Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Greatplanes Slinger problem

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard Greatplanes Slinger problem

    Halloj!

    Min kompis köpte för ett par dagar sedan ett nytt flyg efter att han knäckte kroppen på sin GWS Zero. Det blev en Greatplanes Slinger denna gång för de verkar vara otroligt hållbara (vilket den också verkar vara efter alla misslyckade flygförsök som den klarat sig igenom utan minsta skråma!).
    Idag var det premiärflygning för den och jag fick äran att provflyga den första gången. Men det blev inte som vi hade tänkt oss...Fullgas i och roderutslaget färdigt lite uppåt för att få den att ta höjd. Men istället dök den tvärt neråt och slutade med nosen rakt i marken (inget sönder som tur var...). Jahapp, undersökte saken och hittade inga synliga fel och servona gick åt rätt håll med, flyttade acken lite bakåt för att försöka på nytt och startade med halvgas, men med samma resultat. Tog upp planet och flyttade den ytterligare bakåt, satte trimmern i botten för att få den att stiga redan i neutralläge och provade på nytt. Men igen en gång hände samma sak! Den går rakt fram så länge man leker med höjdrodret av o an men så fort det går till neutralläge dyker den ner som om marken vore en stor magnet!

    Provade ytterligare ett par gånger med samma resultat som tidigare. Tröttnade till slut och packade ner flyget och gick hem.

    Det sitter i orginal borstmotorn och ett 1300mAh 2s LiPo. Nu är våra idéer slut så hjälp & tips mottages tacksamt!

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hur är neutralläget på dina roder?

    Flygande vingar är lite speciella, normalt är att man lägger en linjal på undersidan av vingen och undersidan av rodren, vingprofilen har lite grann av en "ankstjärt" och meningen är att rodren ska utgöra en förlängning av vingprofilen, då har du ett bra utgångsläge.

    Första gången man gör det här tycker man inte att det riktigt klokt ut :-)
    Men om du sätter neutralläget som på ett vanligt flygplan så händer exakt det du beskrev.

    Det står precis hur du ska göra på sidan 8 i bygganvisningen till Slingern, så prova att justera upp rodren och försök igen, lycka till!
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det låter kanske löjligt men har du rätt mixprogram inställt ? Och inte minst - går rodren verkligen åt rätt håll. Ja, jag såg att du kollat men det hade jag också gjort - åtskilliga gånger - på en V-stjärtad seglare men lik förb...at så hade man uppenbarligen kola i det lilla man har att tänka med så "rätt" var absolut....fel den gången. Nu var det inte en Vinge visserligen och det var precis som jag betraktade bakpartiet på min seglare - och DET blev helt åt skogen. Men lyckligtvis så gick det upp ett ljus efter några misslyckade starter..
    Är allt OK i detta avseende så kan det rimligen inte vara annat än det Mr J tipsade om. Håll dock TP rätt för t ex en baktung vinge kan bli rätt lömsk.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Kompisen kör med en enklare 4-kanals FM radio, och med en skild mixer avsedd för just Slinger (Länk) mellan servona & mottagaren. Och den har då inga inställningsmöjligheter. Bara koppla å kör. Och nej rodren går nog verkligen åt rätt håll (har lärt mej att trippelkolla allt efter den första flygturen med Formosan där lutningen gick åt fel håll... ops: ). Drar jag mer på höjdrodret stiger den nog uppåt men så fort jag släpper höjdrodret dyker den ner så fort den kan. Så jag gissar nog mer på det Mr. J skriver att det är TP som är fel. Ska ta å kolla manualen eller be honom kolla eftersom jag inte själv sitter med den här framför mej .



    Tack för hjälpen! Återkommer när vi provat den.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av GreatPlanes P-6E HAWK dubbeldäckare??
    Av Rc-flygare i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:36
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 20:31
  3. GreatPlanes GeeBee
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 12:08
  4. Greatplanes snygga Christian Eagle i skala 1:3
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 21:51
  5. Greatplanes Lancair
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •