Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hastighet för ställ

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard Hastighet för ställ

    Tjena alla glada..

    har en liten fundering...
    Har köpt min första modell med infällbara ställ men när man kör med servot för att fälla in dem går det snabbare än ögat kan se nästan som om hjulen bara försvinner..
    Jag skulle vilja ha dem att gå lååångsammare som i verkligheten och inte som en blixt in och ut...

    någon som har någon ide på hur man gör det??

  2. #2

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej!

    Antar att det är mekaniska ställ du har?

    Vissa sändare har funktioner där du kan reglera servots hastighet. Annars blir det att köpa någon form av "Servo Slower". Gör en Googling på Servo Slower så får du många tips. Bl.a SM Services SM24 Servo Slow:

    SM24 Servo Slow
    Size: width 33 mm height 21 mm depth 14 mm Weight 10gms.

    The Servo Slow unit is a micro computer controlled unit designed to slow the transit times of proportional servos. Common uses are mechanical retracts and flaps. The adjustment time is adjustable in eight steps up to approximately 25 seconds. Actual times will vary dependent upon the transmitter refresh rate. Connections are via universal plug fly-lead to the receiver and pcb mounted pin connector to the servo. Genuine retract servos will not be slowed by this unit.

    Price £17.95 (Including: VAT at 17.5%)


  3. #3

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    Tackar för svaret...

    Har du beställt från den sidan??

  4. #4

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    En liten kommentar bara..

    Om Du har mekaniska ställ och driver dem med ett 180-graders landställsservo typ Hitec HS75BB så funkar det inte som tänkt med en servo-slow. (Det går faktiskt att läsa detta i slutet av den engelska text som Christer klistrade in i sitt inlägg..)

    Denna typ av servo går sina 180-grader så fort det får en impuls att göra det, kan alltså inte styras som ett "vanligt" servo. Resultatet blir att Du får en fördröjning från att Du flippar brytaren på sändaren på x antal sek. (beroende på hur Du justerar servo-slow:en) och sedan ploppar ställen in eller ut precis lika snabbt som förut. Ingen annan än Du märker att det tog längre tid totalt sett.. 8)

    Jag har en P51:a som jag testade detta på med mindre lyckat resultat.

    Har Du däremot mekaniska ställ med std. servo i varje mekanism är det en helt annan sak, då funkar det som tänkt! Jag har för mig att HAB har en servo-slow som dessutom kan hantera två servo.

    Lycka till!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #5

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Alldeles rätt som Taygher påpekar: "Genuine retract servos will not be slowed by this unit." ops:

  6. #6
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    men om man då sätter ett motstånd på +kabeln till servot... då KAN det inte gå lika fort... det får ju inte den ström det behöver..... oavsett om det är gjort för att gå "vid kommando" eller inte.... bara en tanke..

  7. #7

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Om jag inte är ute och seglar så sänks spänningen om man hänger på ett motstånd. Servot kommer säkert att gå långsammare ju högre motståndsvärde man väljer men frågan är hur mycket kraft man offrar?

    Jag gav i alla fall upp och tänker inte så mycket på att ställen i min Musse går för fort. Det går ju alltid att blinka lite extra just när man flippar om kanal 5 på radion.. 8)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    ok... men vilket servo skulle fungera med ett servo slow kort??

    om ni kan ge något exempel.

  9. #9

    Standard

    Beroende på radio så kan man ställa servohastighet från den. I min JR9 går det att ställa alla servohastigheter. Har du kollat igenom din radio?

  10. #10

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jugg
    ok... men vilket servo skulle fungera med ett servo slow kort??

    om ni kan ge något exempel.
    Alla "normala" servo blir långsammare med en servo-slow. Kruxet är att många mekaniska ställ är avsedda för ett speciellt landställsservo som snurrar 180 grader, t.ex. Hitec HS75BB.

    Jag har inte hört talas om ett vanligt servo som har 180 graders rotation men vem vet?

    Däremot har jag sett några andra lösningar på mekaniska ställ där man använder ett vanligt (hi torque) servo på varje mekanism. Då funkar servo-slow utan problem. Lamab (svensk tillverkare) har en variant www.lamab.se men man bör nog ha en lite större maskin för att få plats med dem skulle jag tro. Andra liknande lösningar har jag sett på TWM:s giant Mustang och Hangar9:s 150-size Mustang. Båda kärror i 2-meters klassen.

    Hoppas Du blev lite klokare!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Anledningen till att man har ett "landställs" servo till mekaniska ställ är inte att de just roterar 180 grader, det går att sätta ett vanligt servo till landställ också. Bara att fixa det genom radio och mekaniken.

    Men stora fördelen med ett riktigt 180 graders servo är att när det får signal så går det 180 grader och stannar där. Om man använder ett vanligt servo och det skall rotera säg 70grader för att komma till ändläge och låsa landställen så kan det snurra 69.9grader och fortfarande låsa ställen inne. men det kommer ligga å dra ström under hela flygningen för det inte "nått fram"

    Så vill du ha långsamma ställ använd vanligt starkt servo. Men se till att ha en stor ack.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    klokare och klokare..... hmmm

    nä det blev man inte.. men jag hadde tänkt använda detta servo ev... vad tros??

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6607

    vet inte... kan inte så mycket om ställen... men klart är att jag vill ha både klaff och ställ att gå ut långsamt...

    till en Ki-61 hien 40 som jag ska ha detta till..
    första försöket att köra med infällbara ställ och klaff..

    den radio jag har är en spectrum DX7.... vet inte om man kan ställa tiden på servon i den

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Om man är lite händig med elektronik, så kan man bygga en simpel "Servo-Slow" själv: http://www.rc-cam.com/ldtastic.htm
    Kostnad 20 - 50 spänn. Och då får man även styrning för landningsljus, strobe mm på köpet.
    Har alla grejor, men inte byggt den än. Tänkt till en P51D foamie.
    /A

Liknande ämnen

  1. hastighet
    Av Stuff i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 10:40
  2. Servo hastighet. Futaba 7TC
    Av Krålle i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 16:36
  3. Vad betyder "Hastighet" när jag ska köpa ett servo?
    Av DavidP i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 10:15
  4. Skalariktig hastighet!
    Av Thomas i forum Metanolmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 23:15
  5. Serverbyte - Hastighet?
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •