Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: 50cc elmotor.

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Hmm.... elaggregat ?





    Sorry. Nu lämnad jag tillbaka tråden igen
    Hehe, ja det skulle ju gå också.. men då kan man väl köpa ett bensinplan på en gång

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Oj vad många svar, kul. Ackkostnaden kommer upp ofta. Jag behöver ändå ackarna så den kostnaden räknar jag bort helt enkelt. 2*3700mah 5s blir ju 7400mah 10s, måste räcka?

    Nån som fråga om kostnad för en set-up för ett 50cc-plan. Räknar ihop lite lätt:
    AXI 5345/18 2695
    jeti 90A 1498 Rea på mft.
    propeller 26*10 trä Xoar 259
    5 stycken hyperionservon 1780
    2 stycken 2s 2200mah 918 För servona.
    regulator för 2 lipo 745 http://www.fullkontroll.se/dpsi-micr...ed-p-4102.html
    Nån mottagare ca 1000 kanske för en bra.

    Plus lite bling bling kanske...

    Räkna ihop själva... Men vad blir skillnaden jämfört med bensinare, byt ut fartreglaget och motorn till en DA för 5-6000. Inte så jättestor skillnad.
    Verkar dock som om många tycker ett sånt här projekt är idioti, men jag får väll försöka spara ihop till planet först i alla fall.
    Köpa motorn sist.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #23
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Jag har precis beställt en extra 260 från above all, och jag resonerade såhär:
    Antingen satsar man på genomgående bra saker och håller jämn kvalitet - och accepterar att priset blir vad det blir.
    eller
    så satsar man på billigare komponenter och hamnar i ett prisläge som man har råd att offra om någon del skulle ge upp.

    Tyvärr, med erfarenhet från heliflygandet, så tycker jag att man lurar sig själv om man börjar shoppa ett plan för precis vad man har råd med. Det händer nästan alltid något oväntat, och då kan det vara skönt att ha några kronor kvar på kontot.

    Jag tycker att det låter egendomligt hur en el-setup kan vara billigare än en bensinsetup - över tid. Ackarna håller väl inte mer än två säsonger och 8000kr får man 500liter bensin (räknat på 14kr/l) som ger styvt 300 flygtimmar. Dessutom, vill man flyga och inte vänta på att ackarna ska laddas så är det väl återigen fördel bensin.
    Men det är klart, vill man inte ha bensin så ska man ju inte köpa det
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej David,
    2*5S3700 = 10S3700 - alltså en 10-cellers 3700 mAh acke.
    Du behöver 4 st 5S3700 om du skall få ihop 2 ack-omgångar.
    Är inte vikt och storlek väldigt avgörande så skulle jag nog fundera på en A123-lösning istället - precis som Knas föreslagit. Men då får du lägga på 1-2 celler i serie - alltså totalt 22--24 st per paket. Å andra sidan kan du nog klara dig med ett paket istället.
    Den bensinrova jag länkade till tidigare i denna tråd har fått fina vitsord av en kompis som kollat och kört den - priset inkl frakt och moms landar idag på ca: 1950 kr "hemma i köket"..
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Jaha, så man får inte fler mah för att man har 2 ackar seriekopplade?

    Brauer, jag menade inte att det blir "billigare" med elmotor, men har man redan ackar så bör det inte bli så enorm skillnad.

    Kanske skulle gå på en mindre modell i så fall. Above all Extra 300s på 180cm. Den är ju byggd för elmotor. Eller som de flesta verkar råda håller mig vid .40-storlek.

    Men tack för svaren i alla fall.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    83
    Jobb
    Data
    Klubb
    BusyBee Bålsta

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    Jaha, så man får inte fler mah för att man har 2 ackar seriekopplade?
    Seriekoppla = mer spänning
    Parallellkoppla = mer mAh
    Nu:
    Align T-REX 600 Nitro Pro och en DX7

    Förr:
    Align T-REX 500, Align T-REX 450X, Align T-REX 600N, Ikarus Piccolo, JR Airskipper 50, JR Ergo 230 Gasser, JR Ergo 30ss, JR Venture 90, Lama V3, Mikado Logo 10, Mikado Logo 14, Mikado Logo 20, Modelsport Hornet, Protec Zoom 450

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej David,
    2*5S3700 = 10S3700 - alltså en 10-cellers 3700 mAh acke.
    Du behöver 4 st 5S3700 om du skall få ihop 2 ack-omgångar.
    Är inte vikt och storlek väldigt avgörande så skulle jag nog fundera på en A123-lösning istället - precis som Knas föreslagit. Men då får du lägga på 1-2 celler i serie - alltså totalt 22--24 st per paket. Å andra sidan kan du nog klara dig med ett paket istället.
    Den bensinrova jag länkade till tidigare i denna tråd har fått fina vitsord av en kompis som kollat och kört den - priset inkl frakt och moms landar idag på ca: 1950 kr "hemma i köket"..
    Hälsningar
    Roger
    OJ, om de bensinmotorerna funkar bra så kommer jag nog överväga att köpa ett bensinplan ist

  8. #28
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    Hej!
    Brauer, jag menade inte att det blir "billigare" med elmotor, men har man redan ackar så bör det inte bli så enorm skillnad.
    Jo, när det är dags att köpa nya ackar.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Då så har priserna gått ner antagligen batteriutveklingen går ju hyffsat stadigt framåt

    Kom och tänka på en grej, mailade nån återförsäljare för nått år sedan om en lämplig set-up till nått plan. Han rekomenderade antingen 4400 mah 6s eller 2* 2200mah 3s. Borde det då inte ha bara blivit 6s 2200mah?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  10. #30
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Jo, antingen 6s2200 eller 3s4400.

    Ingen tar beslutet åt dig, men det är kanske dumt att räkna så lågt som möjligt. För två år sen kostade en PQ1800 3s ungefär 700kr, idag får du evo25 2170 3s för 560kr. Det blir inte gratis imorgon alltså.
    Återigen, det är alltid upp till en själv att bestämma, men det kan bli tråkigt att räkna bort "eventuella" kostnader. Att anta att priserna sjunker kan ju bli en trist överraskning om de inte gör det.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Det var mer tänkt som ett skämt. (skoj, eller hur )

    Men jag hoppar i det projektet, köper jag nått större får det bli bensinare...
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  12. #32

    Standard

    stjäler tråden lite (ang. dyra komponenter)...jag har köpt 4st 3s1p 4000mah för ca 460 kr (!inkl.frakt!!) som ja hoppas kommer inom kort. har redan en 2,7 kw rova på köksbordet (ca 350kr) och ett 100amp 22,2v esc (ca 388 kr) blir kanske ett extremt lågprisbygge i framtiden...

    6s2p 8000mah + esc + motor (max.2kw på 22,2v)= 1198 kr
    Har absolut inga höga förväntningar på dessa (kina)komponenter, tycker bara att det är kul att experimentera hur billigt det kan bli

  13. #33

    Standard

    vad var det för motor? Jag har också kollat runt lite på stora billiga el setuper. hobbycity?

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Tja!

    Det slog mig just en grej. Går det att seriekoppla 2 batterier, igenom att sätta 2 kontakter seriekopplade till fartreglaget, så man kan separera ackarna och ha till annat, eller måste man löda ihop dem på nått vis?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  15. #35

    Standard

    Iallafall jag löder ihop lite egna kopplingar, sen tar jag ett varv med maskeringstejp runt dem. Fast kardborre borde funka minst lika bra.
    Enkelt att dela ackarna efteråt om man vill.

    Apropå min extremt billiga setup; lipo:n på 11,1 4000mah är bara på ca. 5C, 10C max, men tejpade ihop två paket o körde i min traxxas stampede. Funkade bra i träningsläget (ca. 40km/h) men de hade svårt att ge ström i rally-läget. Då bröt esc:en för att skydda cellerna.
    Men i tr. läget har jag ungefär 20minuter, och då mest på fullgas!
    Har laddat dem 6 gånger nu, och de är fortfarande stenhårda.

    lägger i lite länkar o kommentarer om nån är intresserad:

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4571
    Skruvar och gängor är ingen höjdare, motoraxeln är ganska ful; ser ut som en bit rundjärn från vilken smedja som helst.
    Men läs recensionerna under den.

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=3728
    Är stort till formatet, men verkar helt ok.

    http://stores.ebay.com/Swang-Hobby
    Blandade lipo:s, Har man inga krav på höga C-tal kan man nog fynda här.
    Obs. räkna inte med samfrakt från denna handlaren.

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Väcker upp tråden lite. Ändrar mig och fortsätter planerna med stora elflyg-projektet. Blir dock inte 50cc-storlek då ackarna känns för små utan siktar in mig på en quique yak 54 på 1.75 meter.
    Behöver lite hjälp med set-upen men kan det här funka?
    Motor: Hacker A60 24s
    ESC: jeti spin 75
    batteri: Flightpower evo 25 10s 3700mah.
    Servon: Hitec HS-5625 MG.

    Hackermotorn ligger på ungefär 1900watt. Räcker det? Känns lite tveksamt faktiskt.
    Hur verkar set-upen? Kommer den dra en yak på 4 kg? Någon annan motor som skulle passa bättre?
    Senast redigerat av DaEk den 2008-06-20 klockan 22:53.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  17. #37

    Standard

    Vad är det för vikt på kärran? är det 3D som gäller?

  18. #38

    Standard

    Till en setup på 2kw skulle jag köra Jeti SPIN77 alt 99 som har större spridning av FETsen och stor kylfläns, till den motorn sedan 10s 3700-5000mAh 25C eller mer, 4mm guldkontakter mellan motor/reglage 4-6mm till acken. Kör sedan INTE APCE utan vanliga APC, trä eller Mejzlik E. Hamnar du på 1900-2000w på en modell på 4-5kg får du mycket bra prestanda utan tvekan.

  19. #39

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Den väger 4 kg. Så set-upen jag skrev upp kommer funka bra?

    Vill köra 3700mah då jag har sådanna ackar hemma. Kanske sparar ihop till FP F3A competition till nästa år men kör 3700mah i år i alla fall.

    Har någonstanns i bakhuvudet att det är 370 watt kilo för 3d (vill köra 3d). Då borde nästan 1400 watt räcka? Blir 1900 watt så man får goda marginaler?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  20. #40

    Standard

    3700EVO 25 kommer räcka väl, den FP cell jag använder messt, 350-400w/kg blir bra prestanda med möjlighet att hovra, börja på en mindre prop/effekt och öka sedan vid behov efter att du lärt känna setupen vad gäller flygtid och eventuell värme. Läser man Om hacker motorerna är de liksom många andra konservativt specade, till en 3D setup bör du om du vill kunna köra 2kw+, det får du möjligheter till också om du väljer ett lite större reglage, det är viktigt att reglaget är rätt storlek och intställning då denna typen av modeller handlar om mycket delgas belastning, och därmed ofrivillig värmeutveckling för reglagen.

Liknande ämnen

  1. "50cc" elmotor.
    Av Mattias S i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 18:38
  2. Inkörning av elmotor.
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 19:54
  3. MEGA ACn 16 EDF elmotor
    Av trocka i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 01:38
  4. segelflyg med elmotor.
    Av NrOne i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •