Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: En lite annorlunda fråga om borstlösa motorer

  1. #1

    Standard En lite annorlunda fråga om borstlösa motorer

    Tjenare alla RC-fantaster.
    Markus heter jag och har under väldigt lång tid sneglat på RC-hobbyn och framförallt teknologin inom RC.

    Jag utövar en hobby; Airsoft (Likt paintball fast med lite mer inlevelse och upplevelse).
    Inom Airsoft står utvecklingen, av energieffektiva drivsystem, i stort sett still!

    För något år sedan introducerades Lipo-batterier till hobbyn och kort där efter DEAN (t-kontakt), detta var ju som dag och natt i jämförelse med Ni-Mh/Cd och liten Tamiya-kontakt.

    Det jag funderat över och även läst och sökt febrilt efter i många månader, utan att bli klokare, är om en borstlös motor /kontroller går att tillämpa i våran typ av användning: Väldigt snabb start (vridmoment och varvtal direkt) och väldigt snabbt stopp (för att förhindra att oönskade cykler sker efter att avtryckare släppts).

    Med andra ord: Full gas till tvärnit, tvärniten kommer inte ha något motstånd alls bortsett från motorns egna axel/kugg medans Full gas kommer att kunna ha en hel del last.
    Starkaste / snabbaste motorn som idag finns till våran hobby är har specifikationen 34000rpm @ 9.6v samt vridmoment på 3.2kg / Cm (0.31Nm).

    Om denna tråd inte alls passar i denna forumsdel så ber jag innerligt om ursäkt, är inte vidare van med forum.

    Om någon kan peka mig åt "rätt håll" eller komma med synpunkter eller åsikter skulle jag bli väldigt glad!

    Tack för mig

    // Markus.

  2. #2

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Låter som att du är på jakt efter en stegmotor, med tillhörande styrelektronik. Och då finns det nog bättre forum. (I och för sig så är kunskapet på detta forum oändlig...)

    // Fredrik Wergeland

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ska börja med att säga att du skall vara försiktig med snack om airsoft och paintball, har själv tävlat paintball i div1 och
    anser att den upplevelsen är 100ggr större än airsoft som jag även det testat på. olika beroende på vem man pratar med helt enkelt.

    Jag skulle gissa på att motorns tvärnit istället gör så att du får en strömspik i reglaget, effekten måste ta vägen någonstans och den bränns med största sannolighet där.

    För att komma upp i 34000 rpm på 9,6 volt behöver du iallafall en borstlös motor på ungefär 3540kv men är tveksam om det är en bra lösning.

    Ett servo eller en stegmotor är nog mer rätt för detta som sagts tidigare.
    men det är allt en del pill innan man får till en bra sådan lösning imo
    en bra lösning
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Sådana motorer kan du hitta överallt med borstlös kontroll. Vad du är ute efter är en inrunner med liten massa för snabba stopp, dessa varvar lätt 60000 rpm, sök inrunner på nätet eller kolla runt på olika hobbybutiker så skall du nog hitta vad du söker.

    Som kontroller kan du använda dig av en servo tester kopplat till ett fartreglage eller controller(ESC) som driver motorn.

    Sedan är det upp till dig att installera det i ditt softairgun vapen.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    simonarvestrand: Angående känslan: självklart upp till var och en, dumt påstående av mig! Ber om ursäkt för det!
    Sedan är 9.6v inget som såklart måste hållas. I dagens läge använder jag 11.1v li-pol batteri på 20c och 2400mAh.

    Kikade nu även på stegmotorer då jag såg att det nämndes, dessa verkar inte ha allt för högt moment, frågan är då om de orkar driva hela växellådan.

    Motorerna bör heller inte ha större diameter än 20mm utvändigt. Att montera i saker är, för mig, det minsta problemet. Vad som skall monteras i är den stora frågan.

    MVH// Markus

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nu ska jag inte säga att du inte lyckas men att hitta en som är så liten med rejält med kraft kan vara svårt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Om det är stort motstånd direkt när motorn startar så finns risken att motorn börjar ''hacka'' istället för att börja snurra skulle tro att du behöver ett fartreglage med sensor och eftersom det ska tvärnitta och tåld en del A så jag tror att ett reglage ifrån en rc bil är vad du behöver
    Dom jag har tål 500A i stötarna och kan tvärbromsa med rätt inställingar. Ända problemet är att dom är för max 2s (7,4v)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kruxet vad jag ser är väl att motorn sitter i handtaget på AS gevären.. och oftast av någon smal variant. Åtminstone för Ver2 boxar, nog samma på Ver1 och 3 också.. Ovalt formad motor, typ som Kyosho hade förr till några av sina flyg/helisar. En vanlig motor som används inom rc har oftast en rund kanna..
    Undrar dock inte om jag läst någonstans om just borstlösa motorer i något forum?. Kolla Airsoftsverige. =)
    Annars är vi tyvärr tvungna att köra våra borstade motorer, men med Lipo och högvarv för att få upp r.o.f

    //Ken1 (fd paintball lirare och Airsoftnörd : )

  9. #9

    Standard

    Stämmer det att motorn sitter i handtaget, formen på motorn gör väl ingen betydelse? Så länge motorn inte är större än 20mm i diameter så får det plats =)
    Någon som vet vart man kan leta efter motorer (google ger mig inte jättemycket då jag inte vet vad "std" måtten på borstlösa motorer är) med en största diameter på 20mm och max-längd på 70mm?

    Annars får jag fortsätta gräva!

    MVH // Markus

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Du har så rätt Toerman, går ju alltid slänga in "mindre" motorer i handtaget


    Hittade lite infon här: http://www.airsoftforum.com/board/lo...p/t211697.html

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: En lite annorlunda fråga om borstlösa motorer

    På hobbyking.com finns det mängder med inrunners med 20mm diameter och lämplig kv för 3s lipo. Det plus ett fartreglage med broms blir så billigt att du inte behöver få ångest om det inte skulle funka :-)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: En lite annorlunda fråga om borstlösa motorer

    Tänk också på kylningen, motorn blir väldigt varm speciellt instängd

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med tanke på värmeproblemen som Simon nämner så borde man nog ha en motor med inbyggd kylfläkt - vill minnas att jag sett en och annan sådan.
    //Roger

Liknande ämnen

  1. Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek
    Av Deep Purple i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 04:55
  2. Tester av borstlösa motorer
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 18:42
  3. Behöver lite fakta angående motorer
    Av Peppsen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 18:53
  4. Cessna med borstlösa motorer
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 16:50
  5. En lite annorlunda "jetmodellfilm" !
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •