Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Underhåll av motor

  1. #21

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Förlåt sundqvistjohan det var mest tänkt som en pik till Lasse "LAB"
    Han tjötar jämt om sin recinolja och hugger på mig.
    Så därav postade jag som jag gjorde.

    /Lasse

  2. #22
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jodu Betongen lite rexin är kalas för motorerna dom bara går o går inga deadsticks.Nu jävlar ska det väl krångla för jag skrev det här!Konstigt att inte Världsmästaren svarade på min fråga,kvittar jag gör som jag vill ändå :badgrin:
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Får man göra ett inpass?
    Det stora problemet är i mina motorer inte nitro,olja,resin eller vad det nu kan vara utan det faktum att lagrena pajar med benäget bistånd av rost..Detta beror på att jag stänger av motorn med trotteln o hänger upp skrället i taket ett par månader över vintern..
    Rost kommer av vatten o vattnet fixar metanolen till..
    Räcker med att det bildas kondens så är metanolen där o suger i sig fukten o sprider den så fint..Bonus är det ju att den behåller vattnet (kallas för att den är hydrogen tror jag) o ser till så att lagrena garanterat får tid på sig o rosta ihop..
    Vill jag slippa detta så fimpar jag motorn med slangen,antingen nyper till den eller drar av den medans motorn går,de jag gör detta med krånglar aldrig..
    Dock så är jag inte så smart så jag gör detta jämt med påföljd att jag har blivit något av en expert på att byta lager..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Måste få retas lite... När man snackar med jänkarna på R/C universe och nämner att vi i Europa kör med 10-15% syntetolja så får många av dem spatt!
    De tycks inte fatta (kanske in vill förstå) att det finns oljor i Europa som mycket väl fungerar i så låga inblandningar som 10-15% i alla glödstift motorer.
    Jag är ingen oljeexpert...lång därifrån! Och jag är definitivt ingen fanatisk förespråkare för 10-15% syntetolja i alla sammanhang...för som pylonflygare så vet jag att ingen olja klara samma höga temperaturer som ricinolja
    ( i pylon kör vi alltid 80/20 recinoljesoppa)...men det är också ett faktum att alla våra glödstiftare, såväl tvåtaktare som fyrtaktare fungerar alldeles utmärkt med 10-15% syntetoljesoppa , Aerosynt 2-3 och Motul "Micro" ...och kanske några fler. Men klarar de amerikanska oljorna det??? jag vet inte?? Om de skulle göra det ...varför använder inte de amerikanske bränsletillverkarna lägre oljeinblandning i sin soppa...?
    Klotz syntetolja har funnits sedan tidernas begynnelse men inblandningen har alltid varit 20%...

  5. #25
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej det kan ju vara så att jänkarna går efter motortillverkarnas rekomendationer,det finns ju något som heter GARANTI.Jag har inte tomflaskorna från Klotz kvar men har för mej att dom rekomenderade mindre oljeinblandning än vad jag använder.Men jag har ju den gammla inställningen att motorerna ska hålla i minst 30år :badgrin:
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bara 30.år..??

  7. #27
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vilka sanslösa motorer om de håller mer än 30år !.. måste köpa en stor metanolare och sätta i min volvo

  8. #28
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jag skrev minst 30 år
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  9. #29
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Sigun det finns riktigt gammla motorer hos dom äldre flygarna,en del har gått felfritt utan reparationer.Men dom har gått på 80/20 soppa så helt fel kan det inte vara med recin.Kanske håller dom motorerna som gått med syntet håller längre men än har jag inte sett sådana tecken.
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ricinolja sliter mer på kolv och foder än vad syntetolja gör. Kolla bara i en motor som gått länge på ricinolja hur svart och sotig kolvtopp och förbränningsrum är.
    för att dra en parallell till bilar! Vem kör idag på mineraloja i sin bil!

  11. #31
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag vet att recinen sliter o sotar ner mer men det blir i regel bara så mycket så att det blir plats för en oljefilm mellan kolv o foder.Den dagen våra modellmotorer blir vattenkylda,har oljesump,insprutning,katalysator och inte är hobbyprylar då kan jag tänka mej att jämföra med en bilmotor,Lite recinolja i bränslet skulle vara räddningen för nybörjare,vissa har svårt med inställningarna o går det för varmt så klarar inte ren syntet värmen.Det besvärliga oljekladdet som blir på modellen har ju transporterat ut värme från motorn.Jag har svårt att förstå varför man ska snåla på olja,besväras man av kladdet kan man ju ha en avgasförlängare o leda bort en del avgaser.Obs detta är mina åsikter andra får ha sina,jag brukar snappa upp lite här o där och gör det som känns bäst.
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag håller med dig! Jag kör inte syntetolja för att det kladdar mindre eller att det skulle vara direkt överlägset bättre än ricinolja. Fördelen är väl egentligen bara att motorerna inte blir så sotiga innuti.

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. RCV 91 CD motor
    Av uffe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 13:09
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •