Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Söndriga mottagare!

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Eslövs modellflygklubb

    Standard

    Håller med Thomas om MZK. Har tre stycken och provat dom i 2 år.
    Har ALDIG haft en enda "hicka".
    Köpte en 8 kannals BLUE....... på airmedia men den åkte under hammaren. Total kontaktblackout efter 48 meter. MZK:n 112 meter.

  2. #22

    Standard

    Köpte en Blue arrow R3P6-H/T V3 mottagare från aiR/Cpro i vintras, vilket skit! iof var den billig så det var väl att räkna med. Om det var en närliggande frekvens i omgivningen så kunde man räkna med fruktansvärda störningar, skräp skräp åter skräp!! Det lönar sig verkligen att lägga nåra hundringar extra så man får riktiga grejer!


    /Micke

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kolla innan du köper mot http://www.webx.dk/rc/RX-measurement...let-listen.htm, här finns mätningar av tre viktiga parametrar för mottagare
    • Känsligheten som avgör räckvidd. Bör vara högst 1uV.

    • Störkänsligheten mot rippel på matningspänningen, som man får från elmotorer och digitala servo och elektroniska tändsystem, Bör tåla minst 100 mV

    • Störkänslighet mot grannkanaler (100 kHz bort)


    Jag byter mina skräpmottagare mot Multiplex Synt & Hitec Electron.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Man skall nog inte läsa den danska testen som att den är den högsta sanningen.
    Trots allt finns det flera mottagare där som mätt dåligt men som fungerar bra i praktiken. Troligen är verkligheten lite mera komplicerad än några få mätvärden.
    Att gå på rekommendationer från personer man känner samt att försöka hålla sig till "kända märken" är nog en bra utgångspunkt. Sen är nog installationen i kärran också en faktor att ta i beaktande.
    Själv har jag flugit med en mängd olika mottagare till min FF-9:a och utomhus är det väl egentligen bara 2 mottagare som jag bannlyst i kärrorna - det är en liten GWS 6:a och Hitec Feather. Döm dock inte alla GWS-mottagare för jag har flygit mycket med den ännu mindre 4:an inomhus utan bekymmer. Men har man en lite "större" elkärra (> 1 kg eller nåt sånt) så brukar gamla "hederliga" standardmottagare från Futaba/Jr m fl etablerade märken fungera utmärkt. Småmottagare har jag som sagt många men mina Schulze har fungerat helt fläckfritt och det får jag nog också säga om de Jeti-mottagare jag har - allt från den lilla 4:an till 7 (8?) kanalers. Inomhus får man dock räkna med lite småstörningar ibland men det tycks vara både beroende på själva lokalen och på att vissa sändare förefaller vara rena störsändarna..
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. 2,4 mottagare
    Av gamlingen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 07:51
  2. Mottagare!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 17:28
  3. PCM och PPM mottagare
    Av Wulfman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 12:15
  4. Vad ska jag ha för mottagare?
    Av Zekee i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •