Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: NITRO ELLER INTE??

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    5
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard NITRO ELLER INTE??

    Vad har ni för uppfattning om nitro? För min del verkar den enda fördelen vara säkrare tomgång och eventuellt bättre respons vid pådrag från tomgång.(Om man nu inte är ute efter maxeffekt förstås) I övrigt ser jag bara nackdelar med den. Typ pris, potentiella rostproblem osv.
    Om man nu kör med ombordglöd så borde man ju inte ha behov av nitron överhuvudtaget då den tar hand om tomgångsproblematiken.
    Har jag missat något i resonemanget?

    Safir

  2. #2

    Standard Re: NITRO ELLER INTE??

    Citat Ursprungligen postat av Safir
    Vad har ni för uppfattning om nitro? För min del verkar den enda fördelen vara säkrare tomgång och eventuellt bättre respons vid pådrag från tomgång.(Om man nu inte är ute efter maxeffekt förstås) I övrigt ser jag bara nackdelar med den. Typ pris, potentiella rostproblem osv.
    Om man nu kör med ombordglöd så borde man ju inte ha behov av nitron överhuvudtaget då den tar hand om tomgångsproblematiken.
    Har jag missat något i resonemanget?

    Safir
    Hej Stefan!
    I min värld som bränsle-bartender är behoven följande
    Tvåtaktare med normalt användande klarar sig utan nitro.
    Till fyrtaktare brukar jag rent generellt blanda in 5 % nitro, vilket ökar tändvilligheten och tomgångssäkerheten, orkar modellen med ett extra batteri kan ombordglöd ersätta nitron helt.
    Rostproblemen är obefintliga vid användandet av Aerosynth olja.
    Helikopteråkare har oftast önskemål om andra blandningar, oftast med både mer nitro och olja.

    För att öka effekten i våra modellmotorer krävs oftast en inblandning på 10 - 20% nitro för märkbar effektökning.

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är ett missförstånd att nitro skulle orsaka rost...det fixar metanolen! Men..kör man med bra olja så slipper man allt vad rostproblem heter.
    Då heter oljorna Motul "Micro", Aerosynt 2 och 3 och Aerosave plus en massa andra oljor. Dock ej ricinolja.
    Klart man ska ha nitro i soppan om man är rädd om sina flygplan och där det behövs. Till flertalet motorer behövs det! Men det finns undantag som de europeiska tvåtaktarna som Webra och MVVS. De gjorda att fungera bra på onitad soppa. Alla fyrtakatre behöver dock minst 5% nitro för att fungera perfekt.

    Att släpa med sig onödig vikt i form av glödaccar upp i luften har jag aldrig gillat. Jag vill ha den tillförlitligheten som nitro ger.
    Kör man på onitad soppa och man har ställt in sin motor perfekt på marken så kan man ge sig fasen på att den ändrar sin gång i luften när bränslenivån i tanken sjunker eller motorn börjar gå varmare. Jag har sett det hända så många gånger med nybörjares plan.
    Ändå envisas somliga att köra på onitad soppa...trots att de riskerar att förstöra modellen pga att motorn lägger av när man som bäst behöver den...Nej! 5-10%nitro och man har inga motorproblem.
    Kör alltid 5% nitro i mina egna motorer.

  4. #4
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    En vis man i min flygkrets myntade för några år sedan ett uttryck, "Nitro för motorerna är som godis till barnen, det bara löser en massa problem av sig själv"

    innan man började ha lite nitro i motorerna så hade man nästan ingen motor som gick riktigt säkert, hade bra tomgång etc.. men sedan man såg ljuset och alla sådana problem var borta.

    Spara någon krona per liter och få strula med motorer, riskera plan, ha problem eller betala lite mer för att få ha grejor som fungerar, går lita på och man har kul, valet är ens eget.

    egentligen ett onödigt inlägg, jaka hade redan svarat bra....

    /Nik - går motorn bra - nåla in, går motorn dåligt - nåla in...

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Många olika åsikter...

    Finns hur många åsikter om detta som helst!

    Jag har tidigare varit fanatisk motståndare till nitro då det är tämligen dyrt, men framförallt väldigt hälsovådligt.

    Jag har själv undvikit nitro under alla år jag kört, men istället
    blandat i ca 8% bensin i soppan.
    Bensin verkar ha samma påverkan på tomgången som
    nitro har men till en bråkdel av kostnaden.

    My humble opinion är att Nitro förenklar handhavandet en hel del, men om du ställer in motorn ordentligt så ska det gå bra utan.
    Jag har iallfall kört ca 100 liter utan nitro de senaste åren, både med fyrtakt och med tvåtakt utan problem.

    Nitrot i sig löser inte problemet med en dåligt inställd motor, men den är duktig på att dölja dom. 
    Men, visst.. faktum kvarstår.. kör med nitro så behöver du inte ställa in motorn lika noggrant och motorn blir med förlåtande.
    Du behöver till exempel oftast inte nåla om vid förändrad väderlek om du kör med 10% nitro.

    Många förespråkar Nitro för att få motorn att gå svalare, men detta är endast nödvändigt på en båt eller bilmotor.
    Nitron gör att du kan nåla ut mer, men med bibehållen effekt. I och med detta får motorn mer bränsle och kyler därigenom bättre.

    \Örjan.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  6. #6

    Standard

    Det krävs 14,6 kg luft för att förbränna 1 kg bensin, men bara 1,7 kg luft för att förbränna 1 kg nitrometan.

    men om jag inte har fel så har bensin mer energi än metanol...

Liknande ämnen

  1. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  2. RTF eller inte?
    Av kalleT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 12:52
  3. Galet eller inte?
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 08:14
  4. Nätagg. switchat eller inte ??
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •