Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Above all SU-31 .40 set-up.

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard Above all SU-31 .40 set-up.

    Hej!

    Har köpt en sukhoi SU-31 140 cm Above All.
    Vill ha bra drag och hyffsat låg vikt. Vill kunna göra alla 3d-manövrar med den.

    Skulle gärna bestycka den med en plettenberg. Men jag måste vara lite realistisk. Har tittat lite på AXI 4120/14 med ett jeti 70 reglage som jag tycker verkar prisvärt. Propp 12*8.
    Kan det verka som ett bra motorpaket.

    En annan stor fråga är val av batteri. På fullkontrolls hemsida rekomenderar de ett 5s 4400 mah har jag för mig. Funkar då ett 3700 mah 5s flightpower? Vill kunna ligga på närmare 10 min flygning hyffsat aktiv flygning. Är då det ett bra köp.

    Nått annat rent allmänt man behöver tänka på med lite större elflyg?

    Tack på förhand.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #2

    Standard

    Jag tycker Axin är väl tung, konstruktionen på motorn ger heller inget bra stöd för kassen när man drar stora propar genom 3D manövrar. EN Plettenberg Orbit 25 kostar väll bara ca 4-500kr mer, en Cyclon Power 55 ligger kring samma pris, båda motorerna ligger på 250g klassen, lägre innre resistans, högre effektivitet, högre effekt.

    Axi 4120-14
    320g
    max ström 55A
    resistans 41ohm
    max effekt 900g ca

    Cyclon Power 55
    260g
    Max ström 70/100A
    resistans 0,014ohm
    max effekt 1700w ca

    FlightPower EVO25 3700 funkar klockrent, använder det 5s själv på Power 55 upp till 110A setuper ger då ca 7min, 70A setup och du kan komma upp i 10min beroende på flygstil.

    Tip på andra motorer Kontronik Kora (Pjs har 50% rabbat) Cyclon Premium 52, Hacker/Hyperion outrunner.

  3. #3

    Standard

    PJs har ju (sl)utförsäljning på Actro 24-5/24-6 för 1125:- borde också fungera bra...

    /Jens

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hm, 1690. Kanske är värt 350 spänn extra.

    Får nog bli en sån då. Det här är inte tänkt till att bli ett budgetbygge, då hade det blivit Hobbycity.

    Här kostar den 1690: http://web.telia.com/~u16904036/PLET...%20motorer.htm
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Har nästan bestämt mig för en cyclon power 55 nu till sukhoien.

    Men någon som har lite data på den motorn. Mft har bra pris på jeti 70 advance nu. Men funderar på om det räcker.

    Hittade nu data på den på 3fhobbyservice. 30-60 ampere, 70 advance borde väll då funka perfekt?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  6. #6

    Standard

    Jag har också ett sånt flyg, utan motor. Har en OS Max 46AX, kan en
    sån räcka nån vart? Dom är ju starka och går bra. Vad skall det vara
    för propeller till en SU31? Ska det gå fort eller tvärtom? 12x6?

    EDIT! Ojoj... nu såg jag ju att det var EL-DRIFT det gällde... haha...
    jaja... glöm bort glöm bort... man ska inte göra fler saker samtidgt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hoppas att den här räcker till min.

    En saito 72.
    Tyvärr lite oftopic det med.

    /Lasse

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Är på väg hem från barkaby nu. Köpt grejer så nu är planet komplett och kan med stor sannorlighet premiära till helgen.

    Set-upen blev till sist.
    Motor: above all 4820-14.
    ESC: Jeti spin 66
    Ack: Flightpower evo 25 3700mah 5s

    Skall bli spännande och se hur den här flyger. Imorgon blir det till att börja löda och dra igång motorn
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  9. #9

    Standard

    Skall bli kul att se hur det går för dig. Beställde en likadan kärra i fredags. Kommer att köra kina reglage och motor

    I/O (A) : 2A
    Kv: 610RPM/V
    Max Load: 55A
    Max Efficiency: >86%
    Resistance: 43mohm

    (har liggandes hemma) och 5 cells lipo. De packarna jag har liggandes är på 3700 + 4000 +4300. 20C

    En likadan motor använder jag i en annan 40 konvertering med lyckat resultat.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Så var motorn provkörd, jäklar vilket drag Köpte motorn begagnad så det var lite av en lättnad att den fungerade.

    Nu väntar jag bara på att mitt sidoroderservo skall dimpa ner i brevlådan. Sedan blir det premiärflyg.

    ps. köper en 2.4-radio i veckan. Så slipper jag glitscharna i framtiden... ds.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #11

    Standard

    Dimpt ner ngt servo ännu? Har min kartong hemma nu i allfall. Väntar på lite tillbehör och tid så skall jag också sätta igång.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Suck, inte än

    Premiären får nog vänta tills nästa helg om de inte skickade det idag, men då hade jag nog fått mail om det. Posten tar väll ledigt på midsommarafton?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  13. #13

    Standard Sukhoi SU-31 kastar runt

    Sukhoien beter sig konstigt när man flyger fort och vill göra en snäv looping, den kastar runt och lägger sig på rygg.
    Det jag har kollat är, att alla roder går lika.
    Jag har kollat så det inte är fel på tummen
    Tp är framför vingröret ="Ej 3D"
    Gör man stora loopingar så kastar den ej runt och den flyger bra i övrigt.
    Har ni något tips vad det kan vara som gör att den kastar runt?.
    Klubb: MFK-hudik

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    flytta bak tyngdpunkten så kommer allt lösa sig. du ska kunna lägga kärran upp och ner utan att den sjunker då vet du att tp är rätt.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  15. #15
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    den G-stalar.
    Kolla först å främst att den är invägd i axiell led. Ta tag i proppen och be en kompis hålla ett finger under sido rodret. Väger modellen ned med ena vingspetsen så blya i andra vinspetsen. Vissa modeller är JÄTTE kännsliga med TP i axiel led å andra inte kännsliga alls. Hade en black horse sukhoi som tunnelrollade vid stark G belastning när den inte var invägd i axiell led.

    Blir det inte bättre så kolla anfallsviunkeln på vingarna. Längs HELA vingen. Gör du detta å det fortfarande är problem så beror det troligen på att ena vingen flexar mer än den andra vid hög G-belastning.

    Att flytta bak TP kan hjälpa mot detta. Men det berorinte på att tp är fel utan när du flyttar bak TP behövs mindre roderutslag för att få samma loop hastighet vilket innebär att vingens anfallsvinkel mot luften minskar vilket innebär att den är mindre kännslig för om vingen flexar olika mycket på olika sidor. Men även att G belastningen minskar en aning för samma loop hastighet om man säge så.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  16. #16

    Standard

    Tackar ska testa detta omgående i helgen
    Klubb: MFK-hudik

  17. #17

    Standard

    Hej nu var det testat
    Har ändrat TP och den är invägd i axiell led
    Och resultatet är oförändrat, den kastar runt om man är för snabb på höjden alltid åt höger.
    Den kastar runt med 0% trottel
    Kastar runt i ryggläge.
    Vingarna ser ut att vara rak och de är lika styva.

    Har ni något förslag hur man får bort detta fenomen.
    Den är så gott som o flygbar eller som man säger "det är spännande"
    Klubb: MFK-hudik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •