag föredrar 5x3 på de flesta modeller för bästa drag.
    Sedan ger Tee-Dee /Black widow toppen lite mer effekt än standardtoppen till Babe Bee.
    Aceton förstör inte membranet men det är viktigt att gammal ricinolja tas bort från alla ytor där membranet ligger emot.

Liknande ämnen

  1. har inte lyftkraft
    Av Cok i forum Nybörjare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 16:25
  2. MT-57 som inte går som den ska
    Av pje i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 17:41
  3. Vet inte !
    Av Diesel i forum Elektronik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 13:11
  4. Det kan ju inte gå bra varje dag!
    Av Tobbe O i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 18:08
  5. Inte en dag för sent!
    Av H_enke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •