Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ladda LiPo?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard Ladda LiPo?

    Hej!

    Har provat att ladda mitt LiPo batteri (FligtPower) på 800mA av tytpen 3s1p. Använder en laddare från Multiplex just avsedd för LiPo som även har inbyggd balanserare som jag dock inte använt.

    Nu till mina frågor:

    1. Laddningstiden är ca 70 minuter. Då har jag landat med lite kräm kvar i ackarna. Detta verkar vara väldans lång laddtid?? Jag laddar med 1C (800 mA). På denna laddtid kunde jag gjort 5-6 flygningar med en metanolmodell!! -Är denna långa laddtid normal? Om inte vad gör man för att korta ner den? Att ha 2 ackar och byta acke mellan flygningarna ser jag inte som ett alternativ, då är det lättare med en metanolmodell!

    2. Kortar man ner laddtiden om man laddar via balanserar-utgången på laddaren?

  2. #2

    Standard

    Teoretiskt så tar det 60 minuter att ladda med 1C vid tom ack. 70 minuter låter därför som ett riktigt värde och vad man kan räkna med.

    Att balanseringsladda tar oftast längre tid och är beroende på hur mycket obalans det är i acken.

    1: Skaffa mer ackar och se till att det är lätt att byta i modellen med lämplig lucka kanske

    2: Ta en tiitt på A123 ackarna som kan snabbladdas (ner till 6 minuter om laddaren är kraftig nog)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det är fullt normalt.

    Balanseringen påverkar knappast laddtiden nåt nämnvärt.

    Att flyga elplan och bara ha en acke ser jag inte som ett vettigt alternativ, ingen kör ju ut till fältet med bara en tank soppa i ett metanolplan, eller hur?

    Ska man få nåt flyt i flygandet krävs minst 2 ackar gärna fler, och helst mer än en laddare.

    Detta gäller förstås LiPo, antagligen blir det annorlunda när LiFe (A123) batterierna slår igenom på allvar och normal laddtid blir 5-10 minuter.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Skaffar du en Flightpower V-balancerare kan du snabbladda din ack, 2c inga problem på Lite 800, när du fått i ca 90% av kapaciteten så bryt laddningen, de sissta 10% tar längst tid, du kommer då få mycket snabbare laddning. Sen beror laddtiden på laddaren och dess program, ex Schulze med gammal prog vara mot den nyaste kan skilja upp till 15min laddtid på samma ack och inställningar.

    Att varfall ha 2 ackar är en stor fördel, ladda medans du flyger, skaffar du en EVO30 ack, tex motsvarande Lite 800 blir EVO30 700, då kan du ladda med 3c.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Endera en Flightpower-ack och en Flightpower-balanserare eller så köper du flera billiga Kina-ackar i samma storlek för samma eller mindre peng. Måste säga att småackarna från Kina har jag aldrig haft problem med så för mig är valet enkelt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Flera accar är nästan ett måste! Jag tycker det verkar som priset på sk. "kina-accar" rasar; köpte en 3s1p 2200mah 20C på e-bay för ca 25 kr (dock blev frakten nästan 100 spänn, men om man köper flera...)

    Hoppas du fastnar för elflygandet, med all fördelar det innebär!!

Liknande ämnen

  1. Ladda lipo
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 18:31
  2. Att ladda LiPo...
    Av Magoozi i forum Batterier och Laddare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 11:52
  3. Ladda LiPo 0.5C 1C 2C?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 22:06
  4. Ladda Lipo ?
    Av hocky i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 16:52
  5. Ladda ur Lipo mer än 60%
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •