Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: ASP 61R håller på att gro till liv

  1. #1
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard ASP 61R håller på att gro till liv

    Då jag inhandlade denna gamla sura Kines till en ringa summa och nu inte vet vad jag ska sätta den i för kärra så offrar jag den åt trimmgudarna.

    Ska göra ett desperat försök för att se hur mkt man kan plocka ur en modell-4-taktare, om man nu går samma väg med dessa småttingar som man brukar göra med storebröderna som tar oss till och från jobbet eller vad vi nu använder våra bilar till

    Första etappen blir insuget... Alla böjar orsakar turbulens och virvlar.. detta bromsar flödet rejält... så detta vart resultatet...



    Detta är 61'ans orginalförgasare med 5.95mm genomlopp... för enkelhetens skull borrades insugsröret med ett vanligt 6mm standardborr varefter det våtslipades med 240-korn för att få en lätt matt yta invändigt.

    Insugsröret är även matchportat mot toppen och packningen för absålut bästa flöde.. Förgasaren monterades med presspassning och lite cylinderlås för säkerhets skull.
    Mvh Palleman

  2. #2

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det låter intressant Palleman. Det finns nog ganska mycket mer effekt att hämta i de små liven, bara man ger sig tid och framför allt, att man vet vad man gör. Effektuttaget är ju ganska så moderat. Och det beror nog framför allt på att även det stora antalet okunniga modellflygare ska klara av sina motorer. Jag trimmade själv en gammal OS FS 60 för många år sedan med gott resultat. Den flyger fortfarande, trettio år senare, i en Fokker D7 på Ripa och ägaren, Åke, lär vara helnöjd med den. Så fortsätt med din trimmning och glöm inte att rapportera på siten hur det går. Det ska bli skoj att se hur mycket du kan ta ut ur kinesen innan den ger upp !
    Kay krut

  3. #3
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Vi som deltog den 19 april på RCFF:s Motorworkshop fick sig många bra tips till livs. Bl.a. när man talar om insugskanalen är det viktigt att bibehålla en jämn area. När insugsventilen och insugskanalen tillverkas fräser man upp ett ovalt hål i cylindertoppen. Detta fyllde Jan Lööf (vår motorexpert) igen med Epoxi så att insugningsrörets diameter var konstant från insugningsröret in i cylindertoppen. Alla kanter vid insugningsventilen och utblåsventilen jämnades till med en Dremel. Var försiktig! Ett enda litet märke i ventilsätet och toppen är förstörd. Framför allt ska man plugga igen anslutningen av vevhusventillationen i insugningsröret. Där bildas turbulens och störningar som försämrar gången på tomgång. (Vevhuskompressionen puffar och suger luft i takt med kolvens rörelse upp och ner). Anslut ventillationen FÖRE förgasaren istället. Längden på insugningsröret är också kritiskt. Insugningsventilen öppnar ca 71 - 75 grader FÖRE kolven är i toppläge. Det innebär att det trycks ut gas/luft i insugningsröret. När kolven passerat övre dödläget sugs bränsleblandningen in i cylindern. Insugningsrörets längd är mer och mer kritiskt ju lägre tomgång man har. På höga varv är det inte lika kritiskt. Så får du problem med tomgången - försök förlänga insugningsröret. Men helt klart en mycket bra idé att ha ett rakt insugningsrör. Ser med spänning fram emot resultatet.

    Jan Lööf sa att det egentligen var möjligt att trimma en modellmotor mer än en större motor då den lilla motorn har kortare vägar att "andas". En modern tvåtakts 250 kubiks tävlingsmotor lämnar idag 115 hk. Det innebär att det teoretiskt ska vara möjligt att få ut 11,5 hk ur en 25 kubiks modellmotor... Fast då får vi börja räkna på hållfasthet och material...

    Visst är det intressant! Ny motorworkshop planeras till Ripalägret...

    Mvh
    Ove

  4. #4
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Varför inte köpa en YS direkt, då behöver man ju inte trimma
    //Tobbe

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Varför inte köpa en YS direkt, då behöver man ju inte trimma
    ingen sport i det ju

    kul att trimma.. måste försöka mig på lite sådant när man har pengar att offra ifall motorn pajar

    blev det någon skillnad då?

  6. #6
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jo det måste jag påstå. tyvärr har inte jag och Diesel tillgång till varvräknare än.. men det ska inhandlas... och det snarast...

    Men den svarade bättre om jag ska tro mina öron samt fick en MKT stabilare gång... detta trots läckande ventiler... men dom ska slipas in ordentligt idag samtidigt som portningen går vidare i resten av toppen

    Tomgången... jag provkörde otorn med en Master 12x6 och tomgången den va låg... riktigt låg.. Men som sagt... ventilerna pyser lite och detta ska åtgärdas...
    Mvh Palleman

  7. #7
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Vi som deltog den 19 april på RCFF:s Motorworkshop fick sig många bra tips till livs. Bl.a. när man talar om insugskanalen är det viktigt att bibehålla en jämn area. När insugsventilen och insugskanalen tillverkas fräser man upp ett ovalt hål i cylindertoppen. Detta fyllde Jan Lööf (vår motorexpert) igen med Epoxi så att insugningsrörets diameter var konstant från insugningsröret in i cylindertoppen. Alla kanter vid insugningsventilen och utblåsventilen jämnades till med en Dremel. Var försiktig! Ett enda litet märke i ventilsätet och toppen är förstörd. Framför allt ska man plugga igen anslutningen av vevhusventillationen i insugningsröret. Där bildas turbulens och störningar som försämrar gången på tomgång. (Vevhuskompressionen puffar och suger luft i takt med kolvens rörelse upp och ner). Anslut ventillationen FÖRE förgasaren istället. Längden på insugningsröret är också kritiskt. Insugningsventilen öppnar ca 71 - 75 grader FÖRE kolven är i toppläge. Det innebär att det trycks ut gas/luft i insugningsröret. När kolven passerat övre dödläget sugs bränsleblandningen in i cylindern. Insugningsrörets längd är mer och mer kritiskt ju lägre tomgång man har. På höga varv är det inte lika kritiskt. Så får du problem med tomgången - försök förlänga insugningsröret. Men helt klart en mycket bra idé att ha ett rakt insugningsrör. Ser med spänning fram emot resultatet.

    Jan Lööf sa att det egentligen var möjligt att trimma en modellmotor mer än en större motor då den lilla motorn har kortare vägar att "andas". En modern tvåtakts 250 kubiks tävlingsmotor lämnar idag 115 hk. Det innebär att det teoretiskt ska vara möjligt att få ut 11,5 hk ur en 25 kubiks modellmotor... Fast då får vi börja räkna på hållfasthet och material...

    Visst är det intressant! Ny motorworkshop planeras till Ripalägret...

    Mvh
    Ove
    Tycker det är lite ruttet..... För ett bra tag sedan när jag komentera dessa saker som tex. oljereturledningen läckande ventiler och puffar hit och puffar dit då tyckte Ove att jag var "överkänslig" typ.... Men nu när en "expert " uttalar sig om detta då är det VOV !!!!
    Inte för att jag är nån expert enligt vissa ... men jag är inte helt pantad heller , farsan min har kört rally i 22 år och trimmat sina motorer själv och enda sedan jag kan minnas så har jag hängt i garaget . Så ett och annat har jag lärt mig .
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  8. #8
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman
    jag provkörde otorn med en Master 12x6 och tomgången den va låg... riktigt låg.. Men som sagt... ventilerna pyser lite och detta ska åtgärdas...
    Min lille Palleman.... Du kan slipa dina ventiler genom toppen. Du kommer ihåg vad jag har visat dig om dessa toppar. Läckaget i dessa toppar (asp ,sy ,sc..... ) sitter i gjutningen. Aluminiumgjutningen samfogas inte riktigt med mässingsbusningen i toppen och når dom bearbetar toppen och borrar hålen för insug samt avgas då blir godset för tunnt precis i översta punkten av hålet upp mot sätet. Alu. vidgas på ett sätt jämfört med mässing så när du har startat din motor ny, och den har gott ett tag så kommer läckandet. Häll ren metanol i toppen med ventilerna på plats och blås försiktigt i hålet (tex med en cyckelpump om du inte har kompressor till hands) för respektive avsag så som insug , så skall du få se vart det bubblar. Och jag lovar dig att det är inte ventilsätet. Utan mellan den gula och silvriga kanten.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  9. #9
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Ja, das ist aber naturlich Rudolf...

    Men läckandet i insugsventilen misstänker jag går att slipa bort... får göra ett försök vettu.. går det inte så går det inte och då har jag ju numera enn annan plågotopp *hahaha*
    Mvh Palleman

  10. #10
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Danke main hertz wunder wo das cylinderkopf gekomt aus
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  11. #11
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Tycker det är lite ruttet..... För ett bra tag sedan när jag komentera dessa saker som tex. oljereturledningen läckande ventiler och puffar hit och puffar dit då tyckte Ove att jag var "överkänslig" typ.... Men nu när en "expert " uttalar sig om detta då är det VOV !!!!
    Inte för att jag är nån expert enligt vissa ... men jag är inte helt pantad heller , farsan min har kört rally i 22 år och trimmat sina motorer själv och enda sedan jag kan minnas så har jag hängt i garaget . Så ett och annat har jag lärt mig .

    Sorry, men jag hittar inte det inlägg du refererar till. Hade varit kul att se vad vi skrev då - åtminsoten för att kunna kommentera det.

    Jag tycker det är kul att följa och se resultaten av det arbete man lägger ner på förbättringar. Allra bäst är det ju när man delar med sig av sina kunskaper. Det är mycket intressanta inlägg ni gör - fortsätt med det.

    Mvh
    Ove

  12. #12
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Min OSP 61 FS-C är klar .! 8) imorgon blir provkörning . (om allt går som jag har planerat ) Bild finns under "bilar "
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  13. #13
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    en fråga jag ställer mig är hur man mäter HK eller KW från en modellmotor ? finns ju inga databoxar att läsa av några värden på som i moderna bilar och motorcyklar.

    Men ni kanske mäter varvtalsökningen innan och efter ? eller hur gör man för att räkna ut effekten på sin modelmotor ?

    många frågor och frågetecken att reda ut här hihi.

    /Martin

  14. #14

    Standard

    går att räkna effekt efter hur många rpm den snurrar en propeller etc.. inte så säkert men det går.. om någon här vet hur är en annan fråga:P

  15. #15
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Vi som deltog den 19 april på RCFF:s Motorworkshop fick sig många bra tips till livs. Bl.a. när man talar om insugskanalen är det viktigt att bibehålla en jämn area. När insugsventilen och insugskanalen tillverkas fräser man upp ett ovalt hål i cylindertoppen. Detta fyllde Jan Lööf (vår motorexpert) igen med Epoxi så att insugningsrörets diameter var konstant från insugningsröret in i cylindertoppen. Alla kanter vid insugningsventilen och utblåsventilen jämnades till med en Dremel. Var försiktig! Ett enda litet märke i ventilsätet och toppen är förstörd. Framför allt ska man plugga igen anslutningen av vevhusventillationen i insugningsröret. Där bildas turbulens och störningar som försämrar gången på tomgång. (Vevhuskompressionen puffar och suger luft i takt med kolvens rörelse upp och ner). Anslut ventillationen FÖRE förgasaren istället. Längden på insugningsröret är också kritiskt. Insugningsventilen öppnar ca 71 - 75 grader FÖRE kolven är i toppläge. Det innebär att det trycks ut gas/luft i insugningsröret. När kolven passerat övre dödläget sugs bränsleblandningen in i cylindern. Insugningsrörets längd är mer och mer kritiskt ju lägre tomgång man har. På höga varv är det inte lika kritiskt. Så får du problem med tomgången - försök förlänga insugningsröret. Men helt klart en mycket bra idé att ha ett rakt insugningsrör. Ser med spänning fram emot resultatet.

    Jan Lööf sa att det egentligen var möjligt att trimma en modellmotor mer än en större motor då den lilla motorn har kortare vägar att "andas". En modern tvåtakts 250 kubiks tävlingsmotor lämnar idag 115 hk. Det innebär att det teoretiskt ska vara möjligt att få ut 11,5 hk ur en 25 kubiks modellmotor... Fast då får vi börja räkna på hållfasthet och material...

    Visst är det intressant! Ny motorworkshop planeras till Ripalägret...

    Mvh
    Ove
    Ova du får ta mitt svar för vad det är, och jag skriver det med glimten i ögat bara så du vet

    Att fylla onödigt utrymme i insugskanalen med epoxi är ren jävla idioti på ren svenska, det finns epoxy och det finns epoxy... Den man köper på ICA eller i hobbyaffären kallar jag för barn-epoxy då den är rena smäcket... De flesta sorterna tål inte bränsle och får ungefär samma koncistens som silikon efter ett tag vid ständig modellbränsleexponering..

    Det jag kallar Epoxy kan vanliga svenssons inte köpa då det är giftiga grejjer... Det närmaste en vanlig person kan komma är Casco's Strong 24-timmarsepoxy...

    Riktig epoxy som hade klarat den uppgiften som du beskriver tillverkas av bl.a. Nils Malmgren AB utanför Göteborg.

    Men jag hade aldrig kommit på tanken att mura med epoxy i insugskanalen av andra anledningar.. Aluminium är en svårlimmad metal och måste behandlas med etsande primer för att få en 100%-ig bindning som är att lita på...

    För vad händer den dagen då epoxyklumpen släpper... jo den kilar sig med högsta sannolikhet mellan insugsventilen och dess ventilsäte så ventilsatan inte kan stänga... sedan hänger den där i öppet läge och snällt väntar in kolven tills den ska upp i övre vändläget igen... ventilen får då en kärleksfull knuff som heter duga av kolven och du har en aluminiumburk fylld med mindre välsmakande ventilsallad och en kolv med ett stort hål i... njäää...

    Iof har jag bara trimmat större motorer innan, men principen är precis densamma...

    Jämn area längs hela kanalen... Ja.... om det är möjligt... Men det absolut viktigaste är att kanalen är slät utan kanter, gjutskägg och annat som stör gasströmmen.

    Kanalen måste vara len och fin hela vägen... det är prio nr.1

    Nu har ASP en konstig helt obegriplig form på insugsporten där förgasaren sitter ansluten som jag inte alls begriper mig på... kollar man på insugsporten så har den nästan formen av ett "P" medan hålet i packningen är snyggt ovalt och hålet i orginal insugsrör är runt men mkt mindre än packningen... Alltså tre helt olika former på dessa två flänsförband samt packning.... i mina ögon är detta skandal...

    Men jag är lite skadad av den motorverksamheten jag pysslat med innan *haha*

    Men i stället för att mura och kladda med epoxy så är det ju starkt rekommenderat att TIG-svetsa upp detta onödiga utrymme i toppen... men det är inte det lättaste på så små pinaler och utrymmen... och så lär toppen dra sig si in i bänken så man får planfräsa och svarva om varenda plan yta.....

    Så då anser iaf jag att man lika gärna kan porta så man öppnar upp kanalen lite granna så den får samma form som packningen, alltså snyggt och prydligt kona kanalen från packningens form och möta upp formen som är inne vid ventilstyrningen.. Sedan finns det lite att göra för att räta ut kanalen lite också och det ger också en massa +++++

    I en modellmotor räcker det om man våtslipar insugskanalen men 240 och 360-korn som sista steg

    Sedan måste man ju svarva ett nytt insugsrör som jag gjorde, som matchar motorns nya insugskanal vilket blir knepigs att göra på orginalröret...

    Nu har jag använt orginalförgasaren som bara är 6mm borrning i... så det röret var jag ju tvungen att kona på andra hållet tyvärr... Resultatet är att arean efter trotteln ökar fram mot packningen där arean är som störst, sedan minskar arean in mot ventilen igen... visst är areaskillnaden liten men det hade ändå varit att föredra om arean var samma från packningen hela vägen ut genom förgasaren. Sedan ska det ju sitta en liten trevlig fullradietratt för att det ska bli optimalt...

    Men det kommer på denna lilla goa ASP 61R

    Kan ju skvallra lite om utblåset på denna moroten också... ack så ynkligt det är orginal... där finns MKT att göra.. Areaskillnaden mellan avgasporten inv. och avgasröret invändigt är enorm... med en JÄTTEKANT... Här snackar vi turbulens... detta är totalt förbjudet om man vill ha lite riv i motorn :evil:
    Mvh Palleman

  16. #16
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    en fråga jag ställer mig är hur man mäter HK eller KW från en modellmotor ? finns ju inga databoxar att läsa av några värden på som i moderna bilar och motorcyklar.

    Men ni kanske mäter varvtalsökningen innan och efter ? eller hur gör man för att räkna ut effekten på sin modelmotor ?

    många frågor och frågetecken att reda ut här hihi.

    /Martin
    Definitionen på effekt är ju "utfört arbetsmoment under viss tid..." T.ex. dragkraften enkelt uttryckt för en flygmotor.. Eller om man drar det en nivå till... Bränsleförbrukning vid optimal förbränning...

    För metanolbränslet innehåller en viss mängd energi per liter och du frigör denna i motorn genom att förbränna bränslet. Så kort sagt om du har optimal förbränning i motorn, alltså varken oförbrännt bränsle eller överskottssyre i avgaserna, så får du ut den effekten som motsvarar bränslets energiinnehåll MINUS energiåtnången för friktion i lager, kamaxel, vippor och alla andra rörliga delar, luftmotståndet för propellerns rotation OCH all värme som går till spillo... mycket att hålla reda på tja... räkna med att motorn lämnar en uteffekt på ca 30-35% av inmatade bränslets energiinnehåll...

    Men det viktigaste hos 4-taktaren är ju VRIDMOMENTET.... Det är lättare att mäta... (med dynamometer) och framförallt... det är vridmomentet som driver runt den stora propellern som ger dig dragkraften du vill ha för att flygfät ska lyfta så du kan ha roligt som fan timme efter timme på fältet

    Nåja... vrid och effekt går lite hand i hand... men det är lättare att mäta vrid
    Mvh Palleman

  17. #17
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tack för denna förklaringen Palleman !.. nu lärde man sig nått nytt igen . De som hade varit ännu roligare vore om du kunde komplettera med lite bilder på allt detta du beskrivit ! då hade de blivit riktigt bra ! En bild säger ju mer än tusen ord brukar man ju säga !

    /Martin

  18. #18
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Javisst, det handlar om att jämna till in- och utblåskanalerna så att motorn "andas" så lätt och obehindrat som möjligt. Jan Lööf använde en högtemperatursepoxi för att jämna ut skillnaden mellan insugningsrör och toppen. Men det är klart har man en TIG - och vet hur man använder den - är det att föredra. Men vilken hempulare har det?

    Den ovala formen på toppens insugningskanal skylls enligt Jan Lööf på tillverkningen där man fräser upp kanalen.


    Viktigt är också att ta plugga igen anslutningen för vevhusventillationen i insugningsröret. Den turbulens vevhustrycket orsakar försämrar motorns gång på de låga varven.

    Men visst är det intressant att se hur myckert man med enkla medel kan förbättra motorns effekt och gång.

    Mvh
    Ove

  19. #19
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej går det att täta läckaget mellan ventiltätningarna o toppen?Är inte Kines motorerna bättre utan att man ska hålla sej till dom japanska maskinerna det är ju inte så stor prisskillnad till Saito längre,jag har 2 kineser som funkar jättebra än så länge men man börjar undra hur länge.
    Förlåt att jag kom in på kvaliten på motorerna när det egentligen handlar om motortrim men ni verkar ju ha vänt motorerna ut o in så ni har väl sett för o nackdelar.Intressant läsning tycker jag.
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  20. #20
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB
    Hej går det att täta läckaget mellan ventiltätningarna o toppen?Är inte Kines motorerna bättre utan att man ska hålla sej till dom japanska maskinerna det är ju inte så stor prisskillnad till Saito längre,jag har 2 kineser som funkar jättebra än så länge men man börjar undra hur länge.
    Förlåt att jag kom in på kvaliten på motorerna när det egentligen handlar om motortrim men ni verkar ju ha vänt motorerna ut o in så ni har väl sett för o nackdelar.Intressant läsning tycker jag.
    Mvh Lasse
    För att referera lite till min hemmaplan så är det ju härdade stålsäten i fullvuxna motorer som är pressade fast i toppen med oerhört nogrann presspassning.

    I modellmotortopparna gjuts ventilsätena in genom att dessa plaseras i gjutformen och därefter fylls formen med lämplig aluminiumlegering.

    Och OS använder en kopparlegering i sina ventilsäten (Tack Diesel för informationen) som är väldigt hårt och därför allmänt kallas "hårdkoppar"

    Medans SY/ASP/SC och dessa kinesiska motortillverkare använder mässing...

    Skillnaden är den att mässig rör sig mkt mer olikt i förhållande till aluminiumet än vad hårdkoppar gör, vilket innebär att hårdkopparsätena följer aluminiumets rörelser mellan värme och kyla bättre.

    Finns även en annan stor skillnad. Den molekylära bindningen mellan mässing och aluminium är i stora drag noll medan bindningen mellan hårdkoppar och aluminium är närapå lika stark som en hårdlödning..

    Med andra ord så ligger mässingsätena i en t.ex. ASP och skrammlar löst i toppen... OK det handlar om tusendelar och ibland hundradelar på en så liten detalj... men det resulterar i läckage..

    Medans hårdkopparsätena sitter som svetsade i toppen.

    Så ett kort svar på din fråga om du kan göra något åt ditt läckage i säte-toppgodsskarvarna på din kines... Nope sorry... gör en ny topp själv eller sätt på en passande topp från t.ex. OS...

    Skillnaden uppenbarar sig genom att kineser är surare och kinkigare... men framförallt genom att du inte känner något tydligt kompressionsläge på din 4-takt-kines (ASP m.fl.) när du vevar runt propellern...

    Medans du får ont i fingret när du vevar runt propellern på en kvalitetsmotor som t.ex. OS... för där känner du ett tydligt kompläge som inte ens en idiot kan missa då kolven går över övre vändläget och kompressionen sätter fart på kolven ner så propellern snärtar till ditt finger
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Propellrar som håller
    Av Fredda i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 10:58
  2. Avgasslang som håller för värme??
    Av Thomas i forum Metanolmodeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 06:57
  3. äre nå folk som håller på med modellflyg i Vilhelmina?
    Av lixxer i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 00:14
  4. Håller Crispin på och
    Av roggie_49 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •