Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: LiPo i starter!

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard LiPo i starter!

    Hej!

    Har börjat bli lite trött på de långa kablarna mellan powerpanelen och startern, samt att jag behöver lite fler volt för att den skall orka runt större motorer. Har funderat på att köra LiPo i startern. Kan det vara nått?

    Ett 5s batteri ligger på 18.5 volt, men betydligt högre fulladdad. Så jag är rädd att ett 5s skulle sabba startern. Ett 4s kanske funkar bättre då?

    Någon som har erfarenheter av detta?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Och skulle nån annan batterityp passa bättre annars? Funderar på Nimh och Nicd. Men hittar bara Nimh i 4.8 volt och 9.6 volt. Finns det inget större.

    Nicd verkar också vara ganska så tomt.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kör du inte alltför stora motorer så bör ett 3S-LiPo fungera väl. Då har du med ett bra batteri ca: 10,5 V belastat med relativt hög ström - kanske t o m högre spänning.
    Jag har en kompis som körde en 3S2200 (vill jag minnas - inte helt säker) fasttejpad på sin elstarter som han använde till sin .50-heli - inga problem alls ! Drog igång den rovan rappt !
    Vore jag du skulle jag alltså först testa ett 3S LiPo - då ligger du i vart fall på säkra sidan spänningsmässigt.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Tjenare!

    Har två above all 2200 2S till min starter och jag har haft det i ett halv år och batteriena har inte gett upp än [/url]

  5. #5
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Sladdlös borrmaskin/skruvdragare funkar bättre än starter, oftast går det att ställa dragkraften så att man inte drar sönder mindre motorer.
    Mvh Mikael.D
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Tack för svaren, det var fler än jag räknat med

    Jag har 12 volts blybatteri och det motsvarar väll 3s ganska bra. Men jag vill gärna ha mer än 11.1. För att kunna starta motorer upp mot 1.20.

    Här har jag tänkt ha kinabatteri. 5000 mah 4s då 4s verkar funka ganska bra i det här fallet. Dock så är det batteriet jag kollat på bara 15-20c vilket bara blir 75-100 amp. Tveksamt om det räcker. Får kolla vidare.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    100 A ger överslagsmässigt ca: 1000 W - alltså nästan 1,5 hk i inmatad effekt. Klarar du av att hålla emot en startmotor med den effekten ?
    Jag vet inte men det känns en aning tveksamt om du verkligen behöver mera...
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Under två års tid har jag använt sladdlös starter. Startern har två utväxlade motorer och jag har 2 st 6 cells 3000 mAh NiMh-batterier (7,2 V av den typ som sitter i RC-bilar).

    Jag startar min OS FS-120 Surpass III och min Super Tigre G2300 (1.41 kubiktum eller 23cc) utan problem.
    På vintern i minusgrader kan det bli litet dåligt med kraft om ackarna blir riktigt kalla, annars är startern praktisk och bra.

    LÄNK

    2 st batterier passar direkt i startern

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till en vanlig oväxlad starter typ Sullivan så skulle jag köra med 4st Lipo. 14-15V.
    3Lipo ger ju bra 11,1v och det är ju sämre en de 12V som en blyacc ger.
    Sedan kan man väl även gå ännu högre upp mot en 18-20V. det klarar säkert elstarten av.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Så de fixar 5s? Fick just en snilleblixt. Har köpt en above all sukhoi 140cm.

    Till den har jag tänkt köra 5s 3700mah. Då kan jag köra samma ack på både planen och startern . Då slår jag planen i verket till sommaren
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. FPV E-starter
    Av bjornez i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 18:23
  2. E-starter
    Av connyw i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 01:49
  3. FPV med E-starter
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 22:36
  4. gws e-starter
    Av alex.e i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 00:19
  5. Var får man tag i E-Starter?
    Av Poteta i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •