Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Modellflygarkurs i högstadiet

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Modellflygarkurs i högstadiet

    Hej!

    Jag har infört tillvalsämnet "Lär dig flyga radiostyrt" i min skolas läroplan. Nästa läsår (2008–2009) kommer jag att undervisa två grupper i åk 8. En grupp på hösten och en på våren. En grupp består av 17 elever som kommer att ha 18x45 min under en termin.

    Budgeten jag har för kursen är 350€, för detta har jag tänkt köpa ett elplan, elektronik till planet, flygbatteri och en enkel sändare. Laddare som klarar alla batterityper har jag själv. (Momsen dras bort då jag köper grejorna till kommunen).
    Jag vet att det är en liten budget, men om jag ska få eleverna (14–15 åringar) intresserade tror jag det är bäst att börja med sådan utrustning som de kommer att ha möjlighet att skaffa själva.
    Varje lektion kommer att ha en teoretisk del, en del med simulatorträning och montering av en ARF elmodell (med lödning av fartreglage och kontakter). Senare under kursen blir det flygning i dubbelkommando på skolans grusplan och åtminstone en exkursion till gamla startbanan på Vasa flygfält där jag kan demonstrera metanolmodeller.

    Så till frågorna:
    1. Jag har en Hitec-sändare (Optic 6), måste jag köpa en Hitec-sändare till skolan eller går det att köra dubbelkommando med t.ex. Hitec och Futaba? Vilken kabel i så fall?

    2. Lämplig skevroderkärra för kursen? Första planet eleverna får testa i dubbelkommando är min gamla Slowstick med borstlös setup. Men det plan jag ska köpa för skolans pengar bör vara en hyfsat långsam skevroderkärra som går att flyga i närheten av skolan. Helst ska kärran vara flygbar med medföljande motor (om borstmotor ingår).
    Hur funkar GWS E-starter med medföljande motor?
    Vad ska det vara för flygbatteri till kärran ni rekommenderar? Under en lektion kan det bli fråga om 30 min flygtid (två ackar borde väl räcka för det).

    Skevroderkärran ska gå att flyga på ett relativt litet område i närheten av skolan, av säkerhetsskäl bör det alltså vara en ganska liten och lätt kärra.
    Möjliga flygställen är grusplanen, fotbollsplanen och ev. åkern nära skolan vintertid (om jag frågar lov av markägaren).

    Grusplanen har jag själv använt kvällstid när jag inte haft tid att åka ut till min klubb. Har flugit Slowstick och U-Can-Do EP på den planen utan att det känts för trångt.

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    EPP-100 är en lättflugen och extremt tålig konstruktion. Lätt att bygga och lätt att flyga. Flygvikt ca 310 - 350 gram.


    EPP-100
    "Ringklockemotor"
    Propeller, stötstänger, roderhorn, kontakter, propsaver
    18 Amp fartreglage
    4-kanals syntesmottagare
    2 servon
    2 st Lipo 3S 1000 mAh
    1 st Lipoladdare

    Totalt 1700 kr

    Mvh
    Ove

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    du kanske kunde få lite prylar till skänks för vi är nog en del som har saker som bara ligger i hyllorna..




    hur som helst va det en kanonide hoppas fler tar efter....

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4

    Standard

    Har en lärare-elev-sladd till hitec som bara ligger och skräpar...

  5. #5

    Standard

    Mycket hedervärt initiativ.

    Ang. lärar-elev kablar så finns det mycket god information här:

    http://users.belgacom.net/TX2TX/somr-gb.htm

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Nu har jag fått en bra offert, som till och med blev billigare än vad min budget tillåter.

    Tänkte byta ut E-startern mot ett dyrare plan (jag gillar balsa bättre än foam).

    Är det någon här som flugit Kyoshos Spree Sports?
    Det står att den ska flygas med 8,4–9,6V vilket betyder ett nickelbaserat batteri med 7–8 celler. Nu undrar jag om det funkar att flyga planet med medföljande borstmotor och LiPo - i så fall 7,4V eller 11,1V?

    http://www.kyosho.com/eng/products/r...duct_id=100291

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Nu har jag fått en bra offert, som till och med blev billigare än vad min budget tillåter.

    Tänkte byta ut E-startern mot ett dyrare plan (jag gillar balsa bättre än foam).

    Är det någon här som flugit Kyoshos Spree Sports?
    Det står att den ska flygas med 8,4–9,6V vilket betyder ett nickelbaserat batteri med 7–8 celler. Nu undrar jag om det funkar att flyga planet med medföljande borstmotor och LiPo - i så fall 7,4V eller 11,1V?

    http://www.kyosho.com/eng/products/r...duct_id=100291
    pesonligen tycker jag inte nybörjare ska ha så små plan en vingbredd på minst 130 gärna mer men det är min åsikt bara....

    Get high with hovering
    not drugs

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •