Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Favorit El-kärra?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard Favorit El-kärra?

    Blev lite nyfiken på vilken el-modell ni håller som favorit, och varför förstås?

    Synpunkter?

    För min egen del flyger jag för tillfället mest med Mulitplex Acromaster - otroligt kul, vändbar och TÅLIG flygskapelse
    PDT_Armataz_02_43

    Roger.

  2. #2
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Above All Katana 120cm
    Men det är för att jag bara haft två depron innan vad det gäller el

    Men jag gillar skarpt flygegenskaperna. Samt den riktigt låga vikten på planet. Den har inte för sig något konstigt vad jag märkt på de få flygningar jag har med den. Kul och bra drag i det powerkit (motor + fartreglage) man kan köpa till. Gillar man mycket sidroder, så använd ett annat roderhorn.

  3. #3

    Standard

    Jusst nu är det MPX Actromaster för min del, med Cyclon Premium 22, 12x7" prop och 3s Flightpower EVO 25 2170 till 2500 mAh, riktigt kul 3D/ busflygning i 10min

  4. #4

    Standard

    Min favvokärra hittills är Protech's Vortex; ett impulsköp som nog var det största genidraget såhär långt i modellnördkarriären
    (fast en vanlig bonnaformosa är inte heller helt dum... svårt val. Haha! Men det får bli Vortex:en för att den var billigare )

    Den toppar listan för att den är otroligt snäll att snurra omkring med samtidigt som den inte flyger alltför mycket "av sig själv". Dessutom är den inte jätteskör
    Enkel att bygga och att handskas med... robust helt enkelt!

    Jag kör den med med en AXI 2820/12 på 4S och 8x8. Bra skjuts utan att vara hysterisk... Trevligt!

  5. #5
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Jag flyger med en Ultrafly Ultimate, Kinamotor från HC på 1140 kv 10*5 APC-E, 40A ESC, 3S1P 2000mAh 30-50C Polyquest Acc.

    Riktigt bra drag i kärran men ett litet byggtips är att frörstärka stabben med kolfiber, knäckte min uppe i luften förra helgen. Gjorde en split-s och precis när jag hade kommit runt och drog på det där lilla extra så lät det knak från planet och det blev lite sladdrigt. Det gick att flyga och landa med bara halva höjdrodret men en lagning med tillhörande förstärkning är på g.

    Sneglar dock på Hyperions 25-e klass P51 Mustang, den tycker jag ser fin och rolig ut =)
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  6. #6

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    För mig är det enkelt!! Mitt första plan!!! som är....
    E-starter och den är inte färdigbyggd än!

    Sitter nu och klurar på hur jag ska lösa eldragningen och monteringen med mina 1300 mha 3s lipo till motorpaketet som jag fått hem från UH... Måste på något vis skarva kabeln till lipo så att jag kan byta den underifrån. Broblemet för mig här S-vall så är det lite dåligt med utbud... Minsta längd på vettig kabel är 2 meter*2 vilket kostar multum! jag behöver2*3 dm..
    Sedan så är det montering av motor...
    Är inte direkt förberet för outrunner i kärran, men det har jag en lösning på....
    :badgrin:
    Efter vad man läst om kärran och 7 månader med simulator där jag flyger och landar det mesta, så kommer det att bli min bästa Elkärra! 8)[/img]

  7. #7
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    för tillfället är det min nybyggda Katana från Precision Aerobatics, ruggigt välbyggd arf modell med lite överdimensionerad motor

    kan inte beskrivas på annat sätt än att den flyger som en ängel

    har även en Pitts från above all, trevlig kärra men itne alls lika trevlig som katanan

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    sm3xrq - har du en länk till Katanan?

    Totalpris med tull?

    Hur lång tid tog det innan paketet landande i Sverige?

    Roger.

  9. #9
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    det tog CA 2 dagar innan jag hade det hemma :P

    http://www.mft.nu/es/product/product...4001&visible=2

    köpte den från mft =

    om du nu skulle köpa den från australien e det va så får du nog räkna med runt en vecka och +25% i tull om inte paketet ramlar raktigenom deras kontroller

    det bästa med hela modellen är någonting som de kalla fiber fusion, dvs de har karvat ur alla balsa/ply bitar och lagt i kolfiber i dem, det ger en ruggigt styv kropp men ändå lätt

    http://picasaweb.google.com/gyld.urban/Katana där har du lite bilder på hur min ser ut, dock inga bilder från insidan, kanske går att fixa det me

  10. #10

    Standard

    Liten film på acromastern in action.
    http://gallery.mac.com/goransson#100102

  11. #11
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    jag blir väl dumförklarad när jag nämner E-Starter.
    har flugit i 10-15år, testat lite allt möjligt.

    men en E-Starter är f*n det roligaste, härligaste, goaste jag har flugit än så länge.

    en orginal flyger lungt och fint, i med en billig ringklocka och lipo så har man en modell som kan göra det mesta.

    kasta på ett par tofflor, och du kan leka i både vatten och snö.

    kasta på en 150grams digitalkamera under vingen, trimma fullt vänster och flyg.

    aah.. jag ska ha en till E-starter!!!

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Poståkeriet
    Klubb
    MFK Vingarna

    Standard

    Bara små propellrar här ser jag

    Logo 600 3D - V-stabi är favoriten

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Har endast flugit tre olika flyg under min tid som RC-pilot. Första vart ett TT Tiger Trainer i 40 storleken, roligt men det blev inte långlivat pga brist på erfarenhet (det var min första riktiga rc-modell och första gången jag flög ett rc-flyg). Tog sedan en lång paus på ca 3 år och köpte sedan en billig Made in China 3-kanals Parkflyer. Med det flyget lärde jag mej flyga å efter det blev det mitt nuvarande Formosa flyg. Så av de tre jag testat är Formosan mitt favorit flyg av dem alla. Dock börjar den vara lite tråkig och jag håller nu redan på att söka ett nytt flyg, det lutar mest åt en Ultrafly Ultimate

  14. #14
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T0bbe
    Har endast flugit tre olika flyg under min tid som RC-pilot. Första vart ett TT Tiger Trainer i 40 storleken, roligt men det blev inte långlivat pga brist på erfarenhet (det var min första riktiga rc-modell och första gången jag flög ett rc-flyg). Tog sedan en lång paus på ca 3 år och köpte sedan en billig Made in China 3-kanals Parkflyer. Med det flyget lärde jag mej flyga å efter det blev det mitt nuvarande Formosa flyg. Så av de tre jag testat är Formosan mitt favorit flyg av dem alla. Dock börjar den vara lite tråkig och jag håller nu redan på att söka ett nytt flyg, det lutar mest åt en Ultrafly Ultimate
    nämen.. samma Tobbe som på rsb.se? 8)

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Japp vem skulle de annars vara

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    31
    Klubb
    Nyköpings modellklubb

    Standard

    Tjena grabbar

    Min Just nu är en Hyperion Extra300 (2008ans modell hajnosen).
    Setupen är en Himodel 2217/6 motor och ett Himodel 30A reglage.
    Och batteriet är HC Loongmax 1800mah 20c,kör också med ett 2250mah lite mer drag i motorn då och det gör ju inget!
    Servona är digitala 9grammare från HC.
    Radion en Futaba 6ex 2.4ghz.

    Den tar ca 400w från batteriet med en 9x6 propeller och väger ca 700gr.

    En helt underbar modell och ett riktigt bra drag,går rakt upp tills man inte ser den längre.
    Rollar spikrakt och finfina loopar.
    ( Nu ska jag bara lära mig inverterat och knivegg)
    En modell att rekomendera.



    MVH Tofta..

  17. #17

    Standard

    Tjena! Tyckte det var dax att väcka denna trevliga tråd till liv igen Min nuvarande favorit är min Pitts Python från www.zerogmodels.com. Den flyger helt sjukt bra tycker jag. Mycket bättre än något av mina andra plan. Har dock ett par jag inte tagit upp än så vi får se om den fortfarande är favorit även efter sommaren...

    Det som är bra är ju först och främst att den är så snygg!! Men den flyger även helt underbart och lätt. Går inte att få den att klippa känns det som, trots att det är en pitts... Rollar snabbt som ***** och väldigt "axiellt" om det finns nåt sånt ord. Det är verkligen jag som är den begränsande faktorn. Enda lilla smolket i bägaren är väl att den inte kniveggar så snyggt, måste hålla väldigt nmycket höjd och motskev. Men det kan man ju mixa bort hoppas jag.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00131.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	5468  

  18. #18

    Standard

    Gillar min F9F Panther som jag flyger så ofta jag kan.


    Mitt drömflyg blir nog vad som helst från den här sidan http://www.edfmodel.com/
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  19. #19
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    E-starter är nog det roligaste jag flygit. kan göra så mycket med den.
    men även gubbens speedster är skoj.
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Favorit kan ju en kärra vara inom olika "discipliner".
    Men om man menar nåt som man gärna återkommer till och som aldrig lämnar en i "sticket" - alltså helt oproblematisk - och ändå kan vara inspirerande eller bara rent "busig" - ja, då är det svårt att inte nämna E-flite Mini Ultra Stick ("MUS").



    Denna har tjänat mig i över 2 års tid och är den kärra genom tiderna som jag flugit mest med - både för att den är så kul som buskärra med redigt med effekt (ca: 500 W/kg) samt att den kan ligga färdigmonterad i bagageutrymmet alltid klar att flyga - även på vintern men då med skidor.
    Visst har man haft kärror som flyger bättre/renare eller kärror som är snyggare men ändå - som helhet är det svårt att slå en "Ugly Stick".. Möjligen saknar jag de "vågiga" rodren och den speciella formen på fenan från originalet - men flygmässigt är den samma roliga kärra som den Phil Kraft skapade 1965.


    M a o - en riktig klassiker !
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. WW2 Kärra?
    Av rc9 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 11:42
  2. Dyr kärra?
    Av jocke1963 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 23:22
  3. Favorit ställe för modellprylar
    Av Curpling i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 01:31
  4. 3D kärra
    Av connyw i forum Elmodeller
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 11:18
  5. HLG kärra
    Av fLa i forum Segel och Hang
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •