Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: ASP 61R håller på att gro till liv

  1. #21
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Javisst, det handlar om att jämna till in- och utblåskanalerna så att motorn "andas" så lätt och obehindrat som möjligt. Jan Lööf använde en högtemperatursepoxi för att jämna ut skillnaden mellan insugningsrör och toppen. Men det är klart har man en TIG - och vet hur man använder den - är det att föredra. Men vilken hempulare har det?

    Den ovala formen på toppens insugningskanal skylls enligt Jan Lööf på tillverkningen där man fräser upp kanalen.


    Viktigt är också att ta plugga igen anslutningen för vevhusventillationen i insugningsröret. Den turbulens vevhustrycket orsakar försämrar motorns gång på de låga varven.

    Men visst är det intressant att se hur myckert man med enkla medel kan förbättra motorns effekt och gång.

    Mvh
    Ove
    Men problemet ifall epoxybitar lossnar och kilar sig i ventilen så motorn blir mos kvarstår... inte skulle jag ta den risken.. ärligt talat inte ens med Nils Malmgren AB's mest lämpade epoxy

    Då är det bättre att porta ordentligt så man tjänar ännu mer
    Mvh Palleman

  2. #22
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Några som verkligen gör mig glad är alla dessa självutnämnda experter som man bl.a. kan se på TV när något stort har hänt som sitter och förklarar och pratar om anledningar och orsaker... Eller för den delen motorexperter...

    Länk till tråden som nedanstående inlägg finns i: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6935

    Citerar inlägget med bilden på hur Jan Lööf löst oljeåterledningen... notera datumet...

    Postat: 2008-03-30 - 12:14:50
    Citat Ursprungligen postat av AM
    MOTOR-WORKSHOP
    19 April 2008
    Åva Gymnasium, Täby
    Kl. 10.00 - 16.00


    RCFF inbjuder intresserade RCFF-medlemmar till en mycket intressant Workshop kring modellmotorer.

    Plats blir Åva Gymnasium i Täby, Stockholm.

    Vad vet DU om modellmotorer? Ofta är det inte mycket. Det ska vi råda bot på. Anmäl Dig till Workshopen och Du går därifrån med betydligt bättre och nyttiga kunskaper.

    Vi har med oss Jan Lööf som är motorexpert och som sysslat med tävlingsmotorer i nästan hela sitt liv. Han har tidigare haft en verkstad som trimmat och modifierat tävlingsmotorer för motorcyklar. Numera är det modellmotorerna som upptar hans intresse. Jan nöjer sig inte med våra modellmotorer som de levereras, utan plockar isär dem och genomför olika grader av modifieringar som förbättrar prestandan.

    Det gäller både två- och fyrtaktsmotorer. Vi kommer att prata om allt som rör förbränningsmotorer. Konstruktion, portning, hur motorn "andas", bränsle och hur Du kan med enkla medel förbättrar livslängd och prestanda.



    En enkel modifiering som avsevärt förbättrar smörjningen av ventilerna.
    Vi kommer också att visa ett ännu bättre sätt att lösa detta, men det kräver lite mer arbete...

    Vill man lägga mer arbete och tid kan man modifiera kamföljarna så här:


    Jan har svarvat ut små rullar som följer kammen bättre och förlänger kammens livslängd.

    Vi hinner också med en kort presentation av RCFF och information kring försäkringar, bidrag, årets RCFF-aktiviteter samt frågor.

    Anmäl dig redan nu - vi tar betalt för fikat - resten betalar RCFF.
    Vi räknar med att max 25 personer får plats i lokalen.

    Anmälan till: ove.nio@telia.com

    Vid intresse kommer Workshopen att arrangeras på övriga platser i landet. (Vi har även talat om att genomföra en Workshop med Jan Lööf under Ripalägret).

    Hitta Åva Gymnasium: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink....erResult=False
    Mvh
    Ove
    Länk till tråden med Diesels lösning av smörjningen... notera datumet...
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=7094

    Citat av inlägget jag vill ni läser noga...

    Postat: 2008-04-13 - 22:24:35
    Citat Ursprungligen postat av Diesel
    Förresten. Idag har jag flygit upp massvis liter soppa med min boxer och fick bekräftat en annan teori som jag har experimenterat med. Olje dräneringen som finns standard på vissa motorer ( fån kamaxel till insug ) gillar inte jag nåt vidare av en enkel anledning. Och det är att vi inte har packningar på våra motorer ( förutom då vissa dyrare modeller av OS och alla YS ) Som tex på mina os 91or eller asp 70a , etc etc.
    Och att vi inte har packningar på motorerna resultera i en sak när man har vetilationen på detta vis. Tjuvluft . Detta gör då att motorerna inte bryr sig speciellt mycket av detta systm på höga varv men tänk dig när din trotteltrumma är stängd för tomgång , Vart tror ni att dom suger helst luften . Inte helst genom förgasaren, utan genom vevhuset . Och då tänkte jag som så. Det finns ingen som helst motor som mår bra att störas av "luft & bränsle " flöde , så då pluggade jag hålet och flytta den före förgasaren. Alltså precis innan trotteltrumman. Och då vipps, så kunde jag ställa in motorn klockrent . Motorn går på tomgång med så gott som 100% jämt varvtal en hel tank . Det har den aldrig gjort tidigare för antigen gick den för fett , och när man tittade på skruven och rörde den 1 tiondel då gick den för magert. Nu kan jag skruva på motnålen ett halvt varv och kan höra hur motorn succesivt ändra sig på blandnigsförhållandet.

    Kanon. !!!!! Men då undrar vissa .... Varför inte leda ut den rätt ut under planet. Jo . Det blir kladdigt , oljan är inte billig och jag använder vid dagens flygning 8 % olja i soppan men den sölade lika mycket genom avgaspiporna som om jag hade kört 15%.

    Sov gott forumet ....
    Men nu så är det tydligen inte så bra att göra som Jan Lööf har gjort på den motorn Ove visade i sitt inlägg för nu tycker Ove att det skapar turbulens i insugsröret..

    Suck...

    Helt ärligt... Använder man ett alkohollösligt lim i en insugskanal på en motor som har alkohol som bränsle så tycker jag man är lite ute i det blå och svävar

    Och sedan hålla utbildning i ämnet... *suck*

    Inget ont om Jan, han är säkert jätteduktig med sitt epoxylim och allt men jag startade denna tråden för att jag och herr Diesel under en längre tid vill ge forumets läsare och medlemmar möjlighet att följa oss i våran kamp för att hitta gränsen för vad en modellmotor klarar att ge innan den trillar ihop på sina bara knän med en smäll... vi vill hitta gränsen med lite seriös trimning...

    Diesel är uppvuxen och fostrad i ett garage med bilar och motorer och jag med mina erfarenheter från motorsportens motorsida.. Men nu gör vi om det hela i miniatyr med modellmotorer

    Jag kommer följa luftens väg genom motorn och optimera allt som kan optimeras på denna ASP 61...

    Tyvärr jobbar jag ute på fält vecka 19-21 och då har jag tyvärr inte tid för att stå i verkstan och pula med modellmotorn... men fler bilder och utförlig redogörelse kommer kring ASP 61R

    Bara för att retas så kan jag avslöja att det blir riktig porr när 61'an lämnar MAX i sugutförande... för då blir det riktig kompressorladdning... sug på den *hehehe* :badgrin:
    Mvh Palleman

  3. #23
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Hej Palleman,

    Jan Lööf har ingen dator så han har inte haft möjlighet att se dina lösningar. Men som motorproffs med mångårig erfarenhet - förvisso tävlingsmotorer till motorcyklar - har han kunskapen. Precis som dig. Jan Lööfs modifieringar har han kommit på själv. Vilken epoxi han använder vet jag inte, men ska ta reda på det. Det är dock inte "vanlig" epoxi, så mycket är klart.

    Jag kan inte heller hitta någonstans i mina inlägg att jag förordar den ena lösningen före den andra. Det har jag inte kunskap nog att göra. Jag har puffat för MotorWorkshopen, men det betyder väl inte att jag tycker att Jan Lööfs lösningar är bättre.

    Jan L Har modifierat flera motorer. Den på bilden - där vevhusventillationen är ansluten ovanför förgasaren - är under arbete. Senare hamnar ventillationen före förgasaren i en tratt som Jan svarvade ut.

    Men det är ju uppenbart att Ni - Palleman och Diesel - ska finns med på MotorWorkshopen under Ripalägret i år. Ni har ju otroligt mycket ni kan dela med Er av. Det blir en spännande diskussion som alla noviser säkert får stor nytta av.

    Jag med många andra följer Er utveckling av ASP61'an med stort intresse. Vi kanske t.o.m. får se den "in Action" på Ripalägret?

    Mvh
    Ove

  4. #24
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Hej Palleman,

    Jan Lööf har ingen dator så han har inte haft möjlighet att se dina lösningar. Men som motorproffs med mångårig erfarenhet - förvisso tävlingsmotorer till motorcyklar - har han kunskapen. Precis som dig. Jan Lööfs modifieringar har han kommit på själv. Vilken epoxi han använder vet jag inte, men ska ta reda på det. Det är dock inte "vanlig" epoxi, så mycket är klart.

    Jag kan inte heller hitta någonstans i mina inlägg att jag förordar den ena lösningen före den andra. Det har jag inte kunskap nog att göra. Jag har puffat för MotorWorkshopen, men det betyder väl inte att jag tycker att Jan Lööfs lösningar är bättre.

    Jan L Har modifierat flera motorer. Den på bilden - där vevhusventillationen är ansluten ovanför förgasaren - är under arbete. Senare hamnar ventillationen före förgasaren i en tratt som Jan svarvade ut.

    Men det är ju uppenbart att Ni - Palleman och Diesel - ska finns med på MotorWorkshopen under Ripalägret i år. Ni har ju otroligt mycket ni kan dela med Er av. Det blir en spännande diskussion som alla noviser säkert får stor nytta av.

    Jag med många andra följer Er utveckling av ASP61'an med stort intresse. Vi kanske t.o.m. får se den "in Action" på Ripalägret?

    Mvh
    Ove
    Ja det hade varit skoj om motorn blev färdig tills dess

    Men som sagt så är jag ute och jubbar nu och är inte hemma förrän halv tio på kvällarna, ska vidare till en annan kund nästa vecka så jag får hoppas jag slutar i vettig tid då, så jag kan vara.kvar på jobbet och fixa toppen o kammen. så jag får ihop motorn igen.

    Tänkte jag skulle lära Bartender Ripa ett nytt recept också så får vi se om man lyckas få honom o sätta sig på ändan när man tankar på 61'an *hihi*
    Mvh Palleman

  5. #25
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Detta är ju ooooooooliiidligt spännande!

    Väntar med stor spänning på fortsättningen!

    Mvh
    Ove

  6. #26
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    år skylla på mr alzeimer idag föratt det inte blev några bilder på toppen...

    Men ska riva ner motorn igen i helgen och plåta

    provstartade motorn idag på bilsoppa (16% Nitro, 12% olja).. den va slö.... lät bara flaff...flaff...flaff... Men då har jag sänkt kompet nästan 0,35cc :evil:

    Har fräst väck squishytorna "nästan" helt *haha* Men nu är förbränningsrummet i stort sett helt sfäriskt. Men den pyser fortfarande i insug och avgas trots inslipning... Satans kineser... :roll:

    Men den går som en klocka... med bilglödstift och allt...

    I morgon ska jag blanda en liter soppa enligt receptet 40% Nitro, 10% Olja och 50% Metanol... må metanolgudarna vara mig nådig
    Mvh Palleman

  7. #27

    Standard

    hmm är inte bilglödstift korta? borde ju minska kompet nått enormt..

    ja alldeles för lite bilder..

  8. #28
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HeatFire
    hmm är inte bilglödstift korta? borde ju minska kompet nått enormt..

    ja alldeles för lite bilder..
    Visst bilglödstift är lika korta som vanliga 2-taktstift till flugmotorer... men jag vill ju ha lägre komp eftersom jag ska köra denna best på MKT Nitro
    Mvh Palleman

  9. #29

    Standard

    som en känd uppfinnare sa "Tänkte inte på det"
    glömte bort nitron..
    tror dock du ska pröva med långt och kort och se vad som ger mer..
    och funkar bäst.. kan funka med lite mer komp också.. finns ju varmt o kallt också bara se vilken som timar allt bäst

  10. #30
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    ska jag dessutom överladda skitet med riktig kompressor så vill det verkligen till att kompet är lågt
    Mvh Palleman

  11. #31

    Standard

    hur går det med kompressor. skaffa barnvakt/nanny så du hinner jobba på motorn
    mycket nitro och kompressor.. det är allt man behöver =)


    blir verkligen suktad.. själv har man ju inte ens snurrat på sin FS-30 ännu.

  12. #32
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Så nu kommer en liten uppdatering av vad som hänt i veckoslutet *haha*

    ASP är ett riktigt åbäke till kallsmide.. så jag lovar att hålla den stilen lite


    Vi kan ju börja med detta elände till insug som hade formen av ett P... Detta är öppnat för att jag skullefå lite gynnsammare former.. synd att jag inte hade bild på skrotet innan jag karvade för det såg verkligen hemskt ut...

    Förgasaren är ju i minsta laget då den är orginal... men en större ligger här men tyvärr hade en kollega ockuperat svarven på jobbet i fredags...

    Så orginalet får hänga där så länge...



    Som ni ser ovan så fanns det ju gods för att sätta oljeåterledningen på denna bastard till orginalförgasare.

    Här nedan syns hur jag karvat bort squishytorna i stort sett helt och hållet... kan dock tillägga att även om kompet är LÅÅÅÅÅGT nu så går den på 16% nitro bilsoppa även om den är slö som satan... visst... läckande ventilsäten hjälper ju till med det också *haha*



    Ni ser även ovan hur ypperligt ett bilstift numera passar... JA jag SKA karva bort överskottsgängorna också.... :evil:

    Fler bilder på förbränningsrummet



    Har även försiktigt fräst bort gjutskägg och kanter i kanalerna... vart dock lite kinkigt i avgasporten då fräshuvet precis gick in ops:

    Naggade lite på sätet men det var så långt ner så det kvittade... finns MKT material att slipa in ventilerna på
    Mvh Palleman

  13. #33
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Taiwanesiskt kallsmide så det står härliga till förgasare till en gammal Thunder Tiger GP40.. den större av dom.

    Mvh Palleman

  14. #34
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Har monterat 61'an i en billig 3d-kärra och provkört den idag på backen. Soppan jag hade blandat bestod av 25% Nitro och 12% olja varav 2% recinolja. Stiftet är FS-Racing bilstift. Den varvade något enormt på marken stillastående och hade hur stabil tomgång som helst även om förgasaren sitter några centimeter ovan tanken. Förhoppningsvis ska den få komma upp i luften i morgon så jag kan prova ut vettig propeller.. belastningen minskar ju under flygning så ett nummer större propp bör ju fungera bra. Eftersom förbränningsrummet karvades ur så mkt så bör uppåt 50-55% Nitro fungera, kommer öka successivt för att hitta en väl fungerande blandning. Kommer dessutom sänka oljemängden till 10%...
    Mvh Palleman

  15. #35
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    film och bilder !!! .. vill vi se Palleman

  16. #36
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Glad i hågen så bar det av med en 11x4 propp och den drog iväg kärran så in utav... men tyvärr small det till efter 6 minuter och motorn tvärdog... Så jag hann inte starta kameran idag...

    Men ska riva ner motorn nu och se vad som hände... hoppas jag inte nått vad ASP klarar av... i så fall är jag riktigt besviken... jag som hade planer på kompressorladdning o grejjer...
    Mvh Palleman

  17. #37
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hur gick det med motorn, överlevde den eller är den död??
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  18. #38
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Efter att ha kollat under hatten på motorn så kan jag konstatera att den rent mekaniskt verkar helt OK, dock är glödstiftet stekt... hade bara ynka 25% Nitro så det var för dålig kvalitet på stiftet. Har grabben denna veckan så troligen lär jag inte hinna med någon mer provkörning. Men på fredag ska jag till RC Maffian och köpa ett par riktiga stift så ska den plågas igen...

    Kan tillägga att oljan som påträffades i förbränningsrum, toppen och kamaxelhuset ser kanonfin ut... dock vart den inte lika fin den som kom ur vevhuset... Den var grovt missfärgad svart och glittrade lite oroväckande... men va fan... är det nåt jag skiter i så är det just det.. men ska plocka ner bottendelen för skoj skull och granska vevhuset och vevaxeln lite.
    Senast redigerat av Palleman den 2008-06-17 klockan 18:34.
    Mvh Palleman

  19. #39
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    pallemannen! på fredag är det midsommar afton ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #40
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Hmmm... du har rätt... då ska man ju flyga hela dagen... men... har ju grabben fram till kl 17 så det får bli lite ASP 61R-meckande på kvällen...

    Något jag retar mig nåt fruktansvärt är att det verkar vara fem evigheters leveranstid på reservdelar till dessa kinesmotorer... Ska nog ge mig på och trimma OS eller nåt annat mer kvalificerat i stället...

    Har ju iof en OS-topp som jag fick av herr Diesel... wow vilken investering på en sur kines *haha*
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Propellrar som håller
    Av Fredda i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 10:58
  2. Avgasslang som håller för värme??
    Av Thomas i forum Metanolmodeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 06:57
  3. äre nå folk som håller på med modellflyg i Vilhelmina?
    Av lixxer i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 00:14
  4. Håller Crispin på och
    Av roggie_49 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •