Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Att bränna motor och reglage

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Att bränna motor och reglage

    Jag funderade lite över det här med att överbelasta komponenterna i en set-up. Skall köpa en Watts-up tänkte jag, men tills dess har jag en fråga. Efter ett flygpass så är min motor knappt ljummen, fartreglget likaså. Fickljummet var en bra liknelse jag kom på! Då torde inte grejerna vara överbelastade, eller? Kan det vara så att man sakta "bränner" motor och reglage, såsom man kan paja acken med lagom för hög belastning upprepade gånger?

    Vidare, är Watts-upen bra? Erfarenheter?

    Avslutningsvis en sak jag inte förstår, om acken kan belastas/lämna 10A, reglaget max 10A och motorn max 10A hur tusan kan man bränna upp rubbet? Om jag slänger på en jättepropp, borde inte flyget bara dimpa i backen för att det inte finns kraft nog att snurra proppen fort nog? Vad är boven i dramat, elläran?

    Hoppas på svar för fråga 1 o 2, tacksam för förklaring av fråga 3

    /Jesper

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Watts-up liksom många andra motsvarande mätare är helt OK - inte tu tal om det.
    Men om jag skall rekommendera EN mätare så är det en tångamperemeter (för likström) - även om den inte är lika exakt och inte kan mäta ström och spänning samtidigt så är den så enkel att använda att du kommer att använda den oftare. Tångamperemetern är även en vanlig digital voltmeter så du kan givetvis mäta spänningen också men dock inte via tången utan via vanliga "mätpinnar".
    Så till din andra fråga:
    Du har tyvärr formulerat dig en aning olyckligt.
    De maxvärden du uppgett är maximal belastning för resp enhet - och det har inte så mycket att göra med hur mycket som man faktiskt kan "tvinga igenom" utrustningen.
    En ack som t ex är specad 1000mAh/20--30C anses klara 20*1000=20.000 mA = 20 A kontinuerligt. Nu är det inte riktigt sant men den skall i vart fall klara 20 A under längre tid än 10 sekunder.. Dock - det är absolut inget som hindrar att DU - genom att t ex välja en alltför stor propeller - kan komma att dra ur 30-40 A ur acken - och det är inte nyttigt. Konsekvenserna inser du nog raskt.
    På samma sätt fungerar även reglaget. Tillverkaren säger att det klarar 10 A - det innebär att DU inte skall mata in mera än 10 A i reglaget. Sätter du t ex återigen på en för stor propeller så kanske du plötsligt belastar reglaget med 15 el 20 A - och det tål det inte så då är risken uppenbar att det är "gonatt".
    Slutligen - samma sak gäller motorn. Tillverkaren säger kanske max 10 A/10 sekunder. Men det är DU som måste tillse att detta krav är uppfyllt. Även här kan t ex byte till en alltför stor propeller få den effekten att du kraftigt överbelastar din motor - kanske till 20 A och då brukar det snabbt bli varmt och då är motorkvadden nära...och på köpet kan det också hända att reglaget ger upp och har du maximal otur kan sen acken - som 3:e länk i kedjan - bli överbelastad och i värsta fall börja brinna. Inte så vanligt men heller inte helt främmande.
    Så - den gamla devisen "Att mäta är att veta" är något som i allra högsta grad gäller inom elflyget. Är du el-nybörjare så är du välkommen att läsa min lilla "elflygskola för nybörjare" på min hemsida - länken till hemsidan ser du nedan.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Om jag ger fullgas så säger reglaget till motorn att snurra på låt säga 1200/v, då proppen är för stor kräver allltså motorn massa kräm som det stackars batteriet gör allt för att leverera. Då borde det vara fartreglaget som tvingar acken att lämna för hög effekt och i slutändan alltså tar livet av sig själv o kanske även motorn?

    Kan det vara svaret på min fråga? Då borde alltså reglaget vara boven.(om man bortser från mig själv som satte på en stor propp ).

    Finns det reglage som har skydd mot överbelastning, det borde det väl?

  4. #4

    Standard

    Finns reglage som skyddar mot överhettning.. vilket en överbelastning ger..
    altså skydd mot det

    ska säga att om du överbelastar ett lipo kan du få en rolig explosion och ett plan mindre..
    oroa dig inte för mycket.. köp bra saker och köp rätt så ska det inte vara någon fara..

    iaf inte förens du börjar leta efter max effekt.. '

    jar brukar alltid tänka så att står det att motorn max ska dra 15amp så köper
    jag hellre ett 25-30amp reglage än ett 15amp reglage..
    detdär med hur mycket saker o ting pallar och hur de mätt vet man inget om.. det är som HP i bilar.. beroende på vilken solgud man tror på så får man många olika siffror

    viktigast är att köpa rätt propeller.. likt drevningen är viktig på en R/C bil.. drevning.. och något pajar förr eller senare.. för stor prop.. reglaget överhettas.. för liten.. motorn överhettas..
    grovt förenklat. motorn kommer också överhettas med förstor prop.

    och vill säga att risken med om du överhettar motorn är att den kan kortslutas.. och då kan fartisen säga adjö.. och fortsätter allt korta sig så säger tillslut batteriet adjö.. och då planet

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jeppe,
    Svaren har du i mitt första svar.
    Och det är knappast på delgas du har problemet - det kommer när du kör på den övre halvan och givetvis allra mest i fullgasläget. Och nån annan än du själv - via propellervalet kontra ack/reglage/motor - är det inte som har gjort fel. HeatFires resonemang är också helt riktigt - man vet inte hur tillverkaren mätt och med vilka marginaler han angett specen. Min erfarenhet är t ex att Jeti-reglagen tål bra mycket mera än dom specats för - men det gäller definitivt inte alla andra tillverkares reglage.
    Så har du inga uppenbara viktproblem på kärran kan du alltid överdimensionera reglaget. Sen skall du ALLTID mäta max strömförbrukning "statiskt" innan första flygningen med en kärra. För långsamgående kärror kan du räkna med att förbrukningen i luften med stor sannolikhet är något mindre än den statiska på marken men för snabbgående kärror kan det mycket väl vara tvärtom - motorn kan alltså varva ur mera i luften och därmed kan den också förbruka mera effekt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Ett vanligt misstag som många gör är att de tycker motorn bara är fisljummen efter flygning, är det en outrunner så kan det vara 30-50% varmare i kärnan än den roterande kassen som kyler sig självt. Samma gäller reglage och ackar, reglagen svalnar DIREKT när du stängt av motorn, lagom tills du landat och gått fram till modellen kan det kännas svalt, lipo paket har oftast flera lager tejp/ krympslang runt sig, man bör komma åt ena cellens hölje, gärna i mitten för att få en uppfattning av hur varmt det egentligen är. Olika motorer/ ackar/ reglage klarar olika temp, vissa motorer klarar utan problem 150grader, andra har svårt vid 60grader, många tänker inte heller på att lite dyrare motorer har starkare magneter, ju starkare magneten är destå värmekännsligare är den, dessa motorer är dock oftast effektivare och blir inte varma lika lätt.

    Wattsup är ett mycket bra redskap- rekomenderas.

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Faktum är att för mindre pengar än för en tångamperemätare eller en Watts-up får man Eagle Trees E-logger som kan kompletteras till att i stort sett mäta allt. Ström, Spänning, Watt, förbrukning, fart, höjd, vad radion och servona drar, och koppla in en GPS för att logga flygningen. Dessutom finns grejorna ombord och "spelar in" hela flygningen i realtid. E-Loggern är min absoluta favorit. Klarar upp till 70 volt och 0 - 100 AMP, en version klarar upp till 150 Amp.



    http://www.eagletreesystems.com/MicroPower/micro.htm

    Vare sig man flyger el, metanol eller bensin har man nytta av en E-logger. För metanol/bensinflygarna ser de (med Servo Current Loggern) får du svar på hur mycket som dragits ur mottagaracken, men även hur lågt spänningen i mottagaracken sjunkit under belastning och du ser också hur mycket servona drar under flygningen. Kopplas med USB-kabel till datorn/laptop där man kan läsa av och lagra alla värden - eller köp till LCD-skärmen så att du kan se vad som hänt ute på fältet.

    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=689

    Mvh
    Ove

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En fullt fungerande tångamperemeter finns på Biltema för lite över 400 kr vill jag minnas.
    Fördelen med den är att det spelar ingen roll vilket kontaktsystem man har - bara att "klämma till" över ena ledaren.
    Sen är både Watts-Up och E-logger utmärkta verktyg men E-loggern kräver en del kompletteringar innan den fungerar på t ex fältet för att snabbt se vad ett propellerbyte innebar för förändring av strömförbrukningen.
    Jag har flugit rätt mycket el och har olika mätare för att mäta med men tången är den jag använder särklassigt mest - bara sagt som ett tips.
    Sen är det upp till var och en vad ens personliga preferenser är.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Funkar det att bränna på 2 c i detta batteri
    Av Wulfman i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 14:19
  2. Räcker mitt reglage till min motor?
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 23:10
  3. Hur stort reglage?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 23:37
  4. Propeller samt motor/reglage till Cessna 182 1620mm spv???
    Av Snickarjävel´n i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •