Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Spektrum Kondensator

  1. #21
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jag har heller aldrig stött på detta problem, kör alltid slut på mina ackar med tills motorn stannar. kör med nya AR6100 v1.2 och har inte upplevt några som helst glitchar. Samma sak med mina AR7000. Dock ser jag alltid till att min mottagarack är nyladdad och klar inför mina turer.

    Kör med både 4.8v och 6v ackar till mina AR7000
    /Martin

  2. #22

    Standard

    OK.

    Tror jaka löser problemet med de nya mottagarackarna han införskaffat. De gamla indikerade dessutom underspänning vid fulla servoutslag i ackvarnaren och själv känner jag mig lungnare med de två senaste inläggen


    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Att man inte upplever problem då man kör på LiPo via BEC är väl inte så märkligt - gissningsvis bryter reglaget strömmen till motorn vid en spänning under belastning på ca: 6 V (om 2S) eller 9V (om 3S) och då torde BEC:en kunna lämna tillräcklig spänning och ström ändå. Dessutom lär spänningen öka när reglaget bryter bort motorn - men den krtiska spänningsnivån för mottagaren torde knappast uppnås med denna form av strömtillförsel. Betänk dessutom att en LiPo oftast håller spänningen betydligt bättre än en NiMh - speciellt om det är lite mindre NiMh-celler. Så problemet är nog större med en separat mottagarack och i synnerhet om man dimensionerat denna lite klent...
    Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av problemet utan mina funderingar grundar sig bara på RC-erfarenheter i största allmänhet och lite allmänt el-kunnande.
    Hälsningar
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ja allt funkar perfekt med de nya "Röda" 850mAh GP cellerna (AAA storlek).
    man märker ingen grön/röd diod blink (Mats-Teknik 6V accvarnare) med dessa celler när man rör ett servo. Byter därför ut alla mina "Gröna" GP celler i mina pylonkärror mot "röda".

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Läste just RCM&E - maj-numret - och i en av artiklarna var det ett utdrag ur bruksanvisningen för DX-7:an. Där står enl artikeln följande: "Do not fly below 9,0 V on the transmitter or below 4,7 V on the receiver. To do so can crash your aircraft."
    Klara besked och därmed har dom reserverat sig för "användarfel" som att t ex köra en 4,8 V ack så långt ner som till 4,7 V..
    Hälsningar
    Roger

  6. #26

    Standard

    Jag har kollat min manual till DX6i:an och tolkar följande som är en snutt ur manualen:

    "While Spektrum’s receivers’ minimum operational voltage is 3.5 volts, it is highly recommended the system
    be tested per the guidelines below to a minimum acceptable voltage of 4.8 volts during ground testing. This
    will provide head room to compensate for battery discharging or if the actual flight loads are greater than the
    ground test loads."

    att man, när man testar skall A) testa med fulladdade batterier. B) under testen med dessa fulladdade batterier skall spänningen inte sjunka under 4.8

    Och översätter man det till DX7 manualen så är andemeningen att man bör starta med fulladdade ackar.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #27
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag får samma problem med min Sebart Katana, jag har 4 digitala servon i och gör jag en snapp roll så bootar den om ibland, det är en AR7000.
    Kan återskapa problemet på marken, det är när alla servon jobbar samtidigt det händer.

    Testade ni med en kondning? var köpte ni den i så fall?
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  8. #28
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    elfa.se har
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #29

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Alla som har Spektrums mottagare med gammal programvara i kan skicka dessa till Horizon Hobby för GRATIS uppgradering till Quick-Connect-firmware. Med den är alla problem borta.

    Tag kontakt med Horizon innan via email, tex på sales@horizonhobby.co.uk

Liknande ämnen

  1. Kondensator Rubycon 1 mF 25V till quadrocopter
    Av Totte i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 19:03
  2. Spektrum DX7
    Av Denke i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 21:37
  3. Spektrum ar 500
    Av Mikson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 20:32
  4. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01
  5. Sprängde kondensator, behöver en ny.
    Av Flygaren i forum Elektronik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •