Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: A123 - laddnings fråga.

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    48
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard A123 - laddnings fråga.

    Hej!

    Funderar på att prova några A123 men har ingen laddare som har laddprogram för dessa.

    Kan man använda PB programet istället?

    2 A123 med blyladdare på 6V, slutspänning 7,2V
    4 A123 med blyladdare på 12V, slutspänning 14,4V

    Någon som vet innan man beställer celler?


    MVH

    Mikael

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    83
    Jobb
    Data
    Klubb
    BusyBee Bålsta

    Standard

    Jag tror inte på Pb programet, kanske går men inget jag skulle göra



    Däremot skulle du kunna ladda ett 6s A123 som ett 5s Lipo (0,1 volt överspänning, ingen fara), eller 7s A123 som ett 6s Lipo (perfekt matchning)
    Nu:
    Align T-REX 600 Nitro Pro och en DX7

    Förr:
    Align T-REX 500, Align T-REX 450X, Align T-REX 600N, Ikarus Piccolo, JR Airskipper 50, JR Ergo 230 Gasser, JR Ergo 30ss, JR Venture 90, Lama V3, Mikado Logo 10, Mikado Logo 14, Mikado Logo 20, Modelsport Hornet, Protec Zoom 450

  3. #3

    Standard

    A123 är inte känsliga när det gäller laddning (eller urladdning). Nu vet jag inte vad blyprogrammet innebär. Men om det levererar något sånär korrekt utspänning (inte kritiskt) och ström (inte kritiskt, så mycket som möjligt så att det går fort kan dock vara att föredra) ) så är det bara att tuta och köra.

    Jag har skrivit en del om A123 i andra forumet:

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Min IMAX B6 stödjer LiFe och den laddare som finns på RC-Flight stödjer med LiFe vad jag vet. Dock med max 5 ampere.

    /Martin

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Min IMAX B6 stödjer LiFe och den laddare som finns på RC-Flight stödjer med LiFe vad jag vet. Dock med max 5 ampere.

    /Martin
    ...och max 50 W laddeffekt är värt att tillägga...M a o ingen direkt snabbladdare för 4-5 A123-celler. Med 4 celler så bör laddströmmen landa på ca: 3 A med den laddaren. Men fungerar gör det absolut. Om A123 o likn blir mera poppis så borde det innebära slutet för alla dessa 50 W-laddare.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Ladda med bilbatteri

    Hej

    Jag kör med 3 st A 123 i serie i ett paket och sen två paket parallellt. Laddar direkt med bilbatteriet med endast en wattmeter imellan. Strömstyrkan är i början av laddningen 33 A och efter ca 6 - 7 min är den nere i 4 A. Då är samtidigt spänningen uppe på ca 12 V och mAh uppe i strax under accarnas kapacitet som i detta fallet blir 2 x 2300 mAh, dvs 4600 mAh. Laddningen är då klar.

    Jag flyger sen 14 - 15 min, landar och taxar in i depån eftersom den maximala tiden är ca 17 min. Laddar sen igen på bilens batteri under 6 - 7 min, med accarna kvar i modellen. Accarna blir inte särskilt varma varken vid urladdningen eller uppladdningen så man behöver inte vänta på att de skall svalna. Vingen sitter ju dessutom kvar om man har en lucka till kablarna.

    Ingen laddare, ingen balanserare, ingen risk för förstörd eller exploderad acce, bara ladda, flyga, ladda, flyga
    Bara planet, sändaren och laddkabeln med wattmetern behöver tas med till fältet - ingen fältlåda med rengöringsgrejor, starter, MC-batteri, soppadunk mm, mm.

    MVH
    Peder Fyhr
    Lund
    flyger i mfk Viking
    Löddeköpinge

  7. #7

    Standard

    alla A123 paket jag har sett har balanseringskontakt.
    Är den helt onödig, eller finns den där av en anledning? :roll:

  8. #8

    Standard

    Just balansering av A123 ackar har diskuterats en hel del. Som tur är har det testats en del i ämnet också. A123 ackar behöver inte som lipo ackar balanseras för att inte smälla i luften utan för att man skall få ut maximal kapacitet. Från egen erfarenhet samt vad jag också fått bekräftat genom en hel del trådläsande så vill akcarna gärna hamna en del i obalans i början och jag balanserar de första gångerna samt några ggr till. Sedan verkar dom hålla sig i balans runt 20 cykler innan de behöver en liten duvning.
    Man kan också istället för att balansera med kontakter ladda med en viss (3.8-4.0v) överspänning för att få dom balanserade. Uppenbarligen tar dom inte skada av detta heller.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  9. #9

    Standard

    ok, då har jag lärt mig nått nytt Jag har spanat lite på ett A123 paket med tillhörande laddare, men har inte hittat hur stora cellerna är.
    Tror jag läste nånstans att de är lite tjockare än sub-c. Stämmer det??

  10. #10

    Standard

    26 cm i diameter ungefär. Full spec här:
    http://www.a123racing.com/SpecSheets...0-RCDevKit.pdf

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  11. #11

    Standard

    Synd att de är lite för tjocka, annars hade de suttit som en smäck i min traxxas...(max 45mm bredd) mina liposar till STAMPEDE:n har fått så många smällar nu, så de är lite skrynkliga här o där, men funkar än.
    Men det hade känts lite säkrare med A123 celler till den (ibland)våldsamma körstilen .
    Har suttit och spanat lite mer på detta: http://cgi.ebay.com/A123-9-9V-2300-L...QQcmdZViewItem

    Snart slinter jag kanske på "köp nu" knappen...

  12. #12

    Standard

    Intressant länk :-)

    Lite för lite data på "laddaren" bara. Skulle vilja veta hur många W den kan lämmna. Kör med billiga laptop adapters som levererar runt 150-200W. Funkar iofs bra det också..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank
    Intressant länk :-)

    Lite för lite data på "laddaren" bara. Skulle vilja veta hur många W den kan lämmna. Kör med billiga laptop adapters som levererar runt 150-200W. Funkar iofs bra det också..

    /Håkan
    satt själv och funderade på det. Kan det funka med en "gammaldags" bilbatteriladdare som nät agg. ???
    Tror förresten att det kan funka med 9,9 volt packen till min traxxas iaf om man lägger den med två celler upp, en ned.

    EDIT: hittade lite om laddaren:
    Product Specs:
    Power Supply: 10-15V DC
    Charge Cells: 1-3 (Hypersonic™ Packs Only)
    Cell Balancing: Yes
    Pole Reversal Protection: Yes
    Charging Power: Max. 108W
    Charging Current: Max. 10A
    Charging Voltage: 3.5-10.5V
    Status Indicators: LED
    Fuse: 15A Auto Style Spade Fuse, Input & output
    Dimensions (W x H x D): 126 x 46 x 82 mm

  14. #14

    Standard

    Synd att den bara var för tre celler.

    Ang batteriladdare som nätagg. Du menar för att försörja en laddare? Ser inget problem i det. Borde funka utmärkt.

    Ett förtydligande ang. min laddningsteknik av dessa celler. Jag använder alltså laptopadaptrarna som laddaggregat. Finns ju mobila laptopadaptrar som man kan använda på fältet också. Dessutom, kör man tre celler så kan man ladda direkt från bilbatteriet via en lagom snutt kabel som begränsar strömmen en aning. Finns mer skrivet om det och min laddteknik i det andra forumet:

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    Eftersom den tråden är rätt så lång så tror jag det är enklast om du börjar nerifrån så att säga.

    Om du inte faller för just de cellerna på ebay så kan du ju skräddarsy din egen konfigarutaion så att de får plats i din kärra, eller löda själv. Jag beställde mina första celler skrädarsytt och färdiglött för 145:- st. av en kille i RC heliforumet.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. Bästa A123-ackarna?
    Av CAD:ar'n i forum Allmänt och Tips
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 12:53
  2. Elkonverterad QB-15 med A123 celler i accen
    Av Fyhren i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 14:52
  3. Laddnings problem
    Av PW i forum Batterier och Laddare
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 12:38
  4. A123 for dummies
    Av T5 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 11:52
  5. Lipo laddnings fråga
    Av MagnusStrömqvist i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •