Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: JR DSX9 några nyheter?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    24
    Klubb
    Lindsdals RFK

    Standard JR DSX9 några nyheter?

    Har tänkt att köpa mig en ny radio och har kollat på JR DSX9. Dock verkar den aldrig bli godkänd i EU? Men nu har jag sett att affärerna i UK har börjat lägga upp dem för försäljning. Innebär det att den är nära ett godkännande? Tyvärr verkar den hamna på ett högre pris än vad jag hoppats på så vi får se vad det blir för radio i slutänden.

    /Johan

  2. #2
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Håll koll på den här tråden:

    http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,56709.0.html

    MacMan, som är representant för MacGregor (engelska importören) bidrar kontinuerligt. Han verkar ganska frustrerad över att den ännu inte är godkänd. Tydligen säljs det redan DSX9 via Ebay som är CE-märkta men som ändå har för hög uteffekt (samma visa som med DX7...).

    /Leif

  3. #3
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej Hej Johan

    är du vill ha :


    om det är rätt här ??
    och då du kan kolla upp till
    deras hemsida:

    www.ezfly.se

    du kan kontakt med Thomas
    du kan fråga honom Gärna

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Taurus,
    Du kanske skulle snegla lite åt Futaba-hållet istället.
    Såvitt jag hört av Minicars så är nya FF-10:an - http://www.modellhobby.com/product_i...3fc829c6299c8d - på ingång inom några få veckor och då levereras den i 2,4 GHz-utförande. Jag har svårt att se några fördelar hos JR 9:an jämfört med FF-10:an - tvärtom är nog Futaban i egenskap av en nyare konstruktion troligen den mer avancerade. Sen har den en synnerligen lättläst display vilket tilltalar mig som "gammal gubbe".. Och det jag såg när jag fingrade på ett förserieexemplar var att den verkade lättprogrammerad och i största allmänhet trevlig. Det skulle förvåna mycket om den inte blir en mycket stor framgång för Futaba.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    24
    Klubb
    Lindsdals RFK

    Standard

    Har sett att ezfly har lagt ut DSX9 på sin hemsida, den är slut står det nu. Frågan är om han då har sålt några tidigare och då borde det ju inte heller varit några godkända radios. Känns väldigt lurigt med vad som är lagligt i Sverige eller inte. Får väl maila Thomas på ezfly och fråga någon dag.

    Vad det gäller FF10 så är den väl likvärdig med DSX9. Men måste inte den testas också innan den får säljas i europa? Vad jag har sett så är den planerad till sent maj i USA. Sen finns den i olika versioner till flyg och heli, och tanken är att den ska användas till både ock. Det går säkert att använda den till båda ändå men en DSX9 är ju anpassad för både flyg och heli från början. Futaba mottagarna är dyra också, finns inga enklare billigare modeller för lite enklare flyg eller inomhusflyg.

    Egentligen behöver jag inte en så här avancerad radio idag då jag fortfarande är nybörjare. Men jag tänker så att det är lika bra att köpa en avancerad radio från början så behöver man inte uppgradera sen. Men frågan är hur länge det tar innan det kommer något nytt och slår ut 2,4 GHz DSM2 eller FASST.

    /Johan

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vad gäller FF10 så sköter Minicars om att den är godkänd innan försäljning o jag kan inte tänka mig att det medför problem iom. att sändardelen är densamma som på de övriga FASST anläggningarna..
    I övrigt så kan jag som också fingrat på den hålla med Roger om att den är riktigt trevlig,framförallt displayen som påminner en hel del om min T-12:a och den är en av de bättre som finns idag..
    Personligen så tycker jag att debatten ang. Spektrums "olaglighet" är en storm i ett vattenglas men det underlättar ju inte att de nu väljer o släppa en som du själv ställer uteffekterna på,vem kommer o köra den på den lägre?
    Personlig reflexion: lite korkat om man ville få slut på allt surr om dessa inom EU..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Vad det gäller DSX9 så är det ju en version som är tillverkad för EU med den lägre uteffekten,
    samma radio men med USA effekten heter 9303 2,4.

    Det är nog bara byråkratins kvarnar som mal sakta i Sverige
    //Tobbe

  8. #8
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Nejdå, det finns två versioner av DSX9, där den ena har samma uteffekt som den amerikanska X9303. Säljs visst i Sydafrika och Australien, har jag för mig.

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tobbes sänder säkert med 10W .. de tror jag iallfall

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    24
    Klubb
    Lindsdals RFK

    Standard

    Förvirringen är total...

    FASST är det samma i hela världen eller skiljer det sig också mellan länder och kontinenter?

  11. #11
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAN
    Nejdå, det finns två versioner av DSX9, där den ena har samma uteffekt som den amerikanska X9303. Säljs visst i Sydafrika och Australien, har jag för mig.
    Var har du fått det ifrån?
    //Tobbe

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Taurus,
    Du nämnde att FF-10 hade olika versioner för heli resp flyg. Jag skulle bli oerhört förvånad om inte den version som Minicars tar hem har programvara för båda varianterna. Min gissning är att om det finns två versioner i t ex USA så har det nog med hur man har trottelspaken konfigurerad som standard samt eventuellt att det kan ingå olika servon.
    Jag ser ingen anledning till att JR är bättre anpassad till flyg OCH heli än Futaban.
    Och är man elflygare så har Futaban den klara fördelen att den har 3 timers samt att man kan starta/stoppa dessa via t ex trottelspaken - en funktion som också finns på bl a FF-9 och som man har svårt att vara utan när man vant sig..
    F ö så är det ingen naturlag att Futaborna levereras först i USA - Europamarknaden är också synnerligen stor och Minicars är en betydande distributör för Futaba.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Var har du fått det ifrån?
    Det var "MacMan" som skrev detta i något forum, och han borde veta. Han har uttryckligen sagt att de DSX9 som nu finns tillgängliga på marknaden inte uppfyller EU-kraven. Men visst, han kan ju ljuga eftersom han jobbar för importören. Men att döma av hans många inlägg i ganska många forum så tror jag att hans uppgifter är korrekta.

  14. #14
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    P.S. Verkar som DSX9 nu är på väg ut i butikerna i England, så den lär väl dyka upp här i Sverige också inom kort. Hmm, ser också att det svenska priset är LÄGRE än det engelska, det måste vara en historisk händelse!

    http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,59234.0.html

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    24
    Klubb
    Lindsdals RFK

    Standard

    Ja den verkar vara på gång, men tyvärr verkar den bli rätt dyr. Så frågan är vad man ska köpa för radio. Egentligen behöver jag inte så avancerad radio, har tänkt att börja flyga helikopter och behöver då 7 kanaler, sen skulle jag i framtiden vilja kunna fotografera från helikoptern och behöver då ytterligare en kanal. Därför vill jag egentligen inte köpa en DX7 men den är ganska mycket billigare idag.

    Spektrum DX7
    + Hyffsat pris
    + Reciver give away, kan få extra mottagare när man köper mottagare i samband med radioköpet

    - En kanal för lite för framtida bruk (långt kvar dit)
    - Spektrum DSM2 mottagare har strulat med lock out i vissa upplagor

    JR DSX9
    + Finns fler och billigare mottagare att välja mellan
    + Erkänt bra märke
    + 30 modellminnen

    - Dyr
    - Spektrum DSM2 mottagare har strulat med lock out i vissa upplagor

    Futaba FF10 (10C)
    + Ännu fler kanaler (vad jag ska med det till)
    + Erkänt bra märke

    - Dyrare (går att få hem billigare från Tyskland, blir samma som DSX9)
    - Dyrare mottagare att köpa till
    - Ännu ej släppt
    - Bara 700mAh i TX batteriet *Edit* (såg att en tysk säljare skrivit att det ska vara ett 2000 mAh batteri till sändaren som följer med, den första informationen är från USA)
    - 15 modellminnen utan extra CAM-modul (räcker iofs ett tag för mig)

    Det jag är lite fundersam över är att HAB har DSX9 med 1500mAh TX batteri medan Ezfly säljer dem med 1100mAh.
    Pris på HAB 5999:- inkl R921 mottagare, 4 st JR ES 539 servo, 1500 mAh sändar och mottagarack och laddare
    Pris på Ezfly 5395:- inkl R921 mottagare, 1100 mAh sändar och mottagarack och laddare

    Finns säkert fler för och nackdelar med radioapparaterna, var bara detta jag kom på när jag skrev inlägget.

    Alla dessa beslut man ska ta om vad man ska köpa Dagens I-landsproblem...

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kom ihåg att Spekrum 2,4 gHz och JR 2,4gHz är egentligen samma radio. Vilket innebär att deras mottagare fungerar ihop.

  17. #17

    Standard

    En skillnad mellan US och Europa versionerna av 9303'orna är att JRX9303 har analog trotteltrim medans DSX9 har digital trotteltrim.

    Och jo, alla radios med dsm2 (JR & Spectrum) kör på samma mottagare


    T5 /DX7 & X9303 spakare.

  18. #18
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taurus
    Ja den verkar vara på gång, men tyvärr verkar den bli rätt dyr. Så frågan är vad man ska köpa för radio. Egentligen behöver jag inte så avancerad radio, har tänkt att börja flyga helikopter och behöver då 7 kanaler, sen skulle jag i framtiden vilja kunna fotografera från helikoptern och behöver då ytterligare en kanal. Därför vill jag egentligen inte köpa en DX7 men den är ganska mycket billigare idag.

    Spektrum DX7
    + Hyffsat pris
    + Reciver give away, kan få extra mottagare när man köper mottagare i samband med radioköpet

    - En kanal för lite för framtida bruk (långt kvar dit)
    - Spektrum DSM2 mottagare har strulat med lock out i vissa upplagor

    JR DSX9
    + Finns fler och billigare mottagare att välja mellan
    + Erkänt bra märke
    + 30 modellminnen

    - Dyr
    - Spektrum DSM2 mottagare har strulat med lock out i vissa upplagor

    Futaba FF10 (10C)
    + Ännu fler kanaler (vad jag ska med det till)
    + Erkänt bra märke

    - Dyrare (går att få hem billigare från Tyskland, blir samma som DSX9)
    - Dyrare mottagare att köpa till
    - Ännu ej släppt
    - Bara 700mAh i TX batteriet *Edit* (såg att en tysk säljare skrivit att det ska vara ett 2000 mAh batteri till sändaren som följer med, den första informationen är från USA)
    - 15 modellminnen utan extra CAM-modul (räcker iofs ett tag för mig)

    Det jag är lite fundersam över är att HAB har DSX9 med 1500mAh TX batteri medan Ezfly säljer dem med 1100mAh.
    Pris på HAB 5999:- inkl R921 mottagare, 4 st JR ES 539 servo, 1500 mAh sändar och mottagarack och laddare
    Pris på Ezfly 5395:- inkl R921 mottagare, 1100 mAh sändar och mottagarack och laddare

    Finns säkert fler för och nackdelar med radioapparaterna, var bara detta jag kom på när jag skrev inlägget.

    Alla dessa beslut man ska ta om vad man ska köpa Dagens I-landsproblem...
    Hej!
    Förklara för mig vad lock out innebär, vad händer?
    //Tobbe

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    24
    Klubb
    Lindsdals RFK

    Standard

    Vad jag har förstått när jag läst andra forum så är en lock out när det blir ett spänningsfall så att mottagaren startar om. Du har då ingen kontroll över planet/helikoptern utan under den tid som mottagaren startar om hinner oftast flygetinget gå i backen. Det har diskuterats en del om detta här: http://www.rcheli.se/phpBB220/viewto...=15715&start=0

    Om jag har fel får någon gärna rätta mig...

  20. #20
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    oj oj då ligger Tobbes Yak i fara trots bling bling

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Jr dsx9 2.4g dsm2
    Av larsehlundstedt i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 11:02
  2. JR DSX9 - Failsafe?
    Av sundqvistjohan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 10:44
  3. Nyheter från Fei Bao
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •